LINIA FERATA DARMANESTI-VICSANI-FRONTIERA VA FI REABILITATA – Ministerul Transporturilor pregateste o investitie de 1,832 miliarde lei cu TVA

Ministerul Transporturilor a pregatit un proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Reabilitarea liniei de cale ferata Darmanesti – Vicsani – Frontiera, lucrare de utilitate publica de interes national.

Valoarea totala a investitiei este de 1,832 miliarde lei cu TVA si o durata de trei ani.

Ministerul propune astfel prin act normativ aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul privind reabilitarea liniei de cale ferata Darmanesti – Vicsani – Frontiera.

Proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferata Darmanesti – Vicsani – Frontiera” face parte din Master Planul General de Transport al Romaniei (MPGT) si este propus pentru finantare in perioada 2021 – 2030, conform Anexei 10.35 – „Surse de finantare pentru infrastructura feroviara 2020 – 2030“.

Linia de cale ferata Darmanesti – Vicsani – Frontiera face parte din reteaua TEN-T Core, si este o linie importanta a retelei de cale ferata din Romania, ce preia traficul feroviar international de marfa si de calatori dinspre Ucraina si face legatura cu Coridorul Rhin – Dunare (fostul Coridor IV) cu tarile din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) si tarile din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina).

Realizarea si derularea acestui proiect revine Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA si face parte din strategia pe termen lung a acesteia.

Pe linia Darmanesti – Vicsani – Frontiera sunt amplasate 4 puncte de sectionare (3 statii de cale ferata: Darmanesti, Dornesti, Vicsani si 1 halta de miscare: Milisauti) si 1 punct de oprire (Tibeni pe intervalul de cale ferata Milisauti – Dornesti).

La trenurile de calatori viteza maxima este de 100 km/h pe intervalul Darmanesti – Dornesti si 50 km/h pe intervalul Dornesti – Vicsani Frontiera. La trenurile de marfa viteza maxima este de 80 km/h pe intervalul Darmanesti – Dornesti si 50 km/h pe intervalul Dornesti – Vicsani Frontiera pentru trenurile de marfa internationale, respectiv 70 km/h pe intervalul Darmanesti – Dornesti si 50 km/h pe intervalul Dornesti – Vicsani Frontiera pentru trenurile directe de marfa. Pentru trenurile in complex feroviar Dornesti – Vicsani viteza maxima este de 30 km/h.

Starea necorespunzatoare a infrastructurii si suprastructurii caii ferate si instituirea unor restrictii de viteza pe mai multe distante de circulatie, conduc in prezent la urmatoarele viteze tehnice pentru linia de cale ferata Darmanesti – Vicsani Frontiera:

  • Trenurile internationale de calatori care circula pe ruta Bucuresti Nord – Vadu Siret – Vth = 46,5 km/h si care circula pe ruta Suceava – Vadu Siret  – Vth = 45,5 km/h.
  • Trenurile de marfa internationale care circula pe distanta Darmanesti – Vicsani Frontiera pe linie cu ecartament  normal  Vth = 36,5 km/h, care circula pe distanta Dornesti – Vicsani Frontiera pe linie cu ecartament larg  Vth = 22,2 km/h. Trenurile directe de marfa care circula pe distanta Darmanesti – Dornesti   Vth = 45,1 km/h.
  • Trenurile si de calatori si de marfa stationeaza in statia de cale ferata de frontiera Vicsani in medie 60 minute pentru operatiuni vamale.

Sina prezinta defecte in special pe suprafata de rulare: stirbituri, bavurari, patinari si desprinderi de material. Exista portiuni de traseu unde sina prezinta uzuri verticale foarte mari. Prisma de piatra sparta, in general, este curata la partea superioara. In linie curenta vegetatia este prezenta la marginea prismei de piatra sparta. In statii insa vegetatia este prezenta intre linii, dar si intre sine”, se mentioneaza in document.

