AUTOSTRAZILE LUI DRULA, LUATE LA BANI MARUNTI – Marian Mina face radiografia unei guvernari „Drule” la transporturi: „Nu este o varianta buna sa transmitem teme de proiectare prin comunicate de presa, ca urmare a unei vointe proprii sau politice”

Se clatina scaunul ministrului Transporturilor Catalin Drula. Pe de-o parte, premierul Florin Citu transmite ca „va lua o decizie” in ce il priveste pe ministrul cu ranga (astfel cum a fost denumit Catalin Drula in spatiul public dupa actiunile de la metrou de eliberare a spatiilor comerciale), iar pe de alta parte Opozitia taxeaza dur promisiunile facute de Drula de la preluare mandatului.

Vicepresedintele Comisiei de transporturi si infrastructura din Camera Deputatilor, Marian Mina, anunta o serie de 5 episoade numita „Ofticile une guvernari Drule si in politica din transporturi”.

In primul episod, Marian Mina a realizat o radiografie a celor mai importante proiecte de infrastructura din zona Munteniei, despre care sustine ca se doreste a fi construite astfel cum conditioneaza politic ministrul Drula, iar nu astfel cum ar trebui sa recomande expertii in domeniul.

Analizele facute de Marian Mina vizeaza Autostrada Ploiesti-Brasov si Autostrada Sibiu-Pitesti, doua investitii care ar putea fi finalizate mult mai rapid in lipsa unor tinte stabilite care tradeaza mai degraba „vointa proprie sau politica”. Concret, vicepresedintele Comisiei de transporturi si infrastructura se intreaba retoric de ce sunt necesari cei 10 kilometri de tunel la autostrada Ploiesti-Brasov, atata timp cat constructia se poate realiza si in lipsa acestuia.

Pe de alta parte, vorbind despre autostrada Sibiu-Pitesti, Marian Mina critica amanarile survenite pe motiv ca proiectul este unul foarte complex intrucat prevede constructia unui tunel. Cu titlu de exemplu, Marian Mina vorbeste despre Autostrada Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau, despre care arata ca desi nu este intr-o zona de relief muntos are un tunel de 10 km, care ridica pretul intregului proiect in mod nejustificat: „NU pot intelege de ce nimeni nu a trambitat despre Autostrada Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau ca este o autostrada foarte complexa? Sa nu uitam ca acolo urmeaza sa avem cel mai lung tunel rutier din Romania, tunel care NU este intr-o zona de relief muntos!!!”

Precizam ca in acest moment Subsectiunea Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau din Autostrada Brasov – Targu Mures – Cluj – Oradea, in lunhime total de 41 de km, se afla in licitatie in faza de executie/proiectare si executie lucrari, startul proiectului urmand sa fie dat in acest an, cu termen de finalizare in 2025. Data estimata pentru semnarea contractului este 1 octombrie 2021, valoarea totala a acestuia fiind de 3,92 miliarde lei, fara TVA, dintre care peste 1 mililard de lei fiind atribuite pentru constructia Tunelului Meses, in lungime de 2,89 kilometri.

Redam postarea lui Marian Mina:

“OFTICILE” unei guvernari “DRULE” si in politica din #transporturi. Incepand de astazi, voi prezenta, intr-o serie de 5 episoade, o radiografie a celor mai importante proiecte de #infrastructura rutiera din Romania. Remarcam din media, din comunicatele CNAIR si ale Ministerul Transporturilor (MT), din Harta Transparenta -mult spus ”transparenta”- si din atitudinea celor de la MT, faptul ca, la ora actuala, Ministerul Transporturilor are un comportament care sugereaza “oftici” la nivelul Regiuniilor Moldova, Dobrogea, Muntenia sau Oltenia. Le iau metodic pe rand. Astazi, #Muntenia.

