REZULTATE IN CRESTERE LA ADMINISTRATIA PORTURILOR MARITIME – Compania estimeaza venituri de 572,4 milioane lei in acest an si profit de 90 milioane lei

Administratia Porturilor Maritime estimeaza pentru acest an un profit net de 89,8 milioane lei, arata un proiect de Hotarare privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2023 al companiei aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

Repartizarea profitului net al companiei pentru anul 2023, in valoare de 89.828.000 lei, a fost efectuata in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 64/2001, cu modificarile si completarile ulterioare si cu art. 38,alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval apartinand domeniului public, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe caile navigabile interioare, cu modificarile si completarile ulterioare.

Rezultatul brut (profit) a fost estimat pentru anul 2023 in valoare de 106.308.000 lei, in scadere cu 20,83% fata de cel preliminat/realizat in anul 2022.

Sursele necesare finantarii investitiilor pentru anul 2023, in valoare de 396.554.000 lei, au fost estimate in crestere cu 211.582.000 lei.

Veniturile totale au fost estimate in crestere in anul 2023 fata de cele realizate/preliminate in anul 2022 cu 10%, respectiv cu suma de 52.040.000 lei, de la 520.411.000 lei (anul 2022) la 572.451.000 lei (anul 2023).

Cresterea veniturilor totale cu 10% este influentata preponderent de indexarea tarifelor in lei pentru anul 2023 si de cresterea veniturilor prognozate din refurnizarea energiei electrice la terti.

In structura, veniturile din exploatare detin o pondere 94,73% iar veniturile financiare detin o pondere de 5,27% in veniturile totale.

Veniturile din exploatare au fost estimate in crestere cu 9,93% fata de cele realizate la data de 31 decembrie 2022, respectiv cu suma de 48.983.000 lei, de la 493.305.000 lei (anul 2022) la 542.288.000 lei (anul 2023). 

Cifra de afaceri, care reprezinta veniturile din prestari de servicii, a fost estimata cu o crestere de aproximativ 14% fata de cea preliminata/realizata in anul 2022, crestere influentata preponderent de indexarea tarifelor in lei pentru anul 2023 si de cresterea veniturilor prognozate din refurnizarea energiei electrice la terti.

Veniturile financiare sunt programate in crestere cu 11,28% fata de cele preliminate/realizate in anul 2022, respectiv in valoare de 30.163.000 lei.

Cheltuielile totale au fost stabilite in directa corelatie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2023, fiind estimate la valoarea de 466.143.000 lei, mai mari cu 20,72% fata de cheltuielile totale preliminate/realizate in anul 2022.

Cheltuielile totale estimate pentru anul 2023 au fost fundamentate in functie de activitatile concrete din programele de achizitii de bunuri si servicii, pentru desfasurarea activitatii, fundamentate pe baza posibilitatilor reale de plata a acestora, a programelor de investitii si dotari, in limita surselor legale de finantare a acestora, a recalcularii cheltuielilor de natura salariala si a cheltuielilor de mandat.

In structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare detin o pondere 96,72% iar cheltuielile financiare detin o pondere de 3,28%.

Cheltuielile de exploatare inregistreaza o crestere cu 23,58% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022, respectiv in valoare de 450.842.000 lei.

In total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri si Servicii detin o pondere de 50,38%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe si varsaminte asimilate” detine o pondere de 2,54%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” detine o pondere de 37,42% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” detine o pondere de 9,66%.

In structura, cheltuielile cu bunuri si servicii au fost programate in anul 2023, in crestere cu 20,55% fata de cele preliminate/realizate in anul 2022, respectiv de la 188.405.000 lei (anul 2022) la 227.119.000 lei (anul 2023).

