Ministerul Transporturilor cere alocarea unor sume de bani din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Banii vor fi alocati CFR Calatori despre care Ministerul Transporturilor a precizat in nota de fudamentare a Hotararii ca se confrunta cu o criza majora de lichiditati. In prezent, conform Notei de fudamentare din care vom prezenta pe larg mai jos, CFR Calatori are incheiata o esalonare cu ANAF, pentru obligatii la Bugetul de stat si Bugetul asigurarilor sociale in cuantum de aproximativ 300.000 mii lei, incluzand si accesorii.
Mai mult, CFR Calatori are incheiate cu institutii bancare linii de credite pentru desfasurarea activitatii curente de exploatare in cuantum de 328.000 mii lei care risca sa nu mai fie prelungite pentru ca societatea nu mai indeplineste conditiile de eligibilitate (capitaluri proprii, activ net) si in acest caz se risca intrarea societatii in incapacitate de plata.
Prin capitalizarea CFR Calatori cu suma de 300.000 lei, se urmareste astfel achitarea debitului catre ANAF si stergerea accesoriilor. In acest sens, CFR invoca Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar general consolidat al Romaniei in anul 2024 precum si pentru modificarea unor acte normative, prin care se ofera posibilitatea de anulare a unor obligatii bugetare, daca societatea achita debitul restant inregistrat la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si plata se face pana la data de 15.11.2024, dar nu mai tarziu de 25.11.2024 societatea va beneficia de stingerea accesoriilor.
La momentul actual, societata CFR Calatori, conform Raportului intocmit de catre auditor, are o subcompensare totala aferenta perioadei 2019-2023 in suma de 1.811.656 mii lei, cu propunerea de capitalizare, de catre actionar, cu sumele rezultate din subcompensare, in conformitate cu legislatia privind ajutorul de stat.
Potrivit Ministerului Transporturilor, incepand cu anul 2019 societatea a fost subcompensata, in sensul ca nu s-a alocat subventie la nivelul necesarului, plus o cota de profit 3% cum este prevazut in Regulamentul UE 1370 respectiv 6,2% asa cum este prevazut in Contractul de Servicii Publice aprobat in anul 2022.
Data fiind aceasta situatie, CFR Calatori a ajuns in anul 2022 cu capitaluri proprii negative si cu activul net la mai putin de jumatate din capitalul social, acumuland in acest interval si mai multe datorii restante.
Ca atare, Adunarea Generala a Actionarilor, avand la baza situatiile financiare depuse la anul 2022 a dispus ca, pentru a fi evitata dizolvarea societatii asa cum prevede Legea 31/1990, pana la inchiderea anului urmator, luarea masurilor astfel incat capitalurile si activul net al societatii sa fie reintregit. in acest sens, societatea a contractat un audit extern independent avand ca obiect subcompensarea pentru perioada 2019-2023.
Extrem de important, se retine in nota de fundamentare a Ministerului Transporturilor, asigurarea necesarului de finantare al SNTFC CFR CALATORI SA in anul 2024 contribuie la asigurarea desfasurarii circulatiei pe calea ferata in conditii de siguranta a traficului si a publicului calator, precum si evitarea blocarii activitatii companiei si evitarea unor conflicte sociale.
Prezentam in continuare pasaje din Nota de fudamentare a Hotararii privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii:
„Ministrul Transporturilor si Infrastructurii conduce intreaga activitate a aparatului propriu al ministerului, exercita intreaga autoritate asupra unitatilor aflate in subordinea si sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sau la care ministerul indeplineste atributiile pe care statul roman le are in calitate de actionar si exercita calitatea de ordonator principal de credite in temeiul prevederilor art. 9 alin. (1) si alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 370 din 29 martie 2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori–„CFR Calatori” S.A. este societate comerciala pe actiuni, avand ca actionar unic statul roman, care isi exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, fiind infiintata in baza Ordonantei de Urgenta nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si a Hotararii de Guvern nr.584/1998 privind infiintarea Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori „C.F.R. Calatori” – S.A. prin reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, cu modificarile si completarile ulterioare.
CFR Calatori desfasoara activitati de interes public national, social si pentru satisfacerea nevoilor de aparare a tarii si are, in principal, ca obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de calatori.
Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori “ C.F.R. Calatori” – S.A. isi acopera cheltuielile conform prevederilor H.G. nr. 584/1998 din veniturile proprii si in completare din subventii, conform prevederilor legale si angajeaza cheltuieli la nivelul creditelor bugetare aprobate si repartizate de ordonatorul principal de credite, respectiv de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Societatea isi desfasoara activitatea in baza contractului de servicii publice valabil pentru perioada 11 decembrie 2022 – 11 decembrie 2032, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1453/2022.
