LICITATIE GIGANT LA CFR – Compania va plati peste 3 miliarde lei pentru electrificarea si reabilitarea a doua loturi din linia de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor

LICITATIE GIGANT LA CFR – Compania va plati peste 3 miliarde lei pentru electrificarea si reabilitarea a doua loturi din linia de cale ferata Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor

Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a lansat licitatia pentru achizitia serviciilor de proiectare si executie a lucrarilor de modernizare pe sectiunile Cluj – Aghires (lotul 1) si Aghires – Poieni (lotul 2), aferente obiectivului “Electrificarea si reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihorˮ.

Valoarea financiara totala estimata a contractelor este de 2.978.055.955,73 lei fara TVA, din care 1.505.138.213,54 lei fara TVA, pentru lotul 1 Cluj – Aghires, respectiv 1.472.917.742,19 lei fara TVA, pentru lotul 2 sectiunea Aghires – Poieni, sursa de finantare fiind asigurata din Fonduri Externe Nerambursabile, prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), componenta 4 – Transport sustenabil – Reforma 1.5 – Dezvoltarea infrastructurii feroviare si managementul traficului feroviar.

Proiectul are drept scop cresterea vitezei de circulatie la 160 km/h pentru trenurile de calatori si 120 km/h pentru trenurile de marfa.

Durata de implementare este de 102 luni pentru fiecare contract, astfel: 6 luni pentru proiectare, 36 luni pentru executia lucrarilor, iar perioada de garantie a obiectivului este de minimum 60 de luni.

Termenul limita pentru primirea ofertelor este 14 februarie 2022, deschiderea acestora urmand sa aiba loc in aceeasi zi la ora 15.00.

Anuntul de participare la procedurile licitatiilor deschise si documentatiiile de atribuire sunt disponibile in Sistemul Electronic al Achizitiilor Publice (SEAP), la adresa www.e-licitatie.ro.

Obiectivul general

Obiectivul general al celor 2 contracte de prestari servicii este electrificarea si reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontiera (166,2 km) pentru cresterea numarului de pasageri si a volumului de marfuri transportate, precum si indeplinirea urmatoarelor obiectivelor specifice:

– cresterea vitezei de circulatie la valori cuprinse intre 120 km/h si 160 km/h pe intregul tronson;

– modernizarea statiilor (inclusiv haltele de miscare);

– modernizarea cladirilor statiilor de calatori, inclusiv construirea de pasarele si/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, in conformitate cu standardele europene in vigoare;

– modernizare poduri, podete, repararea sistemului de drenaj, imbunatatirea terasamentelor;

– facilitatile pentru persoanele cu dizabilitati;

– montarea de panouri fonoabsorbante si/sau solutii alternative de reducere a nivelului de zgomot;

– constructia drumurilor de intretinere de-a lungul caii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);

– modernizarea instalatiilor de electrificare (25 kV) pe toata lungimea tronsonului;

– maximizarea capacitatii de tranzit;

– asigurarea interoperabilitatii prin implementarea STI, in special in ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de incarcare (C), lungimea liniilor din statii si haltele de miscare – instalatii de centralizare electronica noi, in statii, si introducerea sistemului de siguranta ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);

– modernizarea echipamentului de telecomunicatii.

Prin modernizarea infrastructurii si suprastructurii feroviare pe cele doua loturi, Cluj – Aghires (lotul 1) si Aghires – Poieni (lotul 2), se vor asigura conditii tehnice pentru circulatia cu viteza de 160 km/h pentru trenurile de calatori si de 120 km/h pentru trenurile de marfa, cresterea gradului de confort si de siguranta a traficului feroviar”, precizeaza CFR.

Obiectivul de investitii se va proteja antiseismic in conformitate cu prevederile Normativului P100 – 1/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.

Traseul de cale ferata proiectat se va desfasura in general pe actualul tronson de cale ferata existent, cu exceptia unor zone in care este necesara marirea razelor curbelor in vederea imbunatatirii conditiilor de circulatie si asigurarii parametrilor pentru circulatia cu viteza sporita.

Prin proiect se realizeaza 18 km de linie dubla noua.

Se desfiinteaza trecerile la nivel care nu respecta reglementarile si se realizeaza pasaje denivelate.

