Consiliul Judetean Bihor a semnat cu CFR protocolul privind dezvoltarea retelei de tram-train metropolitan. Acesta este cel mai important proiect de mobilitate in jurul orasului Oradea. Liniile de tramvai vor fi racordate cu cele de cale ferata, liniile vechi de cale ferata abandonate vor fi reabilitate si se va extinde transportul electric pe noi directii, spre aeroport si spre Bors.
”Cu noile tram-trenuri ce vor fi achizitionate prin proiect, navetistii vor putea calatori in conditii foarte bune in anii urmatori”, spune Ilie Bolojan, presedintele CJ Bihor.
In lunile urmatoare, autoritatile din Bihor vor sa parcurga si ultimele etape ale proiectului:
- avizarea in Consiliul tehnico-economic al CFR;
- avizarea multicriteriala finala a proiectului de catre expertii desemnati;
- semnarea contractului de finantare;
- oraganizarea licitatiilor pentru achizitionarea materialul rulant si pentru realizarea lucrarilor de infrastructura cuprinse in proiect.
Valoarea totala a proiectului este de peste 200 milioane de euro, finantarea fiind asigurata din fonduri europene.
”Ne propunem ca pana in toamna acestui an sa parcurgem aceste etape”, mai spune Bolojan.
De la finalizarea studiilor de fezabilitate pentru fiecare tronson si pana in prezent, pe parcursul a 5 luni de zile am parcurs urmatoarele etape:
- integrarea proiectelor si pregatirea aplicatiei de finantare;
- realizarea studiilor de trafic;
- realizarea analizei cost-beneficiu;
- corelarea proiectului cu cel de electrificare a liniei de cale ferata Cluj – Oradea – Episcopia Bihor;
- avizarea solutiilor propuse de Regionala CFR Cluj;
- verificarea proiectului integrat de catre specialistii CFR;
- analiza preliminara a proiectului de catre consultantii desemnati sa certifice aplicatia de finantare.
In urma parcurgerii acestor etape, fata de prezentarea initiala, vor fi operate mai multe ajustari. Cele mai importante sunt:
- Se va renunta la racordarea liniei de tramvai din Rogerius, de pe str. Corneliu Coposu, cu liniile de cale ferata din Gara Oradea. Actuala statie de tramvai de la gara, platoul dintre statie si Gara CFR Oradea vor functiona integrat, ca un hub de transport;
- Se va realiza un pasaj rutier suprateran, pe centura Oradea, peste calea ferata ce leaga Oradea de Baile Felix. Fara acest pasaj, o cadenta in crestere a tram-trenurilor pe aceasta ruta in anii urmatori ar genera blocaje in circulatie pe cele 4 benzi ale centurii Oradea;
- Linia spre Bors va fi prelungita pana la intrarea in Santion, in zona pasajului rutier al drumului expres;
- La capetele liniilor, spre Baile Felix – Cordau si spre Santion – Bors, vor fi realizate spatii de parcare pentru masini si pentru biciclete.
”Modificarile sunt rezultatul studiilor si analizelor de cost, recomandarilor expertilor si posibilitatilor de finantare. In luna august, dupa finalizarea ultimelor modificari, vom aproba documentatia finala. Inainte de abrobarea in sedinta de Consiliu Judetean, vom prezenta forma finala a intregului proiect. Multumesc tuturor partenerilor si autoritatilor implicate, consultantilor si expertilor, echipelor tehnice si de fonduri europene din CFR, Ministerul Transporturilor, OTL si Consiliul Judetean Bihor”, precizeaza presedintele CJ Bihor.