Finantarea activitatii se efectueaza in principal, in baza urmatoarelor reglementari legale:
-
Hotararea Guvernului nr. 584/1998 privind infiintarea Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori cu modificarile si completarile ulterioare;
-
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, cu modificarile si completarile ulterioare;
-
Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
-
Legea societatilor nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare;
-
Legea nr. 421/2023 a bugetului de stat pe anul 2024, cu modificarile si completarile ulterioare;
-
contractul de servicii publice aprobat prin HG nr. 1453/2022;
-
Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de calatori si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 si nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cum subventia alocata de la bugetul de stat se utilizeaza potrivit destinatiilor stabilite prin reglementarile legale si nu este asigurata la nivelul fundamentat anual, finantarea activitatii curente este asigurata din veniturile proprii obtinute anual.
incepand cu anul 2019 societatea a fost subcompensata si anume, nu s-a alocat subventie la nivelul necesarului, plus o cota de profit 3% cum este prevazut in Regulamentul UE 1370 respectiv 6,2% asa cum este prevazut in Contractul de Servicii Publice aprobat in anul 2022.
Avand in vedere subcompensarea acumulata, societatea a ajuns in anul 2022 cu capitaluri proprii negative si cu activul net la mai putin de jumatate din capitalul social. Pe langa acestea societatea a acumulat si datorii restante. in acest sens Adunarea Generala a Actionarilor, avand la baza situatiile financiare depuse la anul 2022 a dispus ca, pentru a fi evitata dizolvarea societatii asa cum prevede Legea 31/1990, pana la inchiderea anului urmator, luarea masurilor astfel incat capitalurile si activul net al societatii sa fie reintregit. in acest sens, societatea a contractat un audit extern independent avand ca obiect subcompensarea pentru perioada 2019-2023.
Din Raportul intocmit de catre auditor a rezultat o subcompensare totala aferenta perioadei 2019-2023 in suma de 1.811.656 mii lei, cu propunerea de capitalizare, de catre actionar, cu sumele rezultate din subcompensare, in conformitate cu legislatia privind ajutorul de stat.
Luand in considerare Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar general consolidat al Romaniei in anul 2024 precum si pentru modificarea unor acte normative, prin care se ofera posibilitatea de anulare a unor obligatii bugetare, daca societatea achita debitul restant inregistrat la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si plata se face pana la data de 15.11.2024, dar nu mai tarziu de 25.11.2024 societatea va beneficia de stingerea accesoriilor.
La momentul actual, societatea SNTFC CFR CALATORI S.A., avand in vedere lipsa de lichiditati cu care se confrunta, are incheiata o esalonare cu ANAF, pentru obligatii la Bugetul de stat si Bugetul asigurarilor sociale in cuantum de aproximativ 300.000 mii lei, incluzand si accesorii.
Astfel, apare ca necesara asigurarea de resurse financiare necesare desfasurarii activitatii curente in valoare de minimum 300.000 mii lei, modalitatea identificata fiind majorarea participatiei actionarului unic-Statul Roman prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii la capitalul social al SNTFC CFR CALATORI S.A.
Prin aceasta capitalizare se urmareste:
– pe de o parte reintregirea capitalurilor si a activului net:
Facem precizarea ca societatea are incheiate cu institutii bancare linii de credite pentru desfasurarea activitatii curente de exploatare in cuantum de 328.000 mii lei care risca sa nu mai fie prelungite pentru ca societatea nu mai indeplineste conditiile de eligibilitate (capitaluri proprii, activ net) si in acest caz se risca intrarea societatii in incapacitate de plata,
– pe de alta parte, se doreste a se achita debitul catre ANAF, pentru ca societatea sa beneficieze de stergerea accesoriilor.
Pana la sfarsitul exercitiului financiar 2024 suma de 300.000 mii lei va fi utilizata de SNTFC CFR CALATORI S.A. in vederea stingerii debitelor catre Bugetul de Stat si Bugetul Asigurarilor sociale .
In acest sens, se propune alocarea din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, a sumei de 300.000 mii lei Capitolul 84.01 „Transporturi”, Subcapitolul 84.01.01 ”Administratia centrala”, Titlul 72 ”Active financiare”, Articolul 72.01 „Active financiare”, Alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societatilor comerciale”.