Ministerul Transporturilor si Infrastructurii condus de Sorin Grindeanu a pus in dezbatere publica proiectul de hotarare prin care urmeaza ca bugetul institutiei sa fie suplimentat din Fondul de Rezerva al Guvernului cu suma totala de 1,72 miliarde lei. Aceasta suma este necesara pentru asigurarea necesarului de finantare al activitatii curente a Companiei Nationale de Cai Ferate „CFR”-S.A. in anul 2024, dar si pentru asigurarea necesarului de finantare de la bugetul de stat a finantarii nationale si a cheltuielilor neeligibile pentru proiectele din domeniul transporturilor derulate de catre beneficiarii Programului Transport 2021 – 2027, precum si a asigurarii finantarii proiectelor finantate in cadrul PNRR – Componenta 4 Transport sustenabil.
Referindu-se la proiectele din transport, Ministerul Transporturilor precizeaza ca suma de 1,32 miliarde lei (Programul Transport 2021-2027) si cei 400 milioane lei (PNRR) sunt necesari pentru plata facturilor emise de antreprenorii care au realizat lucrari pana in prezent in proiectele aflate in lucru in acest moment, astfel incat ulterior sa poata fi solicitati banii de la Comisia Europeana.
In acest fel, puncteaza Ministerul Transporturilor, urmeaza sa creasca rata de absorbtie a fondurilor europene.
Totodata, CNAIR are necoie de o suplimentare a bugetului cu 30 milioane lei pentru intretinerea infrastructurii nationale.
Pe de alta parte, CFR ar urma sa primeasca circa 206 milioane lei pentru intretinerea si reparatia infrastructurii feroviare, energiei electrice, gazelor naturale si combustibilului si alte cheltuieli pentru “necesare”, dar si 106,26 milioane lei pentru facturile inregistrate la marile proiecte de modernizare a caii ferate.
106,262 mii lei pentru Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, Sectiunea : Brasov – Sighisoara
Compania Nationala de Cai Ferate ,,C.F.R.”- S.A., in calitate de beneficiar al finantarii europene nerambursabile prin Mecanismul de Connecting Europe Facility (C.E.F.)-Transport 2014-2020 al Uniunii Europene, a semnat cu Agentia Executiva pentru Inovare şi Retele (INEA), Acorduri de Finantare pentru finantarea proiectelor Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, Sectiunea : Brasov – Sighisoara. Subsectiuni: 1. Brasov – Apata si 3. Cata – Sighisoara si Reabilitarea sectiunii de cale ferata Brasov – Sighisoara, subsectiunea Apata – Cata, acorduri de finantare la care perioada de eligibilitate se incheie la data de 31.12.2024.
Cele doua proiecte sunt atent monitorizate de C.E. prin C.I.N.E.A., atat din punct de vedere al implementarii contractelor cat si din punct de vedere financiar, tinta fiind utilizarea intr-un procent cat mai mare din fondurile alocate de C.E. prin cele doua granturi.
Situatia actuala titlului bugetar “Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020” – alineat 58.19 – Transferuri din bugetul de stat necesare sustinerii derularii proiectelor aprobate la finantare in cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei se prezinta astfel:
– Buget aprobat 2024: 757.672 mii lei
– Executie bugetara la data prezentei 752.333 mii lei
– Grad de realizare: 99,30%
– Facturi emise (fara alocatie bugetara): 41.695 mii lei
– CIP emis (in curs de emitere facture si fara alocatie bugetara):
61.905 mii lei.
– Livrabile aprobate (in curs de emitere facturi si fara alocatie bugetara): 2.662 mii lei
Asadar, in prezent, Compania Nationala de Cai Ferate „C.F.R.” – S.A. are obligatii de plata in valoare totala de 106.260,172 mii lei, avand inregistrate facturi fiscale in valoare totala de 41.694.127,54 lei si aprobate livrabile in valoare totala de 2.661.701 lei si Certificat Interimar de Plata in valoare de 61.904.342,63 lei, pentru urmatoarele proiecte:
Situatia actuala titlului bugetar “Proiecte cu
-
Proiectul „Studiul de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Coslariu – Cluj Napoca” – suma de 11.452.276 lei
-
Proiectul Proiectul „Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Bucuresti – Craiova” – suma de 3.604.287 lei
-
Proiectul Proiectul „Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Apahida – Suceava” – suma de 29.299.264 lei
4. Proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia cu viteza maxima de 160km/h, sectiunea Brasov – Simeria subsectiuni: 1. Brasov – Apata si 3.Cata – Sighisoara” – suma de 61.905 mii lei, reprezentand contravaloare CIP nr. 39 emis de Inginer, aferent situatiei de lucrari din luna august 2024.
Pentru a putea asigura in luna noiembrie plata integrala a facturilor emise, precum si a facturilor care urmeaza sa fie emise de Antreprenori, asa cum a fost mentionat mai sus, este necesara suplimentarea alocatiei bugetare repartizata la creditele bugetare si credite angajament Companiei Nationale de Cai Ferate ,,C.F.R.”- S.A. cu suma de 106.262 mii lei aferenta Titlul 58 “Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, articolul 58.19 – Transferuri din bugetul de stat necesare sustinerii derularii proiectelor aprobate la finantare in cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei”.
