La sfarsitul anului 2024 trebuie sa avem cel putin 200 de km de drum expres sau autostrada dati in circulatie, anunta ministrul Transporturilor propus in noul Guvern, Sorin Grindeanu. Oficialul a precizat ca pe zona feroviara sunt 420 de kilometri de cale ferata care vor intra in acea zona de reinnoiri si modernizare. De asemenea, Portul Constanta este o alta prioritate si trebuie sa isi mareasca capacitatea de cooperare, fiind in acest moment cel mai important port la Marea Neagra dar trebuie sa isi mareasca si mai mult aceasta capacitate
”Pentru anii viitori, media kilometrilor de autostrada sau drum expres pe care ii vom da in circulatie, si anume pana la finalul anului 2024, sa fie de 100, deci la sfarsitul anului 2024, cu alte cuvinte, trebuie sa avem cel putin 200 de km de drum expres sau autostrada dati in circulatie”, a spus ministrul propus la Transporturi.
Obiectivul nr. 1 in domeniul Transporturilor din Programul de Guvernare 2023 -2024 este implementarea proiectelor aflate in diferite faze de executie. In cazul proiectelor rutiere este vorba de finalizarea unor loturi din Autostrada Bucurestiului (A0), Autostrada Transilvania (A3) si Autostrada Moldovei (A7).
MARILE PROIECTE RUTIERE (stadiu fizic aprilie 2023):
– Pod Braila (WEBUILD, IHI) – 90%;
– Autostrada A0 Sud – Vidra – Bragadiru (ALSIM ALARKO) – 71.4%;
– Autostrada Nusfalau – Suplacu de Barcau (NUROL) – 71%;
– Drum expres Craiova Pitesti Tronson 3 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 63%;
– Autostrada A0 Sud – Glina – Vidra (ALSIM ALARKO) – 58.6%;
– Drum expres – drum de legatura Oradea – A3 (STRABAG) – 42.8%;
– Autostrada Chetani – Campia Turzii (STRABAG, GEIGER) – 38%;
– Autostrada A0 – Sector Nord Lot 2 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 37%;
– Autostrada A0 Sud – Bragadiru – Joita (AKTOR, EURO CONSTRUCT) – 26.2%;
– Autostrada Zimbor – Poarta Salajului (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 24%;
– Drum expres Craiova – Pitesti Tronson 4 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 15.5%;
– Autostrada Mizil – Pietroasele (CONI, TRACE GROUP) – 12.5%;
– Autostrada Dumbrava – Mizil (IMPRESA PIZZAROTTI, RETTER) – 6.5%;
– Autostrada Buzau – Vadu Pasii (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 5%;
– Autostrada Mandresti Munteni – Focsani Nord (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 5%;
– Autostrada A0 – Sector Nord Lot 4 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – contract in derulare;
– Autostrada Pietroasele – Buzau (procedura achizitie).
Pe langa dezvoltarea infrastructurii de transport rutier de mare viteza cu 30% comparativ cu decembrie 2022, programul de guvernare mai prevede:
– Operationalizarea Autoritatii de Management pentru Programul Transport 2021-2027.
– Finalizarea lucrarilor pentru cel putin 50% din totalul investitiilor in infrastructura feroviara – investitii tip Quick Wins – eliminarea restrictiilor si a limitarilor de viteza.
Sectorul feroviar
La capitolul feroviar, este mentionata continuarea urmatoarelor lucrari QuickWins, conform PNRR (stadiu aprilie 2023):
– Bucuresti – Craiova (32/32 loturi atribuite – contract semnat; predare amplasament);
– Arad – Oradea (2/2 loturi atribuite – contract semnat; ordin incepere lucrari emis);
– Sibiu – Copsa Mica (0/2 loturi atribuite – in licitatie);
– Oradea – Satu Mare – Halmeu (1/1 loturi atribuite – contract semnat; predare amplasament);
– Apahida – Dej – Baia Mare – Satu Mare (27/27 loturi atribuite – contract semnat; predare amplasament);
– Dej – Beclean – Ilva Mica (1/1 loturi atribuite – contract semnat; predare amplasament);
– Adjud – Siculeni (1/1 loturi atribuite – contract semnat);
– Filiasi – Tg. Jiu – Petrosani – Simeria (5/5 loturi atribuite – contract semnat);
– Pitesti – Slatina – Craiova (9/9 loturi atribuite – contract semnat; ordin incepere lucrari emis);
– Coslariu – Teius – Cluj Napoca (35/37 loturi atribuite – 35 contracte semnate; 2 loturi in licitatie);
– Marasesti – Tecuci – Barlad – Vaslui – Iasi (20/20 loturi atribuite – contract semnat).