Din februarie 2025 pana in prezent, inmatricularile de masini noi din UE au scazut cu 3% comparativ cu aceeasi perioada din 2024. In special, pietele majore ale blocului au inregistrat scaderi, cu Italia (-6%), Germania (-4,6%) si Franta (-3,3%). In schimb, Spania a inregistrat o crestere de 8,4%.
Cifrele au fost date publicitatii de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) – Asociatie care reprezinta cei 16 mari producatori de masini, camionete, camioane si autobuze din Europa: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group si Volvo Car Group – marti, 25 martie 2025, si releva totodata ca cele mai multe inmatriculari de masini noi in Uniunea Europeana au fost din categoria Hybrid electric (HEV) – 35,2%.
Au urmat vanzarile de automobile pe benzina (29,1%), care desi se situeaza la acest nivel, per total, arata ACEA, piata este in scadere: „Cota de piata combinata a masinilor pe benzina si diesel a scazut la 38,8%, in scadere de la 48,5% in aceeasi perioada din 2024”.
Vanzarile de masini pe baterii electrice (BEV) care au reprezentat 15,2% din cota totala de piata a UE, ceea ce inseamna o crestere fata de valoarea de referinta scazuta de 11,5% in perioada comparabila ianuarie-februarie 2024.
Masini electrice
In primele doua luni ale anului 2025, vanzarile de masini electrice cu baterii noi au crescut cu 28,4%, pana la 255.489 de unitati, captand 15,2% din cota totala de piata a UE. Trei dintre cele mai mari patru piete din UE, reprezentand 64% din totalul inmatricularilor de masini electrice cu baterie, au inregistrat castiguri robuste de doua cifre: Germania (+41%), Belgia (+38%) si Tarile de Jos (+25%). Acest lucru a contrastat cu Franta, care a inregistrat o usoara scadere de 1,3%.
Cifrele YTD din februarie 2025 au aratat ca noile inmatriculari UE de masini hibrid-electrice au crescut cu 18,7%, determinate de o crestere semnificativa pe cele mai mari patru piete: Franta (+51,4%), Spania (+31,5%), Italia (+10,4%) si Germania (+9,8%). Aceasta a dus la 594.059 de unitati inregistrate in primele doua luni ale anului 2025, reprezentand 35,2% din cota de piata a UE.
Inmatricularile de masini electrice hibride plug-in au scazut cu 5% in perioada ianuarie-februarie 2025, cu un total de 124.947 de unitati. Aceasta scadere a fost determinata in primul rand de reduceri semnificative pe pietele cheie precum Belgia (-65,3%) si Franta (-49,3%). Drept urmare, masinile electrice hibride retelei reprezinta acum 7,4% din totalul inmatricularilor de masini in UE.
In plus, variatia anuala din februarie 2025 a aratat o crestere de 23,7% pentru masinile electrice cu baterie si 19% pentru masinile hibrid-electrice, in timp ce cele electrice hibride plug-in au inregistrat o usoara scadere de 1,4%.
Masini pe benzina si diesel
Pana in februarie 2025 YTD , inmatricularile de masini pe benzina au inregistrat o scadere semnificativa de 20,5%, toate pietele majore inregistrand scaderi. Franta a inregistrat cea mai mare scadere, inregistrarile scazand cu 27,5%, urmata de Germania (-24,9%), Italia (-19%) si Spania (-13%).
Cu 489.838 de masini noi inmatriculate pana acum, cota de piata a benzinei a scazut la 29,1%, in scadere de la 35,5% in aceeasi perioada a anului trecut. In mod similar, piata autovehiculelor diesel a scazut cu 28%, rezultand o cota de piata de 9,7% pentru vehiculele diesel pana in februarie 2025. In general, scaderi de doua cifre au fost observate pe majoritatea pietelor UE.
In plus, variatia anuala din februarie 2025 a aratat o scadere de 22,4% pentru benzina si 28,8% pentru motorina.