Aceste cheltuieli sunt estimate pe baza solicitarilor venite de la sucursalele companiei  si de la compartimentele interesate, sunt incluse in Programul de aprovizionare si in Planul de achizitii al companiei, iar estimarile au la baza evolutia acestor tipuri de cheltuieli pe ultimii ani, preturile practicate pentru achizitionarea materialelor, necesitatile companiei pentru buna desfasurare a activitatii  si  totodata posibilitatea companiei de a acoperi  aceste cheltuieli cu veniturile estimate a se realiza din prestatiile catre terti in cursul anului 2023. Cheltuielile cu energia electrica, in valoare de 107.978.000 lei, au fost estimate  pentru o cantitate de energie electrica totala de 89.340 MWh, programul consumului de energie electrica este furnizat de Sucursala Energetica Port si are la baza consumurile furnizate tertilor si consumul propriu al companiei si tarifele reglementate de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei”, se arata in Nota de fundamentare.

Cheltuielile cu impozite, taxe si varsaminte asimilate, in suma de 11.450.000 lei, au fost estimate in crestere cu 12,51% in anul 2023 fata de cele preliminate/realizate in anul 2022.

Cheltuielile cu personalul au fost estimate in anul 2023 in crestere cu 17,49%, respectiv cu suma de 25.111.000 lei fata cele aprobate in anul 2022 in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat, aprobat  prin HG nr. 1308/2022, respectiv de la 143.591.000 lei (anul 2022) la 168.702.000 lei (anul 2023).

Cheltuielile de natura salariala au fost estimate in anul 2023 in crestere cu 19,54% fata cele aprobate in anul 2022 in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat, aprobat prin HG nr. 1308/2022, respectiv de la 133.536.000 lei (anul 2022) la 159.631.000 lei (anul 2023).

Un port este declarat ca fiind un port sigur, atunci cand, pentru o perioada de timp relevanta, navele sau o anumita nava poate/pot ajunge la el, poate/pot sa-i utilizeze facilitatile,  poate/pot sa opereze marfa, poate/pot sa-l paraseasca. Cu alte cuvinte, cu exceptia aparitiei unor fenomene, care nu pot fi evitate prin buna practica de navigatie si marinarie, navele, in nici un moment, nu sunt expuse pericolelor. Portul Constanta este o zona geografica a teritoriului Romaniei, in care operatorii desfasoara activitati, iar marfurile, mijloacele de transport si alte bunuri se supun prevederilor Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare”, se mentioneaza in document.

Numarul de personal prognozat la finele anului 2023 de 996 salariati, a fost estimat la acelasi nivel cu cel aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat  pe anul 2022 prin  HG nr. 1308/2022.

Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana) determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala, recalculat conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2013 si a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – Legea nr. 368/2022, in valoare de 11.408,55lei/salariat, a fost estimat in crestere cu 8,27 fata de cel preliminat/realizat in anul 2022.

Creantele restante, in valoare de 78.000.000 lei, au fost estimate in scadere cu 0,65% fata de cele preliminate/realizate anul trecut.

Compania Nationala „Administratia Porturilor Maritime” Constanta a fost infiintata, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 517/1998 si are ca obiect de activitate intretinerea, repararea, modernizarea, dezvoltarea infrastructurii de transport naval ce i-a fost concesionata, punerea la dispozitia tuturor utilizatorilor a acestei infrastructuri, in mod liber si nediscriminatoriu, asigurarea in permanenta a adancimilor minime in bazinele portuare si la dane si a semnalizarii pe senalele de acces si in porturi.

Compania Nationala „Administratia Porturilor Maritime” Constantaisi acopera cheltuielile din venituri proprii conform prevederilor H.G. nr.517/1998 si angajeaza cheltuieli la nivelul creditelor bugetare aprobate si repartizate de ordonatorul principal de credite, respectiv de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

Veniturile proprii ale companiei se constituie din redeventele/chiriile obtinute din subconcesionarea/inchirierea infrastructurii de transport naval si a bunurilor proprietate ale companiei.

Articolul precedentJUDETUL DOLJ ALOCA 313 MILIOANE LEI IN ACEST AN PENTRU INVESTITII IN TRANSPORT – Vor fi modernizate cele doua tronsoane ale DJ 561A Giurgita – Plenita – limita cu judetul Mehedinti. Demareaza licitatia de modernizare a DJ 606A
Articolul următorCONTRACTUL PENTRU CONSTRUCTIA CENTURII BEIUS A FOST SEMNAT – Firmele Drum Asfalt si Ticaret au castigat contractul de 269 milioane lei fara TVA

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.