CNAIR, CONTRE CU CNIR – CNAIR cere Companiei Nationale pentru Investitii Rutiere sa faca demersurile legale pentru preluarea spre gestionare a Autostrazii Unirii

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a prezentat stadiul actual al Autostrazii Unirii (A8). Compania de Drumuri cere Companiei Nationale pentru Investitii Rutiere (CNIR) sa faca demersurile legale si procedurale pentru preluarea spre gestionare a proiectului A8 (Autostrada Unirii).

Contractele pentru loturile autostrazii finantate prin PNRR au fost deja semnate.

Reiteram in mod public invitatia adresata conducerii Companiei Nationale pentru Investitii Rutiere (CNIR) de a face demersurile legale si procedurale pentru preluarea spre gestionare a proiectului A8 (Autostrada Unirii)”, arata CNAIR.

Situatia actuala a A8 (Autostrada Unirii) de la Targu Mures la Ungheni este urmatoarea:

Sectiunea Targu Mures – Miercurea Nirajului (24,4 km)

Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia);

Durata contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni executie);

Valoare contract: 2,46 miliarde de lei, fara TVA

Sectiunea Leghin – Targu Neamt (29,9 km)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade

Durata contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni executie);

Valoare contract: 1,56 miliarde de lei, fara TVA

In cadrul Studiului de Fezabilitate, Sectiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, km 22+000 – km 181+195, parte din Autostrada Targu Mures – Targu Neamt, a fost impartita in 6 sectoare distincte dupa cum urmeaza:

– Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sarateni (km 22+000 – km 45+400)

– Lot 1c: Sarateni – Joseni (km 45+400 – km 77+800)

– Lot 1d: Joseni – Ditrau (km 77+800 – km 92+195)

– Lot 2a: Ditrau – Grinties (km 0+000 – km 37+900)

– Lot 2b: Grinties – Pipirig (km 37+900 – km 72+000)

– Lot 2c: Pipirig – Vanatori Neamt (Leghin) (km 72+000 – km 89+000)

In conformitate cu prevederile Legii nr. 265/2008 art.10 alin (3): “Auditul de siguranta rutiera este parte integranta a unui proiect de infrastructura rutiera, se concretizeaza intr-un raport de audit de siguranta rutiera si se executa obligatoriu pe capitole, corespunzator pentru fiecare dintre urmatoarele stadii, cu respectarea prescriptiilor prevazute in anexa nr. 2

  1. a) studiul de fezabilitate/documentatia de avizare a lucrarilor de interventii;
  2. b) proiect tehnic si detalii de executie;
  3. c) anterior receptiei la terminarea lucrarilor la drumul public;
  4. d) imediat dupa darea in exploatare a drumului public, in trafic.”

Astfel, in vederea respectarii acestor prevederi, CNAIR a initiat demersurile pentru realizarea Stadiului 1 de Audit de Siguranta Rutiera (din cele 4 conform legislatiei in vigoare) aferent Studiului de Fezabilitate, pentru fiecare din cele 6 sectoare.

Auditul de Siguranta Rutiera pentru loturile 1b si 2c au fost finalizate, insa CNAIR analizand recomandarile din cadrul raportului de audit intocmit pentru Lotul 1b a procedat in temeiul Legii 265/2008 privind gestionarea sigurantei circulatiei pe infrastructura rutiera – cu modificarile si completarile ulterioare, articolul 14, alineat 3, la contestarea unor masuri ce ar avea implicatii majore in derularea contractului de Proiectare si Executie Lucrari.

Pentru Loturile 1c, Sarateni – Joseni (km 45+400 – km 77+800), 1d, Joseni – Ditrau (km 77+800 – km 92+195), 2a, Ditrau – Grinties (km 0+000 – km 37+900), 2b, Grinties – Pipirig (km 37+900 – km 72+000), CNAIR a inaintat in data de 26.02.2024 contractele semnate, catre Autoritate Rutiera Romana (ARR), acestea avand ca durata de realizare 90 de zile de la data comunicarii acestora.

Autoritatea Rutiera Romana (ARR) a desemnat auditorii de siguranta rutiera in data de 4 martie 2024, CNAIR transmitand toata documentatia necesara realizarii rapoartelor de Audit in data de 5 martie 2024.

Rapoartele de Audit de Siguranta Rutiera se afla in curs de elaborare, CNAIR asigurand in permanenta comunicarea cu auditorii desemnati, pentru orice neclaritati”, arata CNAIR.

Realizarea Auditului de Siguranta Rutiera la etapa de Studiu de Fezabilitate are caracter obligatoriu conform legislatiei in vigoare.

De asemenea, promovarea unui Studiu de Fezabilitate pentru etapa de proiectare si executie, fara finalizarea raportului de Audit de Siguranta Rutiera, poate genera, in functie de masurile auditorului, blocaje in implementarea contractului de proiectare si executie, prin eventuale modificari de solutii tehnice, dar si costuri suplimentare care exced disponibilitatilor financiare prevazute initial. Evitarea blocajelor in etapa de proiectare si executie lucrari, se poate realiza numai prin respectarea logica a pasilor necesari a fi urmati, definiti de catre legislatia in vigoare”, arata CNAIR.

Pentru celelalte loturi si sectiuni situatia este urmatoarea:   

Autostrada Targu Neamt – Iasi – Ungheni 

In data de 12.12.2023 a fost transmis memoriul de prezentare spre a fi depus la Agentia pentru Protectia Mediului Iasi. In cadrul documentatiei au fost identificate erori, ce au fost remediate, iar completarile necesare au fost depuse de catre CNAIR.

De asemenea, prestatorul a depus documentatia necesara obtinerii avizului de gospodarire a apelor, fiind emise observatii in data de 16 februarie 2024. Prestatorul a transmis in data de 5 martie  2024 completarile solicitate, in prezent asteptandu-se un punct de vedere din partea ABA Barlad si ABA Siret.

Studiul de Fezabilitate, a fost predat in data de 15 februarie 2024 de catre prestatorul CONSITRANS S.A.

In urma analizei s-a constatat faptul ca Studiul de Fezabilitate este incomplet si prezinta numeroase erori/lipsuri, fiind respins de catre CNAIR in data de 5 martie 2024.

Termenul de predare a Studiului de Fezabilitate, 15.02.2024, nu a fost astfel respectat si nu a fost decalat, drept urmare la acest moment se inregistreaza penalitati de intarziere. In prezent, se afla in curs de desfasurare etapa de identificare a proprietarilor, fiind intampinate probleme din cauza lipsei de informatii in zonele UAT Costesti, Letcani, Rediu, Popricani si Golaesti. Prestatorul, CONSITRANS, si-a asumat in cadrul sedintelor de progres organizate de catre CNAIR ca va transmite documentele lipsa din cadrul Studiului de Fezabilitate, pana la sfarsitul saptamanii”, mentioneaza CNAIR.

Situatia privind evolutia tuturor proiectelor este actualizata lunar si postata pe site-ul CNAIR, la rubrica „situatia proiectelor„.

 

 

Articolul precedentCONEXIUNE FEROVIARA CU AEROPORTUL – Aeroportul Brasov cauta finantare pentru realizarea conexiunii feroviare a Aeroportului International Brasov-Ghimbav. Proiectul depaseste 148 milioane euro fara TVA
Articolul următorLICENTE NOI PENTRU TAXIURI – Primaria Bucuresti a lansat procedura de atribuire a 3.780 de autorizatii taxi Care sunt criteriile de departajare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.