Planul de restructurare al Blue Air a esuat, iar Romania trebuie sa recupereze ajutorul ilegal de 33,84 milioane euro pe care l-a acordat companiei Blue Air in pandemie. Comisia Europeana ordona recuperarea de la Blue Air a unui ajutor de stat incompatibil de 33,84 milioane euro, plus dobanda.
”Comisia Europeana a concluzionat ca planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost in masura sa restabileasca viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene, fiind, asadar, incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat. Romania trebuie sa recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal in valoare de aproximativ 33,84 milioane euro (163,8 milioane lei)”, arata un comunicat al Comisiei Europene.
In aprilie 2023, Comisia a initiat o investigatie detaliata pentru a evalua daca un plan de restructurare a companiei aeriene Blue Air si masurile de ajutor implementate in sprijinul planului respectau normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis Orientarile privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate (Orientarile privind salvarea si restructurarea).
Blue Air se confrunta cu dificultati financiare din 2019. In august 2020, Comisia a aprobat doua masuri in favoarea companiei aeriene: (i) o garantie publica de aproximativ 28 de milioane euro (aproximativ 137 de milioane lei) pentru a acoperi daunele cauzate direct de pandemia de coronavirus si (ii) o garantie publica de aproximativ 33,84 milioane euro (163,8 milioane lei) aferenta unui imprumut de salvare, destinat sa acopere partial nevoile de lichiditati ale Blue Air in urmatoarele sase luni.
Romania a fost de acord ca, in cazul in care garantia publica aferenta imprumutului pentru salvare nu va inceta dupa sase luni de la prima plata a ajutorului care a avut loc in octombrie 2020, sa comunice Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzator de restructurare a Blue Air. In aprilie 2021, Romania a comunicat un plan de restructurare care a fost apoi actualizat de mai multe ori. In noiembrie 2022, statul roman a rambursat imprumutul si a preluat o participatie de 75% in societatea Blue Air, dupa ce compania aeriana si-a suspendat activitatea in septembrie 2022.
In urma investigatiei sale aprofundate initiate in aprilie 2023, Comisia a concluzionat ca planul de restructurare a Blue Air nu era fezabil, coerent si suficient de amplu pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene intr-un termen rezonabil si fara sa denatureze in mod nejustificat concurenta pe piata unica. Aceasta concluzie a fost coroborata de incapacitatea Blue Air de a-si mentine activitatea si de cererea sa, din martie 2023, de deschidere a procedurii de insolventa.
Planul de restructurare nu a fost actualizat nici in urma incetarii activitatii, nici a initierii investigatiei aprofundate.
Masurile care sprijina un plan de restructurare inadecvat si nerealist, care nu este sustinut de finantari suficiente de pe piata din partea investitorilor dupa perioada de salvare, sunt ilegale conform normelor UE privind ajutoarele de stat. Romania trebuie sa recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal in valoare de 33,84 milioane euro (163,8 milioane lei), plus dobanda aferenta.
Normele UE privind ajutoarele de stat, in special Orientarile privind ajutoarele pentru salvare si restructurare, permit statelor membre sa sprijine, in anumite conditii stricte, intreprinderile aflate in dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru o perioada de pana la sase luni (ajutor pentru salvare). Dupa aceasta perioada, fie ajutorul trebuie sa fie rambursat, fie statul membru trebuie sa notifice Comisiei un plan de restructurare care sa fie evaluat in temeiul normelor privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare sa fie aprobat, planul trebuie sa asigure faptul ca viabilitatea intreprinderii poate fi restabilita fara niciun alt sprijin din partea statului, ca intreprinderea contribuie intr-o masura suficienta la costurile de restructurare si ca denaturarile concurentei generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor masuri de compensare care includ, in special, masuri structurale sau comportamentale.
Normele UE privind ajutoarele de stat impun recuperarea ajutoarelor de stat incompatibile, pentru a elimina denaturarea concurentei cauzata de ajutor. Normele UE privind ajutoarele de stat nu prevad aplicarea de amenzi, iar recuperarea nu are drept scop penalizarea intreprinderii in cauza, ci pur si simplu restabilirea egalitatii de tratament cu alte intreprinderi.
Versiunea neconfidentiala a deciziei, cu numarul de caz SA.62829, va fi disponibila in Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurenta, dupa ce se vor solutiona eventualele probleme legate de confidentialitate. Buletinul informativ electronic Competition Weekly e-News contine lista deciziilor referitoare la ajutoare de stat publicate recent pe internet si in Jurnalul Oficial.
Pozitia Guvernului
Imediat dupa anuntul Comisiei Europene, purtatorul de cuvant al Guvernului, Mihai Constantin, a declarat ca statul roman are la dispozitie instrumentele privind gestionarea unor litigii cu entitati comerciale, prin Ministerul Finantelor.
„Am luat la cunostinta de acest comunicat al Reprezentantei Comisiei Europene. Speta Blue Air cred ca are radacini pana in vara lui 2020 si in clipa de fata va pot spune ca statul roman are la dispozitie instrumentele pe care le are in general in ceea ce priveste recuperarea sau gestionarea unor litigii cu entitati comerciale, ma gandesc, asadar, tot la Ministerul Finantelor”, a spus purtatorul de cuvant al Guvernului, despre anuntul Comisiei Europene.
Mihai Constantin a precizat ca nu stie ce este in spatele investigatiei Comisiei Europene, dar puncteaza ca ”avem de recuperat ceva, este o speta in care nu avem de dat ceva”.
”Speram ca specialistii statului roman vor recupera aceste cheltuieli pe care Comisia le-a considerat in neconcordanta”, a completat Constantin.
El a mai spus ca ”Ministerul Finantelor este punctul focal de recuperare a acestor creante”.
Initial, in august 2020, Comisia a aprobat doua masuri in favoarea companiei aeriene Blue Air care se confrunta cu dificultati financiare din anul 2019: 1. O garantie publica de aproximativ 28 de milioane euro (aproximativ 137 de milioane lei) pentru a acoperi daunele cauzate direct de pandemia de coronavirus; 2. O garantie publica de aproximativ 33,84 milioane euro (163,8 milioane lei) aferenta unui imprumut de salvare, destinat sa acopere partial nevoile de lichiditati ale Blue Air in urmatoarele sase luni.
Statul roman a fost de acord ca, in cazul in care garantia publica aferenta imprumutului pentru salvare nu va inceta dupa sase luni de la prima plata a ajutorului care a avut loc in octombrie 2020, sa comunice Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzator de restructurare a Blue Air.
In luna aprilie 2021, Romania a comunicat un plan de restructurare care a fost apoi actualizat de mai multe ori. In luna noiembrie 2022, statul roman a rambursat imprumutul si a preluat o participatie de 75% in societatea Blue Air, dupa ce compania aeriana si-a suspendat activitatea in septembrie 2022.