Noul terminal al Aeroportului din Oradea ar putea fi operational la inceputul lui 2024. Terminalul costa aproximativ 35 de milioane de euro si a ajuns la un stadiu de aproximativ 65%.
Constructorul lucreaza 24 din 24 la extinderea si modernizarea noului terminal al Aeroportului Oradea, potrivit autoritatilor. Terminalul nou a fost proiectat in asa fel incat fluxurile de plecari si sosiri sa poata fi adaptate pentru intrarea Romaniei in Schengen.
Vicepresedintele Consiliului Judetean Bihor, Calin Gal, a facut o prezentare a stadiului in care se afla lucrarile, la care au participat si managerul aeroportului, Razvan Horga, si dirigintele de santier, Dan Muresan. Gal sustine ca lucrarile vor fi incheiate pana la finalul lui decembrie, anul acesta, asa cum prevede contractul.
„Terminalul urmeaza sa fie operational pana la finalul lui ianuarie, inceputul lui februarie. Trebuie sa primim anumite avize, dar cred ca daca mentinem acest ritm, el va putea functiona la data estimata”, a precizat vicele Calin Gal.
Noul terminal va avea 14.500 metri patrati, fata de cel vechi, care avea 2.900 de metri patrati. In zonele de sosiri, atat pentru zborurile domestice, cat si cele internationale, vor exista cate doua benzi destinate preluarii bagajelor.
Costul extinderii si modernizarii terminalului este de aproximativ 35 de milioane de euro. Lucrarile sunt executate de Asocierea SC SSAB AG SA (in calitate de lider), SC BEMEL AG SRL, SC ACA ZOORK SRL.
Contractul de executie se afla la un stadiu de realizare de 50%, iar obiectivul terminalului la stadiul de executie de aproximativ 65%, a subliniat managerul Horga.
„Suntem in grafic cu executia, ne asteptam sa inchidem proiectul conform graficului asumat”, a adaugat managerul aeroportului.
Acesta a explicat ca dupa deschidere, noua constructie va permite desfasurarea tuturor operatiunilor aeroportuare intr-o singura cladire, atat plecari interne – externe, cat si sosiri interne-externe.
In noua cladire, imediat la intrare vor fi amplasate ghiseele pentru check-in, inclusiv unele pentru self-check-in. Dupa care, pasagerii vor merge la controlul de securitate, in partea stanga. Odata trecuti de control, acestia vor putea pui, in functie de zbor, inspre zona de control pasapoarte si mai departe spre zona de asteptare zboruri internationale, care va fi amplasata in partea dreapta a noii cladirii, sau inspre zona de zboruri interne. Ambele zone vor avea food-court si magazine duty free, dar si locuri de joaca pentru copii.
Totodata, potrivit lui Razvan Horga, calatorilor le va fi usor sa se orienteze in noul terminal, datorita faptului ca peretii din zonele destinate pasagerilor sunt realizate din pereti de sticla.
Dirigintele de santier, Dan Muresan, a explicat ca pentru a se incadra in termenul scurt de executie, constructorul si proiectantii au adoptat metode noi de constructie.
„Sa ne incadram in timp, s-au ales niste metode, incepand de la partea de fundatii unde am renuntat la anumite fundatii clasice, gen cofrare, am gasit o metoda, cea de fundare pe mini-piloti, si astfel ne-am incadrat intr-o luna si o saptamana pentru intreaga constructie, fata de cel putin 2-3 luni, cat ar fi durat in mod normal”, a explicat inginerul.
El a precizat ca incalzirea terminalului se face prin pardoseala, sursa fiind apa geotermala. Mai mult, pe acoperisul cladirii se monteaza panouri fotovoltaice, cu o capacitate de 1,3 MW. Cladirea a fost conceputa dupa standardul nZEB, ceea ce inseamna ca va avea un consum de energie aproape egal cu zero, cu o performanta energetica foarte ridicata. S-a recurs la acest lucru si luand in considerare ca, potrivit vicepresedintelui CJ Bihor, in viitorul apropiat aeroportul nu va mai putea fi sustinut financiar de autoritatile judetene, urmand a se autofinanta din resurse proprii.
„Avem un grup de patru proiecte importante pentru modernizarea aeroportului, cel legat de realizarea gardului perimetral si a drumului perimetral pentru deservirea aeroportului, cel pentru extinderea terminalului, proiectul pentru extinderea pistei si a platformei de imbarcare si cel pentru dotari de securitate. Toate cele patru proiecte au un buget aproximativ de 70 de milioane de euro, sumele fiind atrase din POIM, ca atare lucrarile trebuie inchise pana la finalul anului”, a explicat Calin Gal.
Autoritatile trebuie sa cumpere zborurile, pentru ca aeroportul sa nu ramana gol. Oferta catre piata aeronautica a fost lansata vineri, 27 octombrie, si in esenta, consta din cumpararea de zboruri catre Londra si Bucuresti, cu 3 milioane de euro, pe o perioada de maxim 5 ani. Termenul limita pentru depunerea ofertelor e 29 noiembrie.
In contul subventiei de 3 milioane de euro, acordata pe o perioada de maxim 5 ani, Primaria Oradea si Consiliul Judetean Bihor vor sa fie operate cinci zboruri saptamanale pe Oradea – Bucuresti, cu o capacitate cuprinsa intre 36.400 si 140.000 de locuri pe an respectiv trei zboruri saptamanale spre Londra, intre 21800 si 100.000 pasageri pe an.
In plus, compania selectata poate folosi Aeroportul Oradea pentru diverse curse charter. Conform planului, „partenerul selectat” trebuie sa puna la dispozitia asocierii flota necesara, know-how-ul pentru lansarea si operarea zborurilor, personalul adecvat, licentele, autorizatiile, vanzarea biletelor, administrarea websiteului plus ca s-ar ocupa de marketing si publicitatea lansarii si operarii curselor.