Prim-ministrul Marcel Ciolacu a anuntat joi lucrari majore in infrastructura feroviara cu o valoare totala de aproximativ 2 miliarde de lei, bani care provin din PNRR.
”Mentinem ritmul alert al investitiilor si aprobam indicatorii tehnico-economici ai unor lucrari majore in infrastructura feroviara. Modernizam sectoare de cale ferata de pe raza regionalelor Bucuresti, Craiova, Brasov, Timisoara si Cluj. Sunt lucrari cu valoare totala de circa 2 miliarde de lei, toate finantate cu bani din PNRR. Azi asiguram si cofinantarile de la buget necesare pentru axa majora de proiectie din PNRR. Este vorba de valul renovarii, dar si pentru investitii din Programul de Dezvoltare Locala si Programul National ‘Anghel Saligny’. De aceea suplimentam bugetul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei cu peste 1,6 miliarde de lei”, a spus premierul Marcel Ciolacu.
De asemenea, Executivul a aprobat o Hotarare de Guvern privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii primeste o suplimentare de aproximativ 820 de milioane lei, credite bugetare si de angajament din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului.
Sumele sunt destinate platii subventiilor necesare pentru sustinerea transportului feroviar de calatori, peste 586 milioane lei, si pentru plata deconturilor pentru beneficiarii facilitatilor de calatorie cu trenul, metroul, transportul rutier si naval, respectiv peste 232 milioane lei.
Redam mai jos integral comunicatul Ministerului Transporturilor:
”Executivul a aprobat astazi, 8 august 2024, la propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii o serie de proiecte de acte normative care vizeaza indicatorii tehnico-economici aferenti unor investitii pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare.
Prima hotarare aproba indicatorii tehnico-economici prin care se asigura modernizarea instalatiilor de semnalizare feroviara din statiile de cale ferata ale sectoarelor de pe raza Sucursalelor Regionale CF Bucuresti si Craiova. Acesti indicatori sunt asociati obiectivului de investitii „Sporirea eficientei economice si a sigurantei feroviare prin cresterea nivelului de centralizare al instalatiilor de semnalizare feroviara – 8 loturi: Lot 1- Sectoare CF: Lot 1 – Sucursalele Regionale CF Bucuresti si Craiova”, lucrare de utilitate publica de interes national.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 670 milioane lei, iar durata de realizare a sa este estimata la 15 luni.
Al doilea act normativ are in vedere indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Sporirea eficientei economice si a sigurantei feroviare prin cresterea nivelului de centralizare al instalatiilor de semnalizare feroviara – 8 loturi: Lot 2 – Sectoare CF: Lotul 2 – Sucursalele Regionale Timisoara si Cluj”, lucrare de utilitate publica de interes national.
Cresterea nivelului de centralizare al unor instalatii de semnalizare si integrarea acestora in centre de management ale traficului contribuie la imbunatatirea sigurantei circulatiei trenurilor si conduce la cresterea vitezei de circulatie pe sectiilemodernizate.
In cazul acestui obiectiv valoarea totalǎ a investitiei (inclusiv TVA) este estimata la peste 1,14 miliarde lei cu o durata de executie a lucrarilor de 21 de luni.
Al treilea act normativ aprobat astazi are in vedere indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Sporirea eficientei economice si a sigurantei feroviare prin cresterea nivelului de centralizare al instalatiilor de semnalizare feroviara – 8 loturi: Lot 3 – Sectoare CF: Lot 3 – Sucursala Regionala CF Brasov”, lucrare de utilitate publica de interes national.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) aprobata astazi de Executiv este de peste 376 milioane lei cu o durata de executie a lucrarilor de 15 luni.
Investitiile mentionate sunt parte a proiectului „Sporirea eficientei economice si a sigurantei feroviare prin cresterea nivelului de centralizare al instalatiilor de semnalizare feroviara”.
Acesta reprezinta una din etapele prin care se realizeaza lucrarile cuprinse in capitolul I.1 – Modernizarea si reinnoirea infrastructurii feroviare din Pilonul I – Tranzitia verde, Componenta C4 – Transport sustenabil din PNRR, respectiv „Centralizari electronice si electrodinamice”, al carui obiectivul general vizeaza indeplinirea „Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025″, aprobata de Guvernul Romaniei prin HG nr. 985/2020.
Finantarea obiectivelor de investitii se realizeaza din Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei – fonduri externe nerambursabile – capitolul I.1-Modernizarea si reinnoirea infrastructurii feroviare din Pilonul I – Tranzitia verde, Componenta C4 – Transport sustenabil, respectiv „Centralizari electronice si electro¬dinamice”, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate „C.F.R.”-S.A, precum si din alte surse legal constituite, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.”