A fost asternut asfalt pe 90% din sectiunea 5 Curtea de Arges – Pitesti. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune ca, in functie de cum vor evolua lucrarile in punctele critice, acest lot din Autostrada Sibiu – Pitesti (A1) poate fi inaugurat in 2024, inainte de termenul contractual din 2025.
„In acest moment este asternut asfalt pe peste 90% din acest lot 5, de la Pitesti la Curtea de Arges. Sunt 4 – 5 puncte critice (poduri, traversari) unde se lucreaza. De ele depinde daca se poate devansa si sa vorbim poate chiar de anul acesta de o inugurare, sigur, inainte de termen, fiind termenul anul viitor. In orice caz, vom incerca sa dam, daca va fi posibil, inclusiv bucati, daca se poate pana la Bascov la iesirea de acolo. Nu asteptam sa dam intregul tronson”, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, care a mers in vizita pe santierele din A1 Sibiu – Pitesti.
Grindeanu a subliniat ca termenul de finalizare a lucrarilor pentru sectiunea 5 este anul viitor.
La randul sau, Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a vorbit de ritmul de lucru ”foarte bun” pe santierul sectiunii 4 a autostrazii Sibiu-Pitesti.
Se lucreaza acum in santier cu 500 muncitori si 200 de utilaje, iar excavatiile in tunelul de la Momaia se executa 24/24h, concomitent la ambele galerii.
S-au forat pana acum 760,5 m pe calea 1 si 651,2 m pe calea 2 din totalul de 1,3 km ai fiecarei galerii ale acestui tunel.
Sectiunea 4 Tigveni-Curtea de Arges (9,86 km) este construita de PORR Construct SRL, iar durata contractului este de 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni executie).
Valoare constructiei acestei sectiuni este de 1,67 miliarde de lei, fara TVA, suma asigurata prin Programul Transport (PT).
Lucrarile au ajuns la un stadiu fizic de 42,3%, iar finalizarea lor este prevazuta (conform contractului) in prima parte a anului 2027.
”Insa, in acest ritm, este foarte posibil ca lucrarile pe acest santier sa fie finalizate mai devreme decat prevede termenul contractual”, a spus Pistol.
Constructia Autostrazii Sibiu- Pitesti a trenat multi ani din cauza ezitarilor, a mai spus Sorin Grindeanu.
”Este timpul sa punem stop demagogiei si artificiilor tehnice pe care unii le lanseaza doar la nivel de teorie! Romanii si Romania nu mai au timp sa astepte! Autostrada Sibiu – Pitesti este vitala pentru economia Romaniei! Din acest motiv nu mai putem accepta nicio intarziere in constructia ei! Intelegem disconfortul cu care se confrunta romanii, insa aceste restrictii de circulatie sunt necesare pentru demararea lucrarilor la Sectiunea 2 din Autostrada!”, a mai spus Grindeanu.
Defrisarea versantului dintre Boita si Lazaret reprezinta un pas extrem de important pentru constructia Autostrazii Sibiu – Pitesti, a adauga ministrul.
”Pe o lungime de aproximativ 8 km, peste 20.000 de arbori vor fi taiati pentru a putea incepe constructia sectiunii Boita – Cornetu a acestei autostrazi vitale pentru economia Romaniei. Lucrarile la aceasta sectiune montana in lungime de 31,33 km presupun solutii tehnice si logistice complexe”, a precizat Grindeanu.
Asocierea de constructori turci trebuie sa finalizeze lucrarile pe sectiunea 2 (Boita – Cornetu) a autostrazii Sibiu -Pitesti pana in anul 2028.
Stadiul autostrazii Sibiu-Pitesti
Autostrada Sibiu – Pitesti A1 va avea o lungime de 122 de km, este impartita in 5 sectiuni, dintre care Sectiunea 1: Sibiu – Boita (13,17 km) a fost data in trafic in decembrie 2022. Autostrada Sibiu – Pitesti va lega Centrul si Vestul Romaniei de rețeaua europeana de autostrazi, fiind parte importanta a Coridorului de Transport Pan-european nr. IV.
”Evolutie foarte buna pe santierul Sectiunii 4 (Tigveni – Curtea de Arges) din Autostrada Sibiu- Pitesti. Pe cei 9,86 km, constructorul austriac a ajuns la un stadiu fizic al lucrarilor de aproape 43%”, a precizat ministrul.
500 de muncitori si 200 de utilaje lucreaza la:
– terasamente
– consolidari
– structuri
– un tunel.
Contractul cu o valoare 1,67 de miliarde de lei (fara TVA) – finantat prin PT- trebuie finalizat cel tarziu in anul 2027.
Cea mai complexa lucrare de pe acest sector de autostrada este tunelul Momaia (1,3 km), format din doua galerii, la care s-au forat, pana in prezent, 760,5 m pe calea 1 si 651,2 m pe calea 2.
Dupa finalizarea lucrarilor pe toate cele 4 sectiuni aflate acum in executie, cel mai tarziu in 2028 (cele doua sectiuni montane), autostrada Sibiu – Pitesti (parte din A1) va avea 122 km.
Pe 13,17 km, intre Sibiu si Boita se circula deja din luna decembrie 2022.
La ora actuala mai este in lucru sectiunea 5 (Curtea de Arges – Pitesti) in lungime de 30,35 km, iar sectiunea 2 (Boita – Cornetu), in lungime de 31,33 de km, a intrat sectorizat in executie.
Sectiunea 3 (Cornetu – Tigveni) in lungime de 37,4 km, este acum in faza de proiectare si anul acesta trebuie de asemenea sa intre de asemenea in faza de constructie.