S-au liberizat contractele privind transporturile rutiere. Ordonata de Urgenta adoptat de Execututiv prevede ca orice operator de transport rutier de persoane poate obtine licenta de traseu pentru servicii regulate interjudetene, indiferent de graficul de circulatie propus de acestia.
Masurile sunt necesare in contextul in care, de la 1 ianuarie 2025, exista riscul unei piete nereglementate pentru serviciile de transport interjudetean, ca urmare a declararii neconstitutionale, in ansamblu, a Proiectului de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, ceea ce ar afecta mobilitatea persoanelor si implicit calitatea vietii acestora.
In plus, potrivit Executivului, existenta mai multor operatori de transport care deservesc o anumita relatie va fi benefica pentru calatori, avand in vedere faptul ca acestia pot alege cu cine efectueaza deplasarea, ceea ce incurajeaza concurenta.
Modificarile
Astfel, actul normativ modifica si completeaza Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturilor rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevede urmatoarele masuri de reglementare:
– liberalizarea serviciilor regulate interjudetene in sensul crearii posibilitatii ca orice operator de transport rutier de persoane sa poata obtine licenta de traseu pentru servicii regulate interjudetene, indiferent de graficul de circulatie propus de acestia;
– utilizarea platformei informatice denumita retea de mobilitate rutiera nationala in vederea crearii premiselor unei treceri la digitalizarea solicitarilor depuse de operatorii de transport precum si a graficelor de circulatie in functie de orele de plecare si statiile introduse in aplicatie de catre operatorii de transport;
– conectarea retelei de mobilitate rutiera nationala la sistemul informatic care gestioneaza copiile conforme si datele despre autovehicule in ceea ce priveste conditiile care trebuie indeplinite de catre autovehiculele nominalizate de operatorii de transport, astfel incat este simplificat procesul de verificare, iar operatorii de transport nu mai trebuie sa depuna documente justificative;
– reglementarea situatiilor in care nu exista autogara intr-o localitate sau se desfiinteaza singura autogara dintr-o localitate in sensul abilitarii autoritatilor administratiei publice locale sa avizeze pentru operatorul detinator de licenta de traseu o statie publica agreata, astfel incat transportul interjudetean de persoane sa se desfasoare in condicii optime pentru calatori si in vederea asigurarii posibilitatilor de deplasare intr-un mod civilizat;
instituirea obligatiei operatorilor de transport care detin licente de traseu pentru servicii regulate valabile la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta de a efectua respectivele servicii pana la data expirarii valabilitatii acestora.
Prin noile reglementari, se urmareste garantarea accesului nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport la piata, promovand competitia libera si cresterea calitatii serviciilor oferite pasagerilor.
Informatii suplimentare:
Parlamentul Romaniei a adoptat proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere in data de 26.05.2023, proiect care prevedea adoptarea unor masuri graduale de liberalizare a transportului interjudetean prin servicii regulate, ulterior fiind contestat la Curtea Constitutionala.
Dupa 18 luni, respectiv in sedinta din data de 5 noiembrie 2024, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului de constitutionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstitutionala, in ansamblul sau.