CFR Calatori, operatorul national de transport feroviar de calatori, isi face bilantul pentru anul 2023, dar nu pomeneste nimic de rezultatele financiare, in special de pierderi. In anul 2023, intarzierea medie pe trenurile CFR Calatori a fost de circa opt minute, din care 1 minut si 7 secunde reprezinta intarzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Calatori. In raport CFR Calatori arata ca din cauza vechimii materialului rulant, pot aparea unele defectiuni in mers.
Conform Contractului de Servicii Publice, CFR Calatori a asigurat zilnic in anul 2023, in medie, circulatia a aproximativ 1.100 trenuri, iar intregul parc tehnic disponibil de material rulant al CFR Calatori a fost in circulatie, sezonul estival fiind unul din varfurile de trafic.
In anul 2023, volumul serviciilor oferite (trenuri circulate medie/zi) a inregistrat o crestere cu 4,7% fata de anul 2022. Numarul calatorilor transportati in anul 2023 a crescut cu aproximativ 5% fata de anul 2022, iar parcursul calatorilor (exprimat in calatori km), in anul 2023 a fost cu 5,8% mai mare decat in anul 2022.
”La nivelul companiei au fost adoptate si implementate in mod operativ, masuri adecvate pentru mai buna satisfacere a nevoii de transport, cu incadrarea in obligatia de serviciu public asumata pentru anul 2023”, precizeaza compania.
Dupa o pauza de opt ani, odata cu intrarea in vigoare a planului de mers de tren 2022/2023, a fost reintrodusa categoria de tren Intercity pe rutele pe care viteza si conditiile tehnice au permis acest serviciu. Astfel, au fost proiectate pentru circulatia in anul 2023 un numar de 12 trenuri, pe urmatoarele rute: Bucuresti Nord – Cluj Napoca si retur; Bucuresti Nord – Constanta si retur; Brasov – Constanta si retur; Bucuresti Nord – Suceava si retur; Pascani – Iasi si retur; Bucuresti Nord – Arad si retur; Teius – Arad si retur. In ceea ce priveste aplicatia de cumparare online a biletelor de tren, compania a introdus anul trecut o noua facilitate: alegerea locului si a vagonului in care pasagerii doresc sa calatoreasca.
Investitiile sunt obligatorii
In plus, in luna decembrie 2023, CFR Calatori a semnat contractul de finantare pentru realizarea proiectului de investitii ”Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcarii trenurilor de calatori, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevra in locomotive electrice cu acumulatori si modernizarea a 139 vagoane de calatori”.
CFR Calatori dezvaluie ca a derulat si a incheiat contracte pentru efectuarea de reparatii de o mai mare complexitate a materialului rulant.
Proiectul este inclus in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Pilonul 1 – Tranzitia spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil, Investitia I2 – Material rulant feroviar si consta in imbunatatirea serviciilor pentru calatori, reducerea timpilor de asteptare in gari, realizarea unor programe atractive de circulatie a trenurilor si asigurarea unor programe si fonduri adecvate pentru intretinerea materialului rulant feroviar, integrarea cu celelalte moduri de transport de la nivel urban/regional, cu impact direct si imediat asupra duratei de calatorie si/sau asupra cresterii sigurantei si confortului calatorilor.
Obiectivul general al proiectului il reprezinta modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcarii trenurilor de calatori, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevra in locomotive electrice cu acumulatori si modernizarea a 139 vagoane de calatori, ce va avea ca efect atat sporirea mobilitatii in jurul marilor centre socio-economice ale tarii si cresterea calitatii serviciilor cat si realizarea unor conexiuni rapide intre unitatile administrativ teritoriale importante ale tarii.
”La acest moment, societatea face eforturi sustinute pentru mentinerea in circulatie a tuturor unitatilor de material rulant tehnic disponibil, insa din cauza vechimii, pot aparea unele defectiuni in parcurs. In anul 2023, parcul activ de material rulant al CFR Calatori aflat in circulatie, a fost de aproximativ 1.450 unitati (450 de locomotive si automotoare si 1.000 de vagoane). CFR Calatori va putea realiza un serviciu public feroviar de pasageri care sa raspunda in totalitate cerintelor indreptatite de altfel, ale calatorilor, doar in conditiile in care acestui domeniu de activitate i se vor aloca resursele financiare necesare, adica 2.800.000.000 lei, acum, acesta fiind subcompensat. De asemenea, este necesara asigurarea anuala a unei compensatii, la valoarea reala conform legislatiei in vigoare”, arata compania.
Materialul rulant al companiei este vechi (ultimele 603 vagoane intrate in parcul CFR Calatori au fost achizitionate in perioada 1998 – 2011), si este insuficient pentru cererea actuala de piata, fiind necesare in plus aproximativ 800 de unitati si 250 de rame electrice, spun reprezentantii companiei.
Peste 85% din trenurile CFR Calatori aflate in circulatie (in medie 1.100 trenuri/zi) ajung la destinatie fara intarzieri.
Compania vorbeste si de cauzele care conduc la intarzieri ale trenurilor, intre care enumera:
- Cauze care NU tin de CFR Calatori
- cazuri de forta majora: vreme nefavorabila, caderi de copaci, lipsa tensiune in linia de contact, temperaturi ridicate in sina, ceata densa, sine rupte si macaze defecte, calamitati naturale, evenimente de cale ferata, furturi de echipamente de siguranta circulatiei, loviri de persoane, vehicule sau animale, etc;
- lucrari la infrastructura feroviara, restrictii si limitari de viteza impuse pe reteaua de cale ferata gestionate de catre CFR SA –administratorul infrastructurii feroviare;
- sosiri cu intarziere ale trenurilor internationale la frontiera si necesitatea preluarii si asigurarii conexiunilor la trenuri in trafic intern.
- defectari ale materialului rulant apartinand altor operatori de transport feroviar de marfa si calatori care conduc la perturbari temporare in circulatia trenurilor.
- Defectari ale materialului rulant apartinand CFR Calatori – intarzieri directe (cauze care tin de CFR Calatori) sau indirecte (cauze generate de factori externi precum vremea nefavorabila, exemplu – rupere pantograf din cauza caderilor de copaci sau a starii tehnice a infrastructurii feroviare) care conduc la perturbari temporare in circulatia trenurilor.
”Masurile care tin de sfera de activitate a CFR Calatori privind preintampinarea perturbarii circulatiei feroviare constau in verificari suplimentare ale materialului rulant propriu programat sa desfasoare transportul, asigurarea cu locomotive de rezerva in depourile de pe retea in limita parcului tehnic de tractiune disponibil, pentru situatii de perturbari ale circulatiei din cauze amintite mai sus, etc.”, mentioneaza compania.