Starea terasamentului este in general buna, exceptie facand terasamentele semnalate ca puncte periculoase. Au fost observate traverse oarbe (innoroiri din cauza efectului hidrodinamic), dar nu au fost observate adancituri superficiale, tasari sau umflari. Trecerile la nivel sunt in cea mai mare parte realizate cu dale de beton. Dalele de beton sunt degradate. Lucrarile de arta, poduri si podete prezinta degradari ale cadrelor si o mare parte dintre acestea nu se verifica din punct de vedere hidraulic.

Statiile de cale ferata de pe acest tronson sunt inzestrate cu instalatii de centralizare electrodinamica cu relee (CED) si instalatii de asigurare cu incuietori si bloc tip SBW. Acestea sunt uzate din punct de vedere moral si fizic, neavand toate lucrarile de reparatii executate datorita faptului ca nu mai exista furnizori agrementati A.F.E.R. pentru piese de schimb:

    • – in halta Milisauti. Instalatia a fost pusa in functiune in anul 1948, iar ultima Reparatie capitala (RK) a fost efectuata in 1977.
    • +CELS – in statia Vicsani. Instalatia a fost pusa in functiune in anul 1948, iar ultima Reparatie capitala (RK) a fost efectuata in 1975.

Pe sectia de cale ferata Darmanesti – Vicsani intervalele dintre statii nu sunt dotate cu instalatii de dependenta, circulatia trenurilor pe aceste distante se face la cale libera, fiind necesara utilizarea acarilor de marci pentru verificarea eliberarii liniei curente si a gararii complete a trenurilor.

Pe intervalul Vicsani – Frontiera (Vadu Siret Ucraina) este in functie o instalatie BLASR care asigura blocarea statiei primitoare. Sistemul de semnalizare folosit este cel cu doua trepte de viteza, iar instalatiile de protectie automata a trenurilor sunt tip INDUSI.

Echipamentele de telecomunicatii existente sunt depasite tehnic si moral, nu mai sunt in fabricatie si nu mai dispun de piese de schimb.

Pe aceasta linie doar statia Darmanesti este electrificata (5 linii din 7).

Deficientele constatate la instalatiile liniei de contact sunt urmatoarele:

  • crapaturi ale stalpilor si ale contragreutatilor din beton.
    • prezenta ruginii (stalpi metalici, traverse rigide, console, armaturi, tensori de ancorare, ancore speciale, scripetii dispozitivelor de compensare, intinzatori) si uzurii firului de contact.
    • folosirea neunitara a izolatorilor din sticla, ceramici si compoziti.

Instalatia de protectie este prezenta doar in statia Darmanesti. Instalatia prezinta improvizatii (innadiri si inlocuiri cu piese neadecvate), conductoare rupte si piese ruginite. In starea actuala, in cazul producerii unor defecte de izolatie, pot aparea accidente cu urmari asupra calatorilor, personalului si a echipamentelor.

Tronsonul de cale ferata Darmanesti – Vicsani – Frontiera face parte din controlul operativ al Centrului de Electrificare Iasi si este alimentat cu energie electrica in sistemul 1×25 kV – 50 Hz fiind electrificat pana in cap Y Darmanesti.

In functionare normala tronsonul este alimentat din substatia de tractiune (ST) Suceava care urmeaza sa fie modernizata in cadrul lucrarilor de reabilitare a tronsonului Pascani – Darmanesti.

Din punct de vedere tehnologic, solutiile tehnice utilizate la realizarea instalatiilor energoalimentare sunt depasite atat fizic, cat si moral, ce necesita multe interventii pentru mentenanta si nu mai corespund cu cerintele de interoperabilitate actuale.

