Moment istoric pe calea ferata. A fost pus in functiune primul tren electric ajuns in Romania in ultimii 35 de ani. Incepand cu data de 20 noiembrie 2024, acesta va circula pe ruta Bucuresti Nord – Ploiesti Vest – Valea Prahovei – Brasov, viteza maxima cu care acesta va circula fiind 160km/h, cu o capacitate de 55 locuri la clasa I, 294 locuri la clasa a II-a si 2 locuri destinate persoanelor cu mobilitate redusa.
Trenul electric Alstom Coradia Stream, fabricat in Polonia este astfel primul tren electric din contractul de achizitie a 37 de rame electrice inter-regio de lung parcurs care urmeaza sa fie livrate Romaniei, fiind vorba despre licitatia lansata in aprilie 2020, castigata de Alstom in noiembrie 2021.
Contactul a fost semnat in martie 2022, avand o valoare totala de 1,7 miliarde lei, fara TVA, finantat prin Programul Transport 2021-2027, de catre Autoritatea pentru Reforma Feroviara si Alstom.
Potrivit ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, pana in 2026, urmeaza sa vina si celelalte 36 de rame electrice in tara, acestea urmand sa circule pe alte rute.
Totodata, precizeaza ministrul Sorin Grindeanu, care s-a aflat de altfel in primul tren electric pus in functiune in ultimii 35 de ani, alaturi de premierul Marcel Ciolacu, ca in prezent, sunt in derulare alte 4 contracte pentru achizitonarea a inca 82 trenuri noi, finantate prin Planul Natonal de Redresare si Rezilienta si prin Fondul pentru Modernizare.
Publicam in continuare anuntul facut de Sorin Grindeanu:
„Primul tren nou achizitonat de Ministerul Transporturilor (prin ARF), in ultimii 22 de ani, circula de astazi pe ruta Bucuresti-Brasov!
Noul tren electric poate circula cu o viteza maxima de 160 km/h si are o capacitate de 55 locuri la clasa intai, 294 de locuri la clasa a doua si 2 locuri destinate persoanelor cu mobilitate redusa.
Acesta a fost achizitonat, impreuna cu alte 36 trenuri, in baza unui contract in valoare de 1,7 miliarde lei (fara TVA), finantat prin Programul Transport 2021-2027.
Pana in 2026, urmeaza sa vina in Romania, gradual, si celelalte trenuri care vor deservi mai multe rute:
– Bucuresti-Suceava
– Bucuresti-Iasi, via Pascani
– Bucuresti-Constanta
– Bucuresti-Timisoara via Brasov, Arad
– Bucuresti-Craiova
– Bucuresti-Arad, via Craiova, Orsova
– Bucuresti-Petrosani-Deva
– Bucuresti-Cluj-Napoca
– Bucuresti-Brasov
– Brasov-Cluj-Napoca, via Deda
– Cluj-Napoca-Timisoara, via Deva, Arad
– Bucuresti-Galat
– Cluj-Napoca- Iasi.
Trenul pus astazi in circulate este si primul tren electric achizitonat de MTI in ultimii 35 de ani. Ultimele trenurile cumparate sunt cele cunoscute sub denumirea “Sageata Albastra”, achizitonate in anii 2002-2003, si care sunt propulsate cu motoare diesel.
In prezent, sunt in derulare alte 4 contracte pentru achizitonarea a inca 82 trenuri noi, finantate prin Planul Natonal de Redresare si Rezilienta si prin Fondul pentru Modernizare.
Astfel, toate cele 5 contracte prevad inclusiv achizitonarea suplimentara a inca 9 trenuri (prin act aditonal).
In plus, sunt in pregatire licitati pentru achizitonarea a inca 58 de trenuri electrice noi si 12 trenuri cu hidrogen.
In urmatorii 4 ani, Romania va beneficia practic de un total de 189 de trenuri electrice noi, la care se vor adauga 39 locomotive noi, dar si 75 de locomotive si 139 vagoane modernizate.
Vom acoperi astfel rute de lung si de scurt parcurs pe tot teritoriul natonal, ceea ce va contribui la o dezvoltare mai eficienta a economiei Romaniei”.