Proiectul de electrificare si reabilitare a liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor este inclus in documentele aferente Master Planului General de Transport al Romaniei aprobat de Guvernul Romaniei prin H.G. nr. 666/2016.

Proiectul de electrificare si reabilitare a liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor este inclus in Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei aprobat de Consiliul UE, Partea a II- a- Componenta 4 Transport Sustenabil.

Traseul liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor urmeaza cursul vaii raului Nadas, pe sectorul Cluj Napoca – Aghires, iar apoi se desfasoara in lungul vaii raului Crisul Repede, avand o orientare de la Est la Vest. Traseul liniei de cale ferata este foarte sinuos, intalnindu-se numeroase curbe cu raze mici cu valori de 400 m. Raza minima a curbelor este de 225 m situata pe intervalul de circulatie Oradea – Episcopia Bihor. Pe linia cf Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor sunt amplasate 22 de puncte de sectionare (10 statii de cale ferata si 12 halte de miscare) si 22 halte comerciale (puncte de oprire in linie curenta).

Circulatia trenurilor de calatori si marfa se desfasoara la interval de bloc automat de linie pe tronsoanele Cluj Napoca – H.m. Baciu Triaj, Aghires – Braisoru, Poieni – Oradea – Episcopia Bihor. Pe restul intervalelor circulatia se desfasoara la interval de statie de baza de cale libera.

Zone periculoase pe tronsonul de cale ferata

Pe tronsonul de cale ferata s-au identificat o serie de puncte periculoase cauzate de: alunecari de teren, inundari ale liniei la torent, caderi de pietre, terasamente instabile si neconsolidate, deripari si denivelari ale liniei, tasari frecvente ale terasamentului, etc.

Analizandu-se situatia existenta, s-au constatat doua mari categorii de probleme, ce constituie adevarate impedimente pentru asigurarea unei infrastructuri de transport durabile si totodata ecologice, in contextul actual politic si economic, context in care se cauta solutii pentru limitarea efectelor negative asupra mediului, induse de catre activitatile antropice, concomitent cu nevoia crescanda de conectivitate si viteza de deplasare a societatii:

  • Deficiente induse de parametrii de proiectare si exploatare initiali ai infrastructurii de transport (capacitati);
  • Deficiente generate de starea de degradare a componentelor infrastructurii ca urmare a intretinerii precare cauzata, la randul sau, de insuficienta resurselor materiale, umane si financiare cu care se confrunta administratorul de infrastructura.

Starea actuala a componentelor infrastructurii feroviare (cale, structuri, cladiri si instalatii) pe tronsonul vizat, se prezinta astfel:

  • Ramblee cu latimi insuficiente ale platformei pe ambele parti ale liniei de cale ferata;
  • Deblee cu latimi insuficiente ale platformei pe ambele parti ale liniei de cale ferata;
  • Lipsa santuri platforma;
  • Pungi de balast;
  • Straturi drenante colmatate sau lipsa;
  • O serie de lucrari de arta necesita de urgenta reparatii, consolidari sau inlocuirea cu lucrari noi si anume: podete cu durata de viata depasita (peste 100 ani), construite din piatra sau caramida si cu lumina mai mica de 1.00 m (care nu permit vizitarea si intretinerea), suprastructuri de podete si poduri de tipul grinzi gemene metalice cu neajunsuri privind electroizolarea caii;
  • Cladirile din statiile/haltele de calatori sunt intr-o stare avansata de degradare, in marea majoritate a acestora nu exista facilitati pentru calatori si pentru personalul CFR;
  • Peroanele sunt intr-o stare avansata de degradare;
  • In majoritatea statiilor nu exista copertine pentru peroane, ci doar copertine locale lipite de cladirea statiei. Aceste copetine nu acopera si zona de peron;

Instalatiile au o pronuntata uzura fizica si morala fiind la limita critica de incadrare in conditiile tehnice instructionale.

Articolul precedentCONDUCEREA TAROM A DEMISIONAT – Mihaita Ursu, numit director general in locul lui Catalin Prunariu
Articolul următorBUCURESTIUL SE LEAGA DE CENTURA – Cele 10 radiale care vor conecta Capitala de autostrada de centura prind contur

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.