Obiectivele principale ale proiectului sunt urmatoarele:

– imbunatatirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru cresterea vitezei maxime de circulatie la 120 km/h pentru trenurile de calatori si, respectiv, la minim 100 km/h pentru trenurile de marfa;

– asigurarea interoperabilitatii prin implementarea STI; in special in ceea ce priveste: sarcina pe osie (maxim 25 t), gabarit de incarcare C, lungimea liniilor din statie, facilitati pentru persoane cu mobilitate redusa;

– conformitatea infrastructurii si suprastructurii de cale ferata cu parametrii tehnici ceruti de standardele si cadrul legislativ si de reglementare national si european in vigoare conform standard de proiectare pana la 200km/h;

– diminuarea efectelor adverse asupra mediului;

– cresterea capacitatii de tranzit;

– realizarea conditiilor de accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusa (REGULAMENTUL UE NR.1300/2014 AL COMISIEI din 18 noiembrie 2014 privind specificatiile de interoperabilitate referitoare la accesibilitatea sistemului feroviar al Uniunii pentru persoanele cu handicap si peroanele cu mobilitate redusa).

Prin prezentul proiect sunt propuse solutii pentru toate constrangerile identificate din activitatea feroviara a liniei de cale ferata:

– modernizarea traseului de cale ferata existent si realizarea unei variante de traseu cu L=400 m pe intervalul de cale ferata H.m. Milisauti – Dornesti;

  • electrificarea liniei de cale normala intre cap X Darmanesti – cap Y Vicsani;
  • se sistematizeaza statiile de cale ferata pentru a putea introduce peroane cu latimea de min. 3,50 m;
  • proiectare de peroane intre liniile de cale normala si cale larga in statiile Dornesti si Vicsani;
  • inzestrarea statiilor de cale ferata cu instalatiilor de semnalizare:
  • ETCS nivel 2 si GSM-R
  • introducerea unitatilor luminoase cu LED la toate semnalele;
  • introducerea electromecanismelor de macaz trifazate la schimbatoarele de cale centralizate precum si la sabotii de deraiere;
  • pentru detectia materialului rulant se poate utiliza orice sistem de detectie a trenurilor care indeplineste cerintele din documentele STI CCS, documentul de referinta ERA/ERTMS /033281 si care este certificat SIL4;
  • .
  • introducerea instalatiilor de supraveghere video a instalatiilor de siguranta circulatiei;
  • introducerea sistemului telefonic de siguranta (Controller Terminal System CTS);
  • introducerea sistemelor tehnologice de management al traficului si semnalizarii, Centrul de control operational (OCC) in statia Iasi;
  • modernizarea echipamentelor de telecomunicatii pentru informarea publicului calator si a instalatiei de ceasoficare”, arata documentul.

Pentru implementarea proiectului, Compania Nationala de Cai Ferate „C.F.R” – S.A. a finalizat Studiul de Fezabilitate pentru „Reabilitarea liniei de cale ferata Darmanesti – Vicsani – Frontiera”avizat in cadrul CTE SRCF Iasi prin Avizul nr. 545/05.12.2022 si in cadrul CTE C.N.C.F. „CFR” prin Documentul de Avizare nr. 276/09.12.2022.    

Indicatorii tehnico-economici au fost avizati de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in urma sedintei Consiliului Tehnico-Economic, prin Avizul nr. 195/204 din data de 13.12.2022 si de catre Consiliul Interministerial de avizare lucrari publice de interes national si locuinte prin Avizul nr. 95 din data 15.12.2022.

Linia de cale ferata este parte integranta a infrastructurii feroviare, gestionata de C.N.C.F. „C.F.R.”- S.A prin S.R.C.F. Iasi si face parte din Magistrala 500 Bucuresti Nord – Vicsani Frontiera.

Articolul precedentLINIILE DE TRAMVAI SE EXTIND CU 15 KM – Metroul SA castiga 2 licitatii de 5 milioane de lei fara TVA si Intergroup Engineering alte doua licitatii de 2,7 milioane lei fara TVA, pentru realizarea studiului de fezabilitate
Articolul următorROMANII AU CUMPARAT ANUL TRECUT 10.000 DE MASINI ELECTRICE – Dacia Logan a fost cea mai vanduta masina, iar la BMW Seria 3 a crescut cel mai mult pretul

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.