Incepand din acest weekend, pe calea ferata din Romania sunt valabile primele bilete si abonamente metropolitane. Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu, anunta ca a achizitionat deja primul bilet integrat pentru trenul metropolitan in regiunea metropolitana Bucuresti-Ilfov.
Oficialul numeste aceasta ”un pas mic, dar revolutionar pentru trenul metropolitan”.
Acest pas mic este important pentru dezvoltarea serviciului de tren metropolitan si a mobilitatii durabile atat in regiunea Bucuresti-Ilfov, cat si in restul resedintelor de judet din tara, dupa proiectul pilot de succes a trenului metropolitan de pe linia Bucuresti Nord – Mogosoaia – Otopeni Patinoar – Aeroportul International Henri Coanda, spune secretarul de stat.
”In anul 2024, biletele si abonamentele metropolitane feroviare vor fi disponibile prin platforma Ghiseul Unic ARF (bilete.tren.ro), in conditiile in care echipa de dezvoltare software a Informatica Feroviara SA (alaturi de cele ale dezvoltatorilor contractati de unii operatori privati) continua sa puna la punct toate instrumentele informatice necesare emiterii, validarii si controlului acestor titluri de calatorie valabile la 6 operatori de transport feroviar diferiti, care lucreaza cu 4 platforme informatice diferite. In primele zile se vor putea emite doar bilete cu valoare intreaga, dar in termenul cel mai scurt se vor putea emite bilete si abonamente si pentru elevi si studenti”, spune el.
Ce aduce nou trenul metropolitan
- Ofera libertate calatorului sa utilizeze trenul de care are nevoie, fara a mai fi nevoit sa-si faca programul dupa mersul trenurilor unui operator anume;
- Biletul de calatorie metropolitana poate fi folosit la un tren de pe linia aleasa din ziua de valabilitate, indiferent de operator si categorie de tren;
- Abonamentele pot fi folosite la orice tren, pe orice directie, in intervalul de valabilitate, pe zona metropolitana de interes. Atentie! Biletele si abonamentele se cumpara pentru o zona metropolitana / linie metropolitana specifica!
- Pretul biletelor si abonamentelor au fost calculate in asa fel incat sa fie o plus valoare calatorului care vrea sa-si faca o viata normala in relatia urban – periurban: se raporteaza la preturile biletelor de trenuri Regio (cele mai frecvente in aceste zone metropolitane) si nu includ rezervare de loc (aceasta este optionala si se poate achizitiona de la caseriile operatorului trenului ales). In plus, vechiul sistem de tarifare este valabil, cu bilete si abonamente stabilite pe zone kilometrice (cate 10 km).
- Astfel, pentru calatorii care stiu care este trenul de care au nevoie si calatoresc pe o distanta relativ scurta, astfel de bilete / abonamente pot ajuta la realizarea de economii. Totusi, biletul / abonamentul respectiv il obliga pe calator la o planificare justa a calatoriei. In plus, pentru calatoriile de sub 40 km (cele mai predilecte distante de naveta), rezervarea locului este optionala pentru calator. Astfel, drepturile de care beneficiaza, in regim pilot, de doi ani calatorii de pe ruta Bucuresti Nord – Mogosoaia – Aeroport International Henri Coanda Otopeni, se extind la nivel national.
„Masurile stabilite in baza Ordinului Ministrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 1.039/2024 si a Deciziei Presedintelui ARF nr. 174/2024 si care au intrat in aplicare din 13 iulie 2024, vin sa sprijine mobilitatea durabila si inteligenta a romanilor si a vizitatorilor Romaniei”, adauga Scriosteanu.