Bani pentru subzistenta CFR: 100 milioane lei
“Pentru perioada imediat urmatoare, in vederea asigurarii functionarii activiatii curente a companie, din deficitul financiar prezentat mai sus, apare ca necesara asigurarea de resurse financiare in valoare de minim 100.000,00 mii lei, modalitatea identificata fiind majorarea participatiei Statului Roman prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii la capitalului social al Companiei Nationale de Cai Ferate „CFR”-S.A. prin aport in numerar (in valoare de 100.000,00 mii lei).
Suma de 100.000,00 mii lei va fi utilizata de Compania Nationala de Cai Ferate „CFR” – S.A. pentru achitarea drepturilor salariale si de personal, precum si pentru achitarea a c/valorii lucrarilor si serviciilor pentru intretinerea si reparatia infrastructurii feroviare, energiei electrice, gazelor naturale si combustibilului.
Exemplificam, in principal, cu valorile prevazute in Bugetul de Venituri si Cheltuieli aferent anului 2024, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 492 din 14 mai 2024, pentru indicatorii „cheltuieli cu energie electrica” – 94.645,76 mii lei, „cheltuieli cu materiale, lucrari si combustibil pentru intretinerea si reparatia infrastructurii feroviare” in vederea asigurarii circulatiei pe calea ferata in conditii de siguranta si a confortului publicului calator – 120.000,00 mii lei.
Din exemplificarea de mai sus se observa ca, in desfasurarea activitatii curente, Compania Nationala de Cai Ferate „CFR”-S.A. efectueaza cheltuieli (in baza reglementarilor legale in vigoare) care nu pot fi aigurate / achitate din alocatiile primite la titlul bugetar cod 51.01.55. Mai mult, natura acestor cheltuieli face ca ele sa nu poata fi incluse in destinatiile de utilizare a transferurilor bugetare primite de CFR SA la titlul bugetar cod 51.01.55 stabilite de art 53 din Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/28.12.2023.
Bani la CNAIR proiectele din PNRR si PT
La titlul 56 ”Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare„ sunt finantate toate proiectele incluse in cadrul Programului Transport pentru perioada de programare 2021-2027
In ceea ce priveste proiectele derulate de catre beneficiarii domeniului transport, finantate in cadrul Programului Transport 2021-2027, contractele de executie lucrari au fost incheiate inca din anii anterior.
Antreprenorii, cu care beneficiarii Programului Transport 2021-2027 au incheiat contractele de executie au realizat lucrarile, au facturat lucrarile respective insa in acest moment fondurile pentru plata lor in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sunt indisponibile.
Mentionam ca este absolut necesara plata facturilor respective atat pentru a stinge datoriile catre antreprenori, cat si pentru ca banii platiti sa poata fi solicitati catre Comisia Europeana crescand astfel rata de absortie a fondurilor europene.
Referitor la sectorul rutier pe reteaua principala, o serie de proiecte au un grad de executie mare . Prin urmare, in vederea finalizarii si inchiderii unor sectiuni din reteaua rutier este necesara asigurarea resurselor financiare necesare platilor curente pentru urmatoarele proiecte majore: Drum Expres Craiova Pitesti, Autostrada de Centura Bucuresti, Infrastructura Integrata pentru zona orbitala a Municipiului Bucuresti, pregatirea proiectului de autostrada Sibiu Pitesti si constructia sectiunilor 1, 4 si 5 precum si Autostrada Sibiu Fagaras.
Totodata, in cadrul titlului 61 „Proiecte cu finantare din sumele aferente componentei de imprumut a PNRR”, exista o serie de proiecte care au grad mare de executie pentru care este necesara alocarea unor sume suplimentare avand in vedere ca Programul National de Redresare si Rezilienta se finalizeaza in anul 2026.
Mentionam ca alocarea aferenta titlului 61 ”Proiecte cu finantare din sumele aferente componentei de imprumut a PNRR„ Componenta 4 Transport sustenabil a fost consumata pana la aceasta data in proportie 87%, existand in acelasi timp lucrari executate de Antreprenori ce urmeaza a fi transformate in perioada urmatoare in Certificate Interimare de Plata, in valoare de 1.100.000 mii lei..
Principalele proiecte aflate in stadiu avansat al lucrarilor pentru care se solicita sumele suplimentare mentionate anterior sunt :
Autostrada Buzau Focsani,
Autostrada Ploiesti Buzau,
Autostrada Focsani Bacau,
Autostrada Buzau Pascani precum si
Autostrada Transilvania -Sectiunea Nadaselu Poarta Salajului.
In ceea ce priveste activitatea de intretinere a infrastructurii rutiere de interes national gestionata de C.N.A.I.R. S.A., in anul 2024 exista un deficit de fonduri atat pentru credite de angajament, cat si pentru credite bugetare, necesarul situandu-se peste prevederile aprobate.
Sumele suplimentare pentru creditele bugetare sunt necesare pentru finalizarea lucrarilor de intretinere curenta si periodica (straturi rutiere foarte subtiri, covoare asfaltice, reciclari si ranforsari sisteme rutiere, intretinere poduri si lucrari accidentale), in vederea pregatirii drumurilor nationale pentru sezonul de iarna. Mentionam ca fenomenele meteorologice din acest an , reflectate de perioade foarte lungi in care au fost semnalate coduri rosii si portocalii, au produs degradari semnificative la partea carosabila, ceea ce necesita un volum mare de interventii.
Sumele suplimentare pentru creditele de angajament sunt necesare pentru incheierea contractelor de intretinere pe timp de iarna si punerea in ordine a retelei de drumuri nationale si autostrazi pentru sezonul de iarna, respectiv pentru prevenirea si combaterea inzapezirii pe reteaua rutiera de interes national.