Consiliul Local Oradea a aprobat studiile de fezabilitatea si indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilitatii metropolitane pentru zona de aeroport, pentru legatura Bors-Iris, legatura Oradea-Toboliu si pentru interconectarea infrastructurii la reteaua de cale ferata pe tronsonul Oradea Est – Oradea – Oradea Vest. Totodata, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea strazii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea -Santandrei si desfiintarea trecerii de calea ferata din zona strazii Corneliu Baba.
Un proiect ambitios pregatit de Primaria Oradea in parteneriat cu Consiliul Judetean Bihor va da posibilitatea celor circa 30.000 de oameni care vin la munca spre Oradea din zona metropolitana sa foloseasca tram-trenurile (tramvaiele-tren), o solutie de transport mult mai economica, mai putin poluanta decat transportul rutier.
Proiectul de mobilitate metropolitana prevede sase tronsoane, integrate intr-o retea de linii feroviare electrificate, pe care vor circula 13 tram-trenuri, anunta Primaria din Oradea.
La baza acestui parteneriat dintre Primaria Oradea si Consiliului Judetean Bihor sta importanta realizarii conectivitatii orasului si a judetului pentru dezvoltarea ulterioara a regiunii.
„Este un proiect important pentru Oradea, judetul Bihor si Zona Metropolitana. Acest proiect s-a nascut in urma parteneriatului corect, onest si puternic dintre Consiliul Judetean Bihor si Primaria Oradea. Conectivitatea orasului Oradea si a judetului Bihor este foarte importanta pentru ca municipiul nostru si judetul sa se dezvolte in continuare. Am inceput cu un parteneriat care priveste conectivitatea aeriana si, dupa ce anul acesta Consiliul Judetean va finaliza modernizarea aeroportului din Oradea, de anul viitor vom suplimenta cursele spre Bucuresti si vom relua cursele internationale, iar in acest sens, asa cum stiti, am pornit procedura pentru selectarea unui operator. Apoi, conectivitatea rutiera care este la fel de importanta, aici mentionez centurile Beius si Alesd pe care CJ le face, centurile din ZMO, parteneriatul pentru Inelul Metropolitan si pentru Inelul de Nord al municipiului Oradea. Merita mentionata, de asemenea, legatura cu autostrada A3 si, bineinteles, proiectul care se apropie de implementare, drumul expres Oradea – Arad. Astazi vorbim despre un proiect care priveste conectivitatea mijloacelor de transport public, prezentarea trenului metropolitan, care are o valoare de 235 de milioane de euro cu TVA inclusa”, a precizat primarul din Oradea, Florin Birta.
Consiliul Local Oradea a aprobat, pe 9 noiembrie, studiile de fezabilitate si indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilitatii metropolitane pentru zona de aeroport, pentru legatura Bors – Hotel Iris, legatura Oradea – Toboliu-Cheresig si pentru interconectarea infrastructurii la reteaua de cale ferata pe tronsonul Oradea Est – Oradea – Oradea Vest.
Totodata, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea strazii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea-Santandrei si desfiintarea trecerii de cale ferata din zona str. Corneliu Baba.
Prin „tren metropolitan” se intelege un serviciu de interes economic general in domeniul transportului public de calatori, care deserveste, de regula, teritoriul administrativ al unui municipiu si zona sa urbana functionala, utilizand linii de cale ferata conventionala, linii de cale ferata dedicata, o combinatie a acestora sau o combinatie intre linii de cale ferata si cele destinate vehiculelor de tramvai sau metrou.
Tram-trenurile vor putea circula atat pe liniile de tramvai existente, cat si pe caile ferate din zona Oradiei.
Viteza maxima de circulatie proiectata va fi de 70 km/h in afara localitatilor si 30 km/h in localitati.
Liniile vor fi electrificate, pe zona CFR alimentarea urmand sa fie cu 27.000 V, iar pe calea de rulare a tramvaielor cu 600 V.
Cele 13 tram-trenuri vor fi integrate intr-o retea de linii feroviare electrificate si linii de tramvai extinse.
Legat de necesitatea implementarii unui astfel de proiect complex, presedintele Consiliului Judetean, Ilie Bolojan, a precizat: „Ne confruntam in ultimii ani cu doua realitati, fenomenul migratiei populatiei catre Oradea si zona metropolitana si fenomenul de suburbanizare, comunele din jurul orasului dublandu-si populatia. Oradea a ajuns in ultimii 15 ani sa aiba 100.000 de angajati, iar zona metropolitana peste 20.000. Pentru nevoile acestor oameni trebuie sa gasim solutii de mobilitate. Acest proiect urmareste realizarea unui sistem integrat de transport, obiectivul fiind transferul calatorilor dinspre rutier spre feroviar. Astfel, acestia vor ajunge mult mai usor, mai confortabil, mai putin poluant spre locurile de munca.”
Primaria Oradea a pregatit studiile de fezabilitate pentru patru tronsoane
1. Tronson Magazinul Jumbo – Aeroport, L= 2230 m.
– Linie cale ferata simpla electrificata;
– Electrificare 600 V c.c. – statie de redresare;
Se vor amenaja 3 peroane in cele trei statii, una in dreptul Aeroportului Oradea (peron simplu), cate una in dreptul zonelor comerciale Era (peron dublu), statia Meteo (peron simplu), pe o lungime de 40 m si o latime de 2 m. Statiile vor avea peron, adapost si bancute, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilitati si panou de afisaj.
– Podet peste canal de desecare zona parcare Jumbo;
– Pasarela pietonala supraterana, km 1+515 OTL Pasarela va fi o constructie metalica dotata cu lift pentru persoane cu dizabilitati;
– Pasajul subteran pietonal subtraverseaza Calea Aradului (E671) si linia de tramvai.
