Metrorex va primi, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, suma de 131,3 milioane de lei, o parte din aceasta urmand sa acopere datoriile pe care le are la compania Alstom Transport, care asigura servicii de mentenanta a materialului rulant si feroviar, arata un proiect de Hotarare a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. In plus, capitalul social al Metrorex va fi majorat cu suma de 63,7 milioane de lei pentru plata despagubirilor castigate in instanta de constructorul italian Webuild Spa, care a construit Magistrala 5 de metrou, arata un alt proiect de lege.
”Avand in vedere ca suma alocata Metrorex in anul 2024 la articolul bugetar „Subventii pentru transportul de calatori cu metroul”, este in valoare de 808.000.000 lei si tinand seama de prevederile art. 21 din Legea privind finantele publice nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare prin care se retine un procent de 10% din cuantumul subventiei alocate prin Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr.421/2023, dupa retinerea de 10% (80.800.000 lei), subventia Metrorex ce se regaseste in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2024 este in valoare de 727.200.000 lei, reprezentand 67,38% din necesarul fundamentat, fapt ce conduce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curenta de exploatare a metroului in valoare de 352.107.590 lei, astfel Metrorex a construit un buget de venituri si cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat”, arata documentul consultat de ”Lumea Infrastructurii”.
In prezent, Metrorex se afla in imposibilitatea de plata a obligatiilor restante, ceea ce conduce la calculul si inregistrarea de penalitati si chiar la blocarea activitatii de catre creditori, prin poprire pe conturile societatii Metrorex, determinand neefectuarea serviciului public de transport calatori cu metroul in conditii de siguranta si confort, se mai arata in proiect.
Societatea Metrorex a incheiat cu Alstom Transport contractul de mentenanta nr.104/31.12.2021, respectiv de servicii de mentenanta a materialului rulant si feroviar. Riscurile majore sunt reprezentate de obligatiile de plata restante catre ALSTOM TRANSPORT pentru serviciile de mentenanta a materialului rulant, inregistrandu-se o datorie totala in valoare de 210.000.000 lei, precum si datorii restante catre furnizori diversi pentru servicii aferente transportului public de calatori cu metroul (servicii de curatenie, servicii de paza, furnizare energie electrica).
”Urmare a neachitarii obligatiilor de plata restante, firma Alstom Transport a transmis notificarea nr. 0605 /24.04.2024, somatia de plata nr. 1442/01.07.2024, Cererea de emitere a ordonantei de plata nr. 1454/19.07.2004, depusa la Tribunalul Bucuresti Sectia a II-a de Contencios Administrativ si Fiscal, prin care se solicita emiterea ordonantei de plata prin care Metrorex S.A. sa fie obligata sa achite intr-un termen care sa nu depaseasca 30 de zile, valoarea integrala a datoriei certe, lichide si exigibile, evitand astfel: perturbarea activitatii Prestatorului care se va vedea obligat sa reduca ritmul de efectuare a reviziilor de tip OVH pentru trenurile Bombardier si CAF, cu consecinte majore asupra disponibilitatii trenurilor pentru exploatare comerciala si promovarea unor demersuri judiciare de natura a majora costurile la care veti fi obligati”, se arata in Nota de fundamentare.
De asemenea, capitalul social al Metrorex va fi majorat cu suma de 63,7 milioane de lei pentru plata despagubirilor castigate in instanta de constructorul italian Webuild Spa, care a construit Magistrala 5 de metrou, prevede un alt proiect de Hotarare a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
- Alocarea din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, a sumei de 63.700.000 lei la Capitolul 84.01 ”Transporturi” pentru Titlul 72 ”Active financiare”, Articolul 72.01 „Active financiare„, Alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societatilor comerciale„, pentru majorarea capitalului social al societatii Metrorex S.A., in vederea platii despagubirilor datorate:
– 63.700.000 lei furnizorului de investitii patrimoniu public, respectiv pentru WEBUILD Spa MILANO Sucursala Romania Bucuresti, compusa din suma de 57.500.000 lei, suma stabilita de instantele de judecata in dosarul nr.46468/3/2017, sentinta civila nr.7178/22.12.2020 – magistrala 5 Metrou, la care se adauga suma de 6.200.000 lei, dobanda legala penalizatoare incepand cu data de 01.07.2023 si pana la data efectuarii platii, pentru care exista instituita poprire pe conturile curente ale Metrorex S.A si blocarea activitatii, cu repercusiuni directe in asigurarea serviciului de transport public de calatori cu metroul.
