Un tren de mare viteza va face legatura intre Ruse si Aeroportul Bucuresti. Legatura feroviara reconstruita intre Giurgiu si Bucuresti trebuia sa fie gata pana in toamna anului 2023, dar va fi amanata pana in 2024, scrie publicatia Capital.bg.
”Termenul se va schimba, deoarece problemele de constructie au amanat finalizarea pana anul viitor. Dar acest lucru este din nou mai rapid decat toate proiectele bulgare. Acest lucru este important pentru orasul romanesc, deoarece face parte din strategia de introducere a trenurilor de metrou in partea de sud a Bucurestiului, dar este esential si pentru oamenii din nordul Bulgariei, care au fost blocati de statul bulgar de acces la trenuri si drumuri de mare viteza – ceva care nu se va schimba cel putin in urmatorul deceniu”, noteaza Capital.bg.
A doua etapa a proiectului ar trebui sa ridice viteza de proiectare a traseului la 160 km/h, iar statia finala va fi Aeroportul Otopeni, ceea ce inseamna ca din orasul bulgaresc riveran Dunarii pana in capitala Romaniei se va ajunge in mai putin de o ora cu trenul.
Bulgaria nu planuieste insa modernizarea liniilor Sofia – Ruse si Ruse – Varna pentru a asigura conectivitatea transfrontaliera in nord.
Cu toate acestea, 3 ore cu trenul de la Sofia la Bucuresti ramane o himera.
Linia Bucuresti – Giurgiu a fost prima linie de tren din Romania si a fost deschisa in 1869. A fost insa inchisa in 2005 dupa prabusirea podului „Arges” din Gradiste. De atunci si pana acum, trenurile intre orasul dunarean si capitala circula pe un traseu ocolit, care prelungeste distanta de 60 km cu mai bine de o ora si jumatate.
In toamna acestui an era asteptata deschiderea liniei directe Bucuresti – Giurgiu – Ruse. A doua etapa a proiectului ar trebui sa ridice viteza de proiectare a pistei la 160 km/h, iar oprirea finala va fi aeroportul Otopeni, ceea ce inseamna ca de la orasul de coasta bulgar pana in capitala Romaniei se va ajunge in mai putin de o ora cu trenul.
Lansarea acestei linii nu numai ca va deschide Otopeni catre intregul Nord Bulgariei, dar va lega mult mai mult aceasta regiune de Bucuresti. Va conta si pentru comertul dintre cele doua tari, conectate doar prin doua poduri, care sunt permanent paralizate de blocaje si controale.
Reconstructia si modernizarea liniei Bucuresti-Nord-Jilava-Giurgiu-frontiera de Nord, parte a coridorului de transport transeuropean Rin-Dunare, a fost semnata cu compania austriaca PORR in decembrie 2020 pentru 472 milioane lei (aproape 120 milioane euro), din care 102 milioane euro sunt cofinantate in cadrul Facilitatii Conectarea Europei). Finantarea UE reprezinta 85% din toate costurile proiectului, restul sunt fonduri nationale), iar perioada de implementare este de 36 de luni.
Linia urmeaza sa fie finalizata pana la inceputul lunii decembrie 2023 si se deplasa conform programului, dar in ultima luna au aparut rapoarte de lucrari necorespunzatoare ale subcontractantilor si a reiesit ca linia este probabil sa fie deschisa anul viitor.
Proiectul este impartit in 2 etape – etapa 1 este legata de redeschiderea podului peste raul Arges, intre Vidra si Gradistea/Comana, catre traficul feroviar. Podul a fost distrus dupa inundatiile din 2005, iar serviciile feroviare au fost deviate prin Videle (la aproximativ 75 km sud-vest de Bucuresti), crescand semnificativ timpul de calatorie. Aceasta etapa se va incheia in curand. Etapa 2, care include modernizarea infrastructurii feroviare dintre statiile de frontiera Bucuresti-Nord – Giurgiu-Nord – Giurgiu si cresterea vitezei, va incepe constructia in acest an.
Imediat dupa finalizarea primei etape a proiectului insa, timpul de transport de pasageri si marfuri va fi redus cu 80 de minute. Pe termen lung, modernizarea liniei de cale ferata va creste viteza operationala si conditiile de siguranta pentru calatori si marfuri, facand transportul feroviar mai atractiv si mai competitiv.
Odata redeschisa, linia de tren Bucuresti – Giurgiu va face parte din proiectul de tren regional din zona de sud a capitalei Romaniei.
Proiectul este in concordanta cu planurile si mai ambitioase ale Romaniei de dezvoltare a raurilor Arges si Dambovita, precum si cu realizarea unui canal artificial Bucuresti-Dunare (care a fost recent aprobat pentru finantare europeana din fondurile de coeziune).
Linia de cale ferata directa Bucuresti-Nord – Aeroportul Otopeni – Giurgiu – Ruse este un proiect complet romanesc. Cu toate acestea, acest nou tren va fi un transport alternativ si accesibil pentru Ruse si intreaga regiune din jurul sau. Locuitorii din nord-vestul Bulgariei vor putea calatori cu trenul direct la Aeroportul Otopeni (care are de doua ori mai mult trafic aerian, dinspre care se zboara spre mult mai multe destinatii decat Sofia).
Ministerul bulgar al Transporturilor a informat publicatia „Capital” din Bulgaria ca partea bulgara „acorda prioritate transportului feroviar si cauta modalitati de a crea legaturi rapide de transport intre tari si de a creste capacitatea infrastructurii feroviare pe teritoriul Bulgariei”, dar nu au raspuns daca modernizarea liniilor de cale ferata Sofia – Ruse si Ruse – Varna este planificata in curand.
In prezent, potrivit datelor BDZ, distanta dintre Sofia si Bucuresti se poate face in 10 ore, si nu in fiecare zi, ci intre Ruse si Varna in aproximativ jumatate din acest timp.
Potrivit expertilor, este destul de realist sa scurtezi timpul la 3 ore intre cele doua capitale. prof. dr. ing. Milcho Lepoev, seful departamentului „Cai ferate” din cadrul UASG, a declarat pentru „Capital” ca Bulgaria are nevoie de o strategie pe cel putin 30 de ani pentru dezvoltarea transportului feroviar, care trebuie urmata cu fermitate la fiecare schimbare de guvern. Potrivit acestuia, chiar si viteza liniei de cale ferata Giurgiu – Romania este deja depasita si ar trebui gandita in directia de peste 250 km/h fata de cerintele moderne.
„Cu toate acestea, in Bulgaria nici macar 160 km/h nu este planificat si nu vad in urmatorii cinci ani cum va evita tara noastra pericolul de a fi ocolita de caile ferate din regiune”, a spus profesorul, care adauga ca Bulgaria nu are un singur proiect feroviar finalizat in timpul si calitatea prevazuta, iar conexiunile de la granita la granita lipsesc cu desavarsire.