Ministerul Transporturilor si Infrastructurii demareaza proiectul drumului de mare viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj. Investitia este cuprinsa in cadrul Programului Operational Transport (POT) aferent perioadei de programare 2021 – 2027.
Cheltuielile necesare pentru Elaborare Studiu de Fezabilitate Drum de mare viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj se ridica la 145.002.000 lei cu TVA, aceasta fiind avizata prin Formularul cod F1 sise finanteaza din fonduri europene nerambursabile, in cadrul Programul Operational Transport 2021-2027 (POT) si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Elaborarea studiului de fezabilitate pentru acest drum de mare viteza vizeaza sectorul cuprins intre localitatile Filiasi si Lugoj, prin conectarea la sectiunile de autostrada realizate sau in curs de realizare precum si la reteaua de drumuri existente.
Ministerul Transporturilor a publicat astfel in dezbatere un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Notei de Fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor necesare aferente proiectului de investitii „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru «Drum de mare viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj»”.
Obiectivul “Drum de Mare Viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj” este cuprins in cadrul Master Planului General de Transport al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 666/2016, cu modificarile ulterioare. Totodata, obiectivul “Drum de mare viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj” este cuprins in Programul Operational Transport, in cadrul retelei rutiere primare.
Traseul actual principal ce realizeaza legatura intre Filiasi si Lugoj este asigurat de drumul national DN6, un traseu cu cate o banda de circulatie pe sens si cu un trafic foarte ridicat, cu sectoare pe care este atinsa capacitatea de circulatie a drumului.
Construirea drumului de mare viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj, va conduce la descongestionarea traficului pe DN6 si va realiza un nou culoar de circulatie prin zona de sud ce va lega partea sud – estica a tarii cu partea de vest, respectiv Culoarul IV Pan European, aflat in curs de executie.
“Valoarea estimata a proiectului, conform formularului F1 aprobat, este de 145.002.000 lei cu T.V.A., iar finantarea proiectului se va realiza din fonduri europene nerambursabile, in cadrul Programului Operational Transport 2021-2027 (POT) si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii”, se mentioneaza in document.
In strategia privind infrastructura de transport rutier, la nivelul Uniunii Europene, drumul de mare viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj face parte din reteaua de transport TEN-T Comprehensive realizand legatura intre marile centre urbane, cu imbunatatiri ale duratei calatoriei si scaderea timpului dedicat deplasarii, in special pentru rutele transcarpatice, generatoare de intarzieri. Realizarea proiectului contribuie la realizarea obiectivului principal privind imbunatatirea mobilitatii prin dezvoltarea retelei TEN-T.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a elaborat Programul Operational Transport (POT) aferent perioadei de programare 2021 – 2027, astfel obiectivul „Drumul de Mare Viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj” este cuprins in cadrul acestui plan, in cadrul retelei rutiere primare.
In cadrul documentului strategic de programare a investitiilor in infrastructura, Master Planul General de Transport al Romaniei, sunt specificate urmatoarele: „Solutia tehnica de legatura rutiera dintre doua localitati poate fi schimbata printr-o fundamentare justificata de o analiza de detaliu la nivelul unui studiu de fezabilitate, daca au fost identificate schimbari majore socio-economice in aria de influenta a legaturii rutiere sau modificari majore ale MZA-ului”.
“Astfel, realizarea obiectivului «Drum de Mare Viteza Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj» va fi fundamentata justificat de o analiza de detaliu la nivelul Studiului de fezabilitate, tinand cont de schimbarile majore socio-economice in aria de influenta a legaturii rutiere sau modificari majore ale MZA-ului”, releva nota de fundamentare.