Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, Adrian Caciu, spune ca metroul de la Cluj este cel mai intarziat proiect din PNRR, unde nu exista nici contract de dirigentie de santier. Oficialul a facut comparatia cu alt proiect de metrou, Magistrala M6 spre Otopeni, care este deja in stadiu de executie de 30%. Dupa finalizare, metroul din Cluj-Napoca va fi prima linie de metrou complet automatizata din Romania.
Contractul pentru constructia primei magistrale de metrou din Cluj a fost semnat in mai 2023. Este un proiect in valoare de peste 9 miliarde de lei (fara TVA), finantat partial prin PNRR (1,5 miliarde de lei, fara TVA).
Ministrul Investitiilor a fost intrebat care este investitia care are cea mai mare intarziere in PNRR. “Metroul de la Cluj”, a raspuns acesta.
Ministrul Investitiilor a precizat ca la Cluj este ”acelasi timp de infrastructura, dar suntem inca la stadiul in care nu avem contract de dirigentie de santier, nu avem o delimitare de santier si sa inceapa sapaturile, desi pana la finlul acestui an ar trebui sa avem executie de 50%”.
”Magistrala M6, pe care acum o contractam, este deja in stadiu de executie de 30%, am reusit sa o introducem in PNRR si vom deconta banii pe ea”, a spus Caciu, la Prima News, facand o comparatie cu alt proiect de investitie privind o metroul.
”Sunt ingrijorat”, a precizat ministrul Adrian Caciu, adaugand ca o sa mearga dupa campanie acolo, pentru ca nu vrea sa se creada ca este un atac, ”Chiar mi-as dori ca intreaga atentie la autoritatea locala sa se indrepte spre acest proiect, pentru ca este un proiect care daca este util pentru toti clujenii, haideti sa il facem”, a mai spus el.
Potrivit lui Caciu, la momentul acesta, din PNRR avem contracte incheiate de 36 de miliarde de euro, desi PNRR-ul nostru este de doar 28,5 miliarde, ceea ce ne spune ca exista cerere pentru investitii. Ministurl a subliniat ca in PNRR, in Romania “au fost prinse proiecte, spre deosebire de alte tari, care nu erau mature si nu erau nici macar la nivel de studiu de fezabilitate”.
”La momentul acesta, din PNRR avem contracte incheiate de 36 de miliarde de euro, desi PNRR-ul nostru este de doar 28,5 miliarde, ceea ce ne spune ca exista cerere pentru investitii. Nu suntem in lipsa de proiecte. Mai avem si partea de cofinantare pe proiecte”, a declarat ministrul Adrian Caciu.
El a anuntat ca urmeaza o analiza privind stadiul investitiilor din PNRR. ”Joia aceasta vom avea o noua analiza privind progresul pe fiecare investitie in parte, pentru ca nu ne dorim sa pierdem nicio investitie din PNRR”, a precizat Caciu.
In ceea ce priveste exproprierile necesare construirii Magistralei I de metrou din Cluj-Napoca, valoarea despagubirilor se ridica la 283 milioane de lei.
Contractul pentru constructia primei magistrale de metrou din Cluj a fost semnat in mai 2023. Este un proiect in valoare de peste 9 miliarde de lei (fara TVA), finantat partial prin PNRR (1,5 miliarde de lei, fara TVA).
Castigatorul contractului este Alstom, in cadrul unui consortiu cu companiile de constructii civile Gulermak si Arcada. Linia 1 a noului metrou, care urmeaza a fi finalizata in opt ani, va avea o lungime de 21 de kilometri si 19 statii. Primul tronson, totalizand putin peste 9 kilometri, cu 9 statii si un depou suprateran, va fi finantat prin intermediul Planului National de Redresare si Rezilienta al Romaniei (PNRR) si va fi finalizat in 4 ani.
Dupa finalizare, metroul din Cluj-Napoca va fi prima linie de metrou complet automatizata din Romania. Implementarea sistemului de metrou „la cheie” marca Alstom, care include un centru de control integrat, tehnologia Urbalis CBTC, care sustine functionarea fara mecanic si servicii de transport de mare capacitate la intervale de succedare a trenurilor de 90 de secunde, precum si o platforma de securitate cibernetica de ultima generatie, vor aduce o operare fiabila si eficienta din punct de vedere energetic pe conexiunea vest-est si va imbunatati considerabil mobilitatea ecologica in orasul Cluj-Napoca.
Asocierea de proiectanti si constructori romani si turci are la dispozitie opt ani pentru definitivarea intregului proiect.
Ministerul Transporturilor asigura majoritatea finantarii, dar Primaria Cluj-Napoca are datoria sa deruleze eficient proiectarea si executia celor peste 21 de km ai liniei de metrou usor care va fi construit in zona metropolitana.
Vor fi construite in prima etapa (prin PNRR) 9 statii si un depou, pe o distanta de 9,16 km pe traseul Sfanta Maria – Europa Unita.
Lucrarile la prima etapa ar trebui finalizate pana la sfarsitul lunii august 2026, pentru ca ulterior sa se poata intra in cea de-a doua etapa (finantata de MTI din alte fonduri) care vizeaza lucrari la alte 10 statii pe traseele Tara Motilor – Sfanta Maria (7 statii, 8,80 km) si Piata Marasti – Muncii (3 statii, 3,07km).
Compania Alstom va avea urmatoarele responsabilitati in proiect: integrarea sistemului, solutiile de semnalizari, telecomunicatii si electroalimentare, construirea caii de rulare, instalarea panourilor de siguranta de pe peroane, centrul de control si siguranta a traficului, precum si implementarea in intregul sistem a unei solutii de securitate cibernetica. Alstom va implementa o solutie de control al trenurilor bazat pe comunicatii (CBTC) care sa sustina cel mai inalt grad de automatizare, gradul 4 (GoA4), pentru prima data in Romania. Pentru aceasta, compania va folosi solutia de semnalizare CBTC de mare capacitate Urbalis, care se regaseste in multe alte proiecte de metrou.
Pe 28 februarie 2023 a fost desemnat castigatorul licitatiei pentru proiectarea si executia de lucrari la Magistrala I de metrou Cluj, respectiv asocierea Gulermak – Alstom Transport – Arcada Company.
Oferta financiara a asocierii este de 9,059 de miliarde de lei fara TVA, fata de valoarea estimata de 9,064 de miliarde de lei fara TVA.
In toamna anului 2022, licitatia pentru metroul din Cluj a fost deblocata, dupa ce fusese suspendata pentru actualizarea valorii contractului. Astfel, valoarea estimata a achizitiei a crescut la 9,064 de miliarde de lei fara TVA, de la nivelul initial de 6,665 de miliarde de lei fara TVA.
Primariile Cluj – Napoca si Floresti au publicat pe 16 martie 2022 anuntul de participare privind proiectarea si executia de lucrari la Magistrala I de metrou Cluj.
Contractul prevede proiectare si executie lucrari de infrastructura (structura de rezistenta, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalatii), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrica aferente obiectivului de investitie Magistrala I de metrou Cluj. Durata lucrarilor este de opt ani.
Proiectul Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou usor cu lungimea de 21,03 km, cu 19 statii subterane si un depou suprateran, in tehnologie „rail” sina de cale ferata, cu o capacitate transport nominala/maxima la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / ora si sens (40 de trenuri / ora si sens).
Proiectul urmeaza sa fie finantat din fonduri europene nerambursabile si rambursabile precum Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020, Planul National de Relansare si Rezilienta (PNRR) 2021 – 2027 si Programul Operational Transporturi (POT) 2021 – 2027.