A fost aprobata negocierea contractului de finantare dintre Romania si Banca Europeana de Investitii in valoare de 300 milioane euro, pentru sustinerea proiectului „Electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj Napoca–Oradea-Episcopia Bihor”.
Hotararea de aprobare a negocierii a fost luata de Guvernul Romaniei, dupa ce in pealabil, in februarie 2024, o decizie similara fusese adoptata si de Consiliul de Administratie al Bancii Europene de Investitii.
Proiect de 1,9 miliarde euro
Proiectul „Electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj Napoca–Oradea-Episcopia Bihor” este estimat la 1,975 miliarde de euro (inclusiv TVA si achizitia de trenuri), alocarea aferenta din PNRR fiind in suma de circa 1,1 miliarde de euro, iar diferenta va fi acoperita de statul roman.
Compus din patru loturi, cu o lungime totala de peste 160 de kilometri, implementarea proiectului a inceput in ianuarie 2023 si este estimat a fi finalizat la finalul anului 2027.
Dialogul Guvernului Romaniei cu BEI vizeaza si un pachet de asistenta financiara rambursabila in valoare de 2 miliarde de euro ce include proiecte de infrastructura rutiera:
-Autostrazile A3 si A7;
-feroviara – electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor si modernizarea liniei feroviare Caransebes-Timisoara-Arad;
-Magistrala I de metrou Cluj si Magistrala 4 Bucuresti – Sectiunea Gara de Nord – Filaret.