Localitatea Slatina-Timis (judetul Caras-Severin) va avea acces la Drumul Expres Filiasi-Lugoj, iar in prezent este analizata realizarea unui nod rutier pentru asigurarea conexiunii cu DN6, anunta ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu. Drumul de mare viteza Filiasi – Lugoj va avea o lungime de 230 km si un tunel record de 9 km. Acest tunel va fi de peste trei ori mai lung fata de cel mai mare tunel de autostrada scos la licitatie vreodata in Romania – Tunelul Meses, parte din Autostrada Transilvania, care va avea 2,89 km.
”Localitatea Slatina-Timis (judetul Caras-Severin) va avea acces la Drumul Expres Filiasi-Lugoj! Impreuna cu reprezentantii CNAIR am discutat astazi cu proiectantul sectorului de drum Domasnea-Caransebes si am stabilit sa gasim solutii pentru valorificarea potentialului turistic al zonei. Astfel in zona localitatii Slatina-Timis va fi analizata realizarea unui nod rutier pentru asigurarea conexiunii cu DN6”, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar constructiei sectorului de drum expres Domasnea- Caransebes parte a DEx Filiasi-Lugoj a ajuns in momentul de fata in faza de finalizare a Analizei Multicriteriale de Traseu Etapa 1 (stabilirea variantelor de traseu).
”Studiul de Fezabilitate trebuie finalizat in luna august 2025 iar ulterior se va intra in faza contractarii constructiei acestui sector de drum de mare viteza”, adauga Grindeanu.
Licitatia pentru studiul de fezabilitate al drumul de mare viteza Filiasi – Lugoj, parte a „Autostrazii Sudului” Craiova – Lugoj, a fost lansata prima data in 2021, intr-o singura procedura, in timpul mandatului lui Catalin Drula. Dupa venirea noului ministru Sorin Grindeanu, procedura a fost anulata, fiind ulterior lansate patru licitatii, cate una pentru fiecare sector in parte. Lotul 1: Filiasi – Drobeta Turnu Severin (70 km); Lotul 2: Drobeta Turnu Severin – Domasnea (65 km); Lotul 3: Domasnea – Caransebes (45 km); Lotul 4: Caransebes – Lugoj (50 km).
Noile licitatii au fost lansate in aprilie 2022, cu data limita de depunere a ofertelor pe 15 iunie 2022. Dupa ce fusesera anuntati primii castigatori, au fost depuse mai multe cereri catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, care a decis ca ofertele sa fie reevaluate spre finalul aceluiasi an. Primul contract, pentru primul lot, a fost semnat abia pe 9 iunie 2023. In iulie 2023 a fost semnat si contractual pentru lotul 2, iar in septembrie 2023 si pentru lotul 3.
Licitatia pentru lotul 4, insa, a ajuns sa fie anulata pe 4 ianuarie 2024.
Drumul Expres Filiasi – Lugoj este unul dintre cele mai importante proiecte publice de infrastructura rutiera pentru sud-vestul tarii.
In luna februarie autoritatile locale au fost consultate in ceea ce priveste traseul pe care ar urma sa il strabata Drumul Expres Filiasi – Lugoj. Intre variantele de proiectare este inclusa cea care presupune constituirea unui tunel cu o lungime de 9 kilometri.
Tunel se va construi pe tronsonul Drobeta Turnu Severin – Domasnea, care face parte din drumul de mare viteza Filiasi – Lugoj (230 km).
Acest tunel va fi de peste trei ori mai lung fata de cel mai mare tunel de autostrada scos la licitatie vreodata in Romania – Tunelul Meses, parte din Autostrada Transilvania, care va avea 2,89 km.
In urma discutiilor purtate, s-a convenit ca Drumul Expres sa ocoleasca municipiul Drobeta – Turnu Severin prin partea de nord si sa traverseze localitatile Izvoru Barzii, Breznita Ocol, Ilovita, zona de nord a municipiului Orsova si apoi Mehadia si Domasnea.
Proiectul drumului Filiasi-Lugoj (finantat prin Programul Transport 2021-2027) va contribui la imbunatatirea legaturilor rutiere intre Oltenia si Banat si la dezvoltarea economica in sud-vestul Romaniei.
Prin realizarea drumului de mare viteza Filiasi – Lugoj autoritatile urmaresc mai multe obiective:
– asigurarea accesului la reteaua TEN-T de baza si la reteaua extinsa, prin constructia coridoarelor de legatura nationala,
– asigurarea unei retele de transport rutier sigure si operationale, care sa contribuie la reducerea numarului de accidente rutiere si a timpilor de calatorie,
– conectivitatea intrecentrele economice importante dintre Oltenia si Banat,
– imbunatatirea conditiilor pentru transportul de marfuri, asigurarea spatiilor de parcare si de odihna pentru participantii la traficul rutier dar si a masurilor de siguranta pentru transportatori, conform cerintelor UE,
– realizarea unui cai rutiere de mare viteza, la standarde europene, inclusiv prin dotarea cu sisteme inteligente de transport (ITS).
Construirea drumului expres Filiasi – Drobeta Turnu Severin – Lugoj va conduce la descongestionarea traficului pe DN6 si va realiza un nou culoar de circulatie prin zona de sud ce va lega partea sud – estica a tarii cu partea de vest, respectiv Culoarul IV Pan European, aflat in curs de executie.
Traseul actual principal ce realizeaza legatura intre Filiasi si Lugoj este asigurat de drumul national DN6, un traseu cu cate o banda de circulatie pe sens si cu un trafic foarte ridicat, cu sectoare pe care este atinsa capacitatea de circulatie a drumului.
Drumul de mare viteza Filiasi-Lugoj este impartit astfel:
– Lotul 1 (Filiasi – Drobeta Turnu Severin): 70 km
– Lotul 2 (Drobeta Turnu Severin – Domasnea): 65 km
– Lotul 3 (Domasnea-Caransebes): 45 km
– Lotul 4 (Caransebes – Lugoj): 50 km