Preturile transportului de marfa sunt in crestere si aceasta tendinta va continua probabil si anul viitor, afectand comertul si complicand lupta impotriva inflatiei. Tensiunile geopolitice, congestionarea porturilor si noile tarife influenteaza deja preturile. Acest lucru anunta probleme pentru retaileri si clienti, dar reprezinta o veste buna pentru transportatorii de marfuri, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro, platforma sociala de tranzactionare si investitii.
Analistii din industrie au fost surprinsi sa constate ca preturile transportului maritim de marfa au crescut in prima jumatate a anului 2024, deoarece aceasta perioada este considerata, in general, ca fiind sezonul mort. Preturile transportului maritim de marfa au fost chiar mai mari decat in a doua jumatate a anului 2023 si motivele sunt multiple.
Atacurile Houthi din Marea Rosie au fortat navele de transport maritim de marfuri sa evite zona si sa aleaga rute mai lungi. Potrivit US Defense Intelligence Agency, cel putin 65 de tari au fost afectate, inclusiv Romania, iar 29 de mari companii din zona de energie si transport maritim au fost nevoite sa isi modifice rutele. Rutele alternative de transport maritim in jurul Africii nu numai ca adauga aproximativ 11.000 de mile marine (una pana la doua saptamani de timp de tranzit), dar, de asemenea, adauga aproximativ 1 milion de dolari in costuri de combustibil pentru fiecare drum. Acest lucru a creat un deficit de capacitate de 10-15% pe ruta Asia-Europa si a avut un impact major asupra intregii industrii de transport maritim, arata analistul.
In plus, din cauza nivelului insuficient al apei din Canalul Panama, viteza traficului navelor a fost redusa. De asemenea, cantitatea de marfa pe care navele o pot transporta a fost redusa. Prin urmare, si transporturile din China catre Coasta de Est a Statelor Unite sunt adesea intarziate cu mai mult de 7-10 zile din cauza acestor probleme.
Totodata, al doilea cel mai mare port din lume, Singapore, da semne de congestionare, deoarece, de obicei, navele raman acolo pentru una, doua zile, dar acum exista informatii conform carora mai multe nave au fost fortate sa isi prelungeasca stationarea in port.
Toate aceste situatii sunt dublate de o cerere sustinuta din partea SUA si a Europei, ceea ce duce la cresterea preturilor de transport. Transportatorii de containere, de la Maersk la Hapag-Lloyd, profita de aceasta situatie. Pretul actiunilor Hapag-LLoyd a crescut cu aproape 22 % in acest an, dar pe ultimele 12 luni a scazut cu 12 %. Maersk este inca in scadere cu 3% de la inceputul anului pana in prezent, dar actiunile au crescut aproape 3% in ultimele cinci zile.
Nici transportul aerian nu este imun la cresterile de preturi. Potrivit firmei de consultanta in domeniul transportului de marfa Xeneta, cea mai mare crestere anuala a preturilor pentru luna mai a fost majorarea cu +110% a tarifului spot pentru transportul aerian de marfa pe coridorul Orientul Mijlociu si Asia Centrala catre Europa, din cauza perturbarilor continue din Marea Rosie.
Tarifele spot Asia de Sud-Est si China catre America de Nord au crescut cu +65% si, respectiv, +43%, in timp ce tariful spot China-Europa a inregistrat, de asemenea, o crestere de doua cifre, de +34% fata de anul precedent.
”Aceste cresteri vor ajuta profiturile transportatorilor de marfuri, in special cei cu flote aeriene masive beneficiind de pe urma intarzierilor si costurilor crescute de pe rutele maritime. Actiunile FedEx au crescut cu 13,8% dupa ce raportarea financiara a depasit estimarile si compania a dat si estimari ale veniturilor viitoare peste asteptari. Managementul companiei a declarat ca se asteapta ca ritmul recent sa continue si in anul fiscal 2025, iar gigantul de transport are estimari pentru acest an mai puternice decat asteptarile pietei”, a explicat Bogdan Maioreanu.
Pretul actiunilor companiei a crescut cu 17% de la inceputul anului, in timp ce actiunile principalilor sai concurenti au scazut, cu DHL fiind la -15% si UPS – 14% in aceeasi perioada.
”Dar toate acestea pot insemna probleme pentru consumatori, care ar putea vedea produsele lor preferate sosind mai tarziu si la preturi mai mari, intr-un mediu care incepe sa semene din ce in ce mai mult cu presiunea asupra preturilor transportului de marfa din 2021”, precizeaza analistul eToro, Bogdan Maioreanu.
eToro Group este o platforma sociala de tranzactionare si investitii care le permite utilizatorilor sa isi dezvolte cunostintele si veniturile ca parte a unei comunitati globale de investitori. eToro a fost fondata in 2007 cu misiunea de a deschide pietele globale pentru ca toti cei interesati sa poata tranzactiona si investi intr-un mod simplu si transparent. In prezent, eToro este o comunitate globala cu peste 35 de milioane de utilizatori inregistrati care isi impartasesc strategiile de investitii. Utilizatorii pot cumpara, detine si vinde cu usurinta active, isi pot monitoriza portofoliul in timp real si pot efectua tranzactii oricand doresc.