Valoarea totala a investitiei: 61.453.840, 13 lei, inclusiv TVA (12,2 milioane euro)
2. Tronson Oradea Est – Oradea – Oradea Vest, L=8970m, care include si proiectul pasaj rutier inferior Cazaban
– Executia de peroane cu lungimea de 150 m (vor putea opri atat trenuri CFR, cat si tram-trenuri) – 3 peroane: Facliei (zona Nymphaea), Oncea (pasaj pietonal), Rogerius (Pod CFR). Aceste peroane se vor amenaja pe linia CF 300 si 328 intre Oradea Est – Oradea – Oradea Vest).
– Pasaj rutier inferior – Cazaban: Pentru crearea conectivitatii intre str. Cazaban si drumul Oradea – Sanmartin si drumul Oradea – Santandrei, se va construi un pasaj rutier inferior pe sub liniile CF 335 si 328, inclusiv pe sub Centura Oradea. Odata cu construirea acestui pasaj rutier inferior, se vor desfiinta sensul giratoriu si trecerea la nivel cu linia CF 328 Arad – Oradea km 116+700 si linia 335 Episcopia Bihor – Oradea Vest km 4+542.
Valoarea totala a investitiei: 6.233.533,88 lei, inclusiv TVA (1,2 milioane euro)
3. Tronson Oradea Vest – Cheresig (Linia 334), L= 17.244 m
Tronson: Linia 7 – Linia 334 (Cheresig), L= 945m;
Tronson: Racord CF 3 (Linia 7 – Bucla Iosia) L= 442m;
Total = 18.631m
– Executia de peroane cu lungimea de 40 m (ex. pe zona Cheresig, unde statiile vor fi dotate conform OTL) – 9 buc. si unul in statia Oradea Vest, cu lungimea de 150 metri (vor putea opri atat trenuri CFR, cat si tram-trenuri);
– Electrificare linie existenta.
In statia Oradea Vest se va construi un pasaj subteran pietonal, care va subtraversa toate liniile CF din statie, inclusiv centura Oradea (str. Densusianu), cu iesire in str. 9 Mai. In cazul acestui proiect, accesul pietonal si al persoanelor cu dizabilitati se va face din statia CF Oradea Vest, prin rampe de acces cu panta maxima de 8%, apoi la peronul liniei 7 prin scari si lift, apoi mai departe, cu iesire pe str. 9 Mai, prin rampe de acces cu panta maxima de 8%.
Statiile vor avea peron, adapost si bancute pentru calatori, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilitati si panou de afisaj.
Valoarea totala a investitiei: 233.666.026 de lei inclusiv TVA (46,7 milioane euro)
4. Tronson: Bors, L= 5336+320=5656 m
– Extindere linie un singur fir Sinteza – Hotel Iris;
– Electrificare cu statie de redresare – 3buc.;
– Executia de peroane cu lungimea de 40 m (unde statiile vor fi dotate conform OTL) – 5 peroane;
Valoarea totala a investitiei: 121.489.262,98 de lei inclusiv TVA (24,2 milioane euro)
Pe tronsonul Pod CFR – bucla Sinteza (existent) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, in dreptul fiecarei statii / peron existent.
Pe tronsonul bucla Sinteza – bucla Bors (proiectat) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, in dreptul fiecarei statii / peron nou construit. Pasarelele vor fi constructii metalice dotate cu lift pentru persoane cu dizabilitati.
Tronsoanele care vor reveni Consiliului Judetean Bihor
Vicepresedintele Consiliului Judetean, Mircea Malan, a prezentat in cadrul conferintei de presa de azi tronsoanele care vor reveni Consiliului Judetean Bihor.
1. Directia Oradea – Sanmartin
Lungime totala: 8,4 km
Doua tronsoane:
- TRONSON 1: Linia de tramvai (bucla Nufarul) – calea ferata (linia 324): 1,4 km; 2 puncte de oprire spre cartierul Nufarul (in spatele strazii Morii si la intersectia cu calea ferata);
- TRONSON 2: Linia 324 – Sanmartin – 7 km; 5 puncte de oprire (Centura Oradea; Cartierul Tineretului Sanmartin; 1 Mai; Felix si limita Cordau, langa Inelul Rutier Metropolitan);
Pasarela pietonala supraterana – Cartier Tineretului.
Valoarea totala a investitiei: 101,9 milioane. lei, inclusiv TVA (20,2 milioane euro)
2. Racordarea liniei de tramvai la Gara Centrala
Lungime totala: 1,3 km
Doua tronsoane:
- TRONSON 1: Parc Olosig – Lacul Rosu – Stefan cel Mare – 1 km; 2 puncte de oprire (Lacul Rosu si Stefan cel Mare – inainte de McDonald’s);
- TRONSON 2 (cale ferata): Stefan cel Mare – Gara CFR – 270 metri;
Valoarea totala a investitiei: 43,5 milioane lei, inclusiv TVA (8,7 milioane euro)
3. Material rulant (durata executie 36 luni)
- 8 vehicule feroviare tip tram-tren cu sistem hibrid de alimentare (baterii si retea de alimentare electrica 600 V c.c.); Capacitate: 40 de locuri pe scaun si 160 de locuri in picioare; autonomie de minimum 3 km;
- 5 vehicule feroviare tip tram-tren electrice cu incarcare prin pantograf de la reteaua electrica 25.000 V c.c. si reteaua electrica 600 c.c.; Capacitate: 90 de locuri pe scaun si 150 de locuri in picioare.
Valoarea totala material rulant: 13 tram-trenuri: 549,7 milioane lei, inclusiv TVA – 110 milioane lei.