MINISTRUL TRANSPORTURILOR, NEMULTUMIT DE ACORDUL CU SERBIA – Sarbii vor ca Romania sa plateasca pentru punctul de trecere a frontierei la Moravita: „Toate trebuie sa le facem noi”

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, se arata nemultumit de acordul cu Serbia pentru Drumul Expres Timisoara-Moravita, care ar urma sa lege Romania de Serbia. Costurile pentru punctul de trecere a frontierei ar fi de 400 de milioane de euro, iar oficialul spune ca ”toate trebuie sa le facem noi”. Luna trecuta, Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Timisoara a anuntat ca Agentia pentru Protectia Mediului Timis a emis, in 28 martie 2024, acordul de mediu pentru proiectul Autostrada Timisoara – Moravita (A9).

Studiul de Fezabilitate pentru drumul Timisoara-Moravita (initial anuntat ca autostrada) va fi receptionat in iunie, iar licitatia pentru proiectare si executie va fi lansata in aceasta vara.

In toamna anului trecut, CNAIR anunta ca vrea sa finanteze constructia sectiunii de 2,1 kilometri de la granita cu Serbia a Autostrazii A9 Timisoara – Moravita prin fonduri de mobilitate militara. Valoarea totala a proiectului era de 266 milioane de euro, segmentul de la iesirea din tara incluzand printre altele si trei poduri.

De principiu trebuie sa se continue la sarbi (proiectul Timisoara – Moravita – Pancevo, n.r.). Eu am semnat in urma cu doi ani cu omologul sarb. Sunt angajamente la nivel de stat. Marti a mai avut loc o comisie mixta romano – sarba. S-a discutat foarte mult despre punctul de trecere. S-a ajuns la un acord, care in acest moment nu ma multumeste. Acordul e de tipul urmator: cam ar trebui sa le facem noi pe toate pe zona de trecere a punctului de frontiera”, a declarat ministrul Transporturilor.

Acesta a adaugat ca, in prima licitatie, va fi inclus doar un drum expres de la Timisoara cu descarcare in zona localitatii Moravita. Punctul de trecere a frontierei va fi discutat separat.

In principiu, trebuie sa se continue la sarbi, am semnat acum doi ani, sunt angajamente la nivel de stat. Marti, saptamana asta (14 mai 2024, n.r.) a avut loc o comisie mixta romano-sarba, s-a discutat foarte mult despre punctul de trecere (n.r a frontierei) s-a ajuns la un acord care, in acest moment pot sa spun ma nemultumeste… cam ar trebuie toate sa le facem noi pe zona de trecere a frontierei. Asta e acordul de acum…la concluzia asta s-a ajuns. Sa nu va mire faptul urmator…o sa merg cu Drumul Expres in prima licitatie pana la Moravita. De la intersectie de la Albina, de la Autostrada A 1 pana in adiacenta comunei Moravita si sa facem descarcarea. Vreau sa discutam foarte bine acel punct (de frontiera). Eu inteleg sa facem eforturi, noi tot, dar stiti cat costa? 400 milioane euro sa facem si partea sarba. Ok, ramane de discutat. Pe mine ma intereseaza sa ma duc cu Drumul Expres pana la Moravita. Punctul de frontiera il discutam separat si cred ca e abordarea corecta”, a mai spus Sorin Grindeanu.

Autostrada Timisoara -Moravita are o lungime proiectata de 73 kilometri si include punctul de trecere a frontierei de la Moravita-Vatin cu Republica Serbia. Contractul pentru Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic a fost semnat in 2020 cu Asocierea Search-Egis si avea termen initial de finalizare mai 2022. Dupa 12 acte aditionale, proiectantii au obtinut o prelungire de peste 2 ani, pana in octombrie 2024.

Agentia pentru protectia Mediului Timis a emis, in 28 martie 2024, Acordul de Mediu pentru proiectul Autostrada Timisoara – Moravita. Traseul propus al autostrazii A9 va trece prin extravilanul/intravilanul UAT Remetea Mare, Recas, Bucovat, Mosnita Noua, Giroc, Sacosu Turcesc, Padureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravita.

Traseul propus al autostrazii A9 va trece prin extravilanul/intravilanul UAT Remetea Mare, Recas, Bucovat, Mosnita Noua, Giroc, Sacosu Turcesc, Padureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravita, potrivit DRDP Timisoara.

𝐀𝟗 Timisoara – Moravita:

Lungimea traseului este de 73 km, viteza de proiectare care va fi asigurata fiind de 140 km/h;

– Legatura intre reteaua rutiera existenta si autostrada va fi realizata prin 6 noduri rutiere: A1 Remetea Mare (asigura conexiunea cu DN 6), DJ 592 Albina, VO Timisoara Sud, DN 59 Padureni, DN 58B Voiteg, DN 57 Moravita;

– Lucrari de arta – viaducte, poduri peste rauri, canale sau vai, pasaje peste autostrada A1, peste drumuri nationale, judetene, comunale sau peste cale ferata: 46;

– Podete prevazute pe autostrada si pe noduri rutiere: 193;

– Dotari: 2 centre de intretinere si coordonare (CIC), 2 parcari de scurta durata stanga-dreapta, 1 spatiu de servicii stanga-dreapta1 punct de trecere a frontierei, la Moravita;

 Panouri fonoabsorbante, pentru reducerea nivelului de zgomot generat de lucrarile de constructie si de traficul rutier: 18 zone.

 

Articolul precedentGRINDEANU VERIFICA CIRCULATIA PE CENTURA LUGOJ – CNAIR construieste un nod rutier pe Centura Lugojului, intr-o zona cu risc ridicat de accidente
Articolul următorINSTITUTIE NOUA LA TRANSPORTURI – Ministerul Transporturilor vrea sa infiinteze Agentia Nationala de Investigatii pentru Siguranta in Transporturi, care va ancheta accidentele din sectoarele feroviar, aerian si maritim

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.