Consiliul Judetean Bihor s-a intrunit in sedinta pentru a adopta bugetul pe acest an. Presedintele Consiliului Judetean Bihor, Ilie Bolojan, a prezentat propunerea de buget pe acest an a institutiei pe care o conduce, acesta fiind in valoare totala de peste 1 miliard de lei. Cea mai importanta investitie este realizarea drumului expres intre Arad si Oradea, dar si extinderea terminalului de pasageri al Aeroportului Oradea, aceasta investitie, alaturi de extinderea pistei, va inchide, in vara, acest aeroport. Traseul Drumului Expres Arad – Oradea va avea o lungime 120,1 km, cu profil de patru benzi de circulatie. Proiectul mai prevede drumul de legatura cu orasul Salonta (judetul Bihor), de 5 km, drumul de legatura cu Arad, de 3 km, si drumul de legatura cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Bekescsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totala a drumului va fi de 138 km.
Ilie Bolojan a prezentat astfel proiectul de buget pe acest an, propunerea fiind in valoare de peste 1,3 miliarde lei.
”Cea mai importanta investitie, in valoare de 10,7 miliarde lei (peste 2 miliarde de euro, n.r.), pe care o derulam alaturi de Primaria Oradea si Primaria Arad este drumul expres Arad- Oradea, unde CJ Bihor este lider de proiect si va fi autoritatea contractanta pentru derularea procedurilor de licitatie. Suntem in situatia in care studiul de fezabilitate a fost aprobat, el este in procedura de avizare pentru pregatrea elaborarii proiectului de hotarare de guvern care ar urma sa aprobe atat studiul de fezabilitate cat si o alta hotarare de guvern pentru exproprierea din cadul acestui proiect. Daca totul va fi in buna regula, daca vom obtine avizul de mediu si avizele de la alte comisii de specialitate de pe langa Ministerul Transporturilor, ne propunem ca in cursul lunii aprilie sa fie pe masa guvernului, pentru adoptare, cele doua hotarari legate de aprobarea indicatorilor si de expropriere. Iar dupa predarea proiectului tehnic, ne propunem ca in luna mai sa demaram licitatia pentru construirea celor 3 tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta Chisineu Cris si Chisineu Cris – Arad. In conditiile in care provedura de licitatie nu va fi prelungita de procese, la finalul acestui an ar trebui saavem semnatec contractele de executie pentru cele 3 tronsoane si sa inceapa lucrarile”, a precizat Ilie Bolojan.
In cadrul sedintei de luna aceasta a Comisiei de siguranta rutiera din cadrul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a fost aprobat studiul de fezabilitate a proiectului. Iar odata cu finalizarea proiectului tehnic si a documentatiei de achizitie, va fi organizata procedura de licitatie pentru selectarea unui constructor. Acest aviz permite trecerea la realizarea auditului de siguranta rutiera. In cursul lunii februarie, acesta ar urma sa fie realizat.
Dupa includerea observatiilor din audit in studiul de fezabilitate, la inceputul lunii martie se va continua procedura de avizare in Comisiile tehnico-economice ale Companiei Nationale de Autostrazi si ale Ministerului Transporturilor. Va urma avizarea in Comisia Interministeriala. In luna aprilie, daca aceste etape sunt parcurse, vor fi emise hotararile de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici si de expropriere a terenurilor afectate de proiect. Odata cu finalizarea proiectului tehnic si a documentatiei de achizitie, se va organiza procedura de licitatie pentru selectarea unui constructor.
Lucrarile vor fi impartite in trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chisineu Cris si Chisineu Cris – Arad.
Valoarea totala estimata a proiectului, conform Studiului de Fezabilitate, este de 10,7 miliarde lei (10.710.315.053,99 lei), inclusiv TVA. Finantarea va fi asigurata din fonduri europene.
Un alt proiect important al Consiliului Judetean Bihor este realizarea centurii ocolitoare a orasului Beius.
”Un alt proiect de 403 milioane lei este proiectul Centurii Beius. Din iunie avem procese privitoare la stabilirea constructorului care ar urma sa execute lucrarea. Prima licitatie a stabilit un constructor, un alt constructor a contestat, CNSC a invalidat solutia data de CJ Bihor, am ajuns la Curtea de apel care a mentinut decizia initiala, dar a dat posibilitatea evaluarii. Am facut o noua evaluare, am dat o noua solutie, CNSC trebuia sa se pronunte la inceputul lunii ianuarie, nu s-a pronuntat, desi am facut demersuri. Foarte probabil, vom ajunge din nou la Curtea de Apel. Daca totul va fi in regula nu se va mai putea crea o noua bresa de atac. Problema e ca avem finantarea asigurata pana la finalul acestui an, din POIM”, a declarat Ilie Bolojan.
Realizarea inelului de centura metropolitan, in valoare de aproape 300 milioane lei se afla in procedura de licitatie.
”Inelul de centura metropolitan finantat prin Anghel Saligny cu 290 milioane lei. Am derulat procedura de licitatie, avem ofertele depuse si acum comisia de licitatie parcurge aceste documentatii. Estimarea noastra este ca la finalul lunii februarie am putea avea un castigator. In paralel, derulam procedura de avizare dintre care partea cea mai importanta este cea de mediu”, amai spus Bolojan.
Proiectul privind extinderea terminalului de pasageri al Aeroportului din Oradea va duce la inchiderea aeroportului, pe perioada verii.
”Un alt proiect important este extinderea terminalului de pasageri a Aeroportului Oradea. Proiectul este estimat la 212 milioane lei. Suntem in perioada de depunere de oferte si in zilele urmatoare este termenul de depunere a ofertelor pentru selectarea unui consortiu de constructori si proiectanti care sa realizeze aceasta lucrare. Aceasta lucrare, alaturi de cea de extindere a pistei, sunt sub presiunea timpului, trebuind a fi finalizate pana la finalul acestui an. Pentru a fi finalizate va trebui sa oprim operarea aeroportului din Oradea in vara acestui an si deci nu vom avea curse aeriene o perioada de timp, pentru ca altfel nu putem finaliza proiectele. nu vom putea lucra sub aterizare”, a precizat Ilie Bolojan.