Autostrada Ploiesti – Brasov

Ne intrebam de ce aceasta investitie este conditionata de domnul ministru, aceasta ”drula” mica si perversa DOAR cu Interesul National, de realizarea a nu mai putin de 10 kilometri de tunel a carui executie poate dura nu mai putin de 7-8 ani.
De ce nu lasam si asa numerosii avizatori (inclusiv habarnisti si ”drule” de ocazie), sa se exprime mai inainte si, in loc de asta, ne supraconditionam noi singuri investitia? Astfel, revenim la clasica intrebare: de ce nu lasam #expertii sa se exprime la momentul optim, in timpul cand ar putea sa o faca, si nu astazi, cand analizele nici macar nu au inceput?
Mai precizez ca necuprinderea in viziunea strategica a indicatorilor tehnico-economici reprezinta o #abatere mare de la normalitate.
Solutia tehnica nu se da inainte de inceperea serviciilor de proiectare si nu poate fi impusa (decat in cazuri extrem de rare, motivate de interesele speciale al beneficiarului). Solutia tehnica, optima sub aspect tehnico-economic, rezulta ca urmare a executarii serviciilor de #proiectare care urmeaza a fi desfasurate. Nu este o varianta buna, logica sau preferabila sa transmitem teme de proiectare prin comunicate de presa, ca urmare a unei vointe proprii sau politice. Cand spun asta, am in vedere mai ales partenerii nostri europeni.
Aceasta solicitare, respectiv de realizare a 10 km de tunel, poate duce investitia, pe de o parte, foarte tarziu in timp la implementare si, pe de alta parte, la o posibila nesustenabilitate, ca urmare a realizarii ACB (Analiza Cost Beneficiu).

Autostrada SIBIU – PITESTI


Despre Autostrada Sibiu – Pitesti s-a spus mereu, cu intentie sau fara intentie, ca este o autostrada cu numeroase lucrari de arta si cu tuneluri complexe. Aceasta complexitate pare a fi apanajul intarzierilor, nejustificate din punctul meu de vedere. In fapt, justificarea #intarzierilor printr-o prea mult trambitata ”complexitate” a lucrarilor este dovedita, in mod cert, astazi, inclusiv prin puterea exemplului.


Acest exemplu este: Autostrada Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau
Aceasta autostrada are un Tunel rutier la profil de autostrada in zona Meses.
Tronsonul de autostrada Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau:

,,Tronsonul de autostrada va avea o lungime de 41 de kilometri, cu numeroase lucrari de arta:

– viaducte, poduri si pasaje pe si peste autostrada – in numar de 65 de bucati, in lungime totala de aproximativ 13 km;
– tunelul Meses cu doua galerii – in lungime de 2.89 km si cu 2 benzi de circulatie pe sens.”
Daca facem o analiza elementara pentru aceasta autostrada observam:
* Autostrada are numeroase lucrari de arta – fix ca in cazul Autostrazii Sibiu – Pitesti;
* Autostrada are un tunel cu o lungime de 2.89 km.
Surpriza! Acest tunel va fi cel mai lung tunel rutier din Romania!
Surpriza! Acest tunel nu este intr-o regiune muntoasa asa cum este cazul Autostrazii Sibiu – Pitesti. Tunelul se afla amplasat undeva la cota de 400 m;
Avand in vedere un cost de executie de 800 de milioane de euro pentru 41 de km, rezulta un cost de executie pe km de aproximativ 20 de milioane!!!! Acest cost este relativ echivalent cu cel al Autostrazii Sibiu – Pitesti. Numai ca Autostrada Sibiu – Pitesti traverseaza cu adevarat o zona muntoasa, pe cand aceasta Autostrada Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau, NU.


Avand in vedere cele de mai sus, insist si reiterez ca:
– Nu pot intelege, ca om, ca demnitar responsabil cu apararea Interesului National al Statului Roman, ca specialist, dar si ca cetatean, de ce este amanata permanent Autostrada Sibiu – Pitesti, din moment ce autostrazi echivalente la nivel de complexitate se implementeaza totusi?!;
– NU pot intelege de ce nimeni nu a trambitat despre Autostrada Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau ca este o autostrada foarte complexa? Sa nu uitam ca acolo urmeaza sa avem cel mai lung tunel rutier din Romania, tunel care NU este intr-o zona de relief muntos!!!

Articolul precedentGAFA DE PROPORTII IN INSTANTA A CNAIR – Compania cheama in garantie cea mai puternica regionala din subordine, desi nu are personalitate juridica
Articolul următorUN NOU ÎNCEPUT PENTRU TRAFICUL FEROVIAR DE CĂLĂTORI

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.