- Alocarea din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, a sumei de 43.200.000 lei la Capitolul 84.01 ”Transporturi”, Subcapitolul 84.01.04 ”Transport Feroviar”, Paragraful 84.01.04.02 ”Transport cu metroul” pentru Titlul 55 ”Alte transferuri”, Articolul 55.01 „Transferuri interne”, Alineatul 55.01.12 “ Investitii ale agentilor economici cu capital de stat”, obiectivul Magistrala 5, cu rugamintea de a urgenta alocarea suplimentara a sumei solicitate, astfel incat activitatea curenta a Metrorex S.A. de transport public de calatori cu metroul, sa nu fie afectata. Suma reprezinta cheltuieli de capital si a fost stabilita de instantele de judecata prin sentinte definitive, pentru care exista instituita poprire pe conturile curente ale Metrorex si riscul blocarii activitatii cu repercusiuni directe in asigurarea serviciului de transport public de calatori cu metroul.
In anul 2019, s-a realizat testul investitorului privat prudent, iar concluzia raportului a fost aceea de majorare a capitalului social al societatii cu suma de 744.000.000 lei.
In anul 2019 s-a majorat capitalul social cu suma de 190.000.000 lei, iar in anul 2022 capitalul social s-a majorat cu suma de 150.000.000 lei.
Majorarea capitalului social nu presupune utilizarea de surse pentru cresterea capacitatii viitoare a societatii.
Este necesara o alocare de fonduri de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii – actionar unic, datorita urmatoarelor considerente:
- cheltuielile marite cu intretinerea si reparatiile;
- cheltuielile cu personalul;
- obligatii de plata majore generate de litigiile in care este implicata societatea si care nu pot fi sustinute din activitatea de exploatare.
Cheltuielile de exploatare au crescut ca urmare a punerii in functiune a unei noi statii de metrou – statia Tudor Arghezi, la data de 15.11.2023, dar si a cresterii preturilor la energie electrica, materiale consumabile, piese de schimb etc.
”Fara majorarea de capital social, cheltuielile suplimentare generate de litigii nu au alta sursa de plata, aspect care se perpetueaza si pentru dosarele in derulare sau litigiile viitoare. Neplata acestor datorii determina atat acumularea continua a penalitatilor pana la momentul recuperarii integrale cat si repercusiuni prin executare”, se mai precizeaza in proiect.
Aportul la capitalul social este necesar in vederea continuarii activitatii operationale – serviciu public de transport.
Desi metroul acopera numai 4% din lungimea intregii retele de transport public a capitalei, prin faptul ca ofera o capacitate superioara de transport in conditii de confort si siguranta a calatorilor, prestatia acestuia reprezinta in medie 20% din volumul total de calatori ce utilizeaza mijloacele de transport in comun.
Intocmirea bugetului de venituri si cheltuieli al societatii Metrorex pe anul 2024 s-a efectuat tinand seama de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023 si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
Principalele surse de venit ale Metrorex sunt subventia/compensatia pentru transportul de calatori cu metroul si veniturile realizate din vanzarea titlurilor de calatorie.
Activul net al societatii (capitaluri proprii) la data de 31.12.2023 este negativ, in suma de 426.243.000 lei, reprezentand:
– capital propriu pozitiv, in suma de 356.889.000 lei, aferent activitatii de operare;
– capital propriu negativ, in suma de 161.953.000 lei, aferent activitatii de administrare infrastructura;
– capital propriu negativ, in suma de 621.179.000 lei, aferent activitatii de investitii.