Rovigneta isi schimba perioada de valabilitate. Ministerul Transporturilor vrea sa modifice cateva dintre prevederile ordonantei cu privire la tarifele de utilizare a drumurilor. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii anunta deschiderea procedurii de transparenta decizionala a procesului de elaborare a modificarii si completarii Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, adica rovigneta.
Potrivit Notei de fundamentare, in forma actuala, OG nr. 15/2002 contine o serie de alte prevederi care necesita a fi modificate si/sau completate, astfel incat sa se creeze un cadru legislativ unitar si complex in ceea ce priveste exceptarea unor anumite categorii de vehicule, in ceea ce priveste controlul valabilitatii rovinietei si a peajului in cazul utilizatorilor straini din State Membre UE, precum si in cazul vehiculelor inmatriculate in state non UE.
„In prezent, tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania se aplica in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 424/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care au fost transpuse in legislatia nationala prevederile Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri. Noul proiect de Ordonanta a Guvernului are in vedere transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2022/362 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 februarie 2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE si (UE) 2019/520, in ceea ce priveste taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, care are ca termen de transpunere in legislatia nationala a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma acesteia data de 25 martie 2024”, arata documentul.
In ceea ce priveste tariful de utilizare, directiva reglementeaza posibilitatea de aplicare a acestuia si pentru alte categorii de vehicule decat cele de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone, precum si alte perioade interimare de valabilitate pentru acestea si rapoartele aferente.
Astfel, in cazul autoturismelor, infrastructura trebuie pusa la dispozitie spre utilizare cel putin pentru urmatoarele intervale de timp: o zi, o saptamana sau 10 zile ori ambele, o luna sau doua luni ori ambele si un an.
Tariful de utilizare cu valabilitate de o zi nu depaseste 9% din tariful pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 10 zile nu depaseste 12% din tariful de utilizare pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 30 de zile nu depaseste 19% din tariful de utilizare pentru 12 luni, iar tariful de utilizare cu valabilitate de 60 de zile nu depaseste 30% din tariful de utilizare pentru 12 luni.
De asemenea, este necesara corelarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 cu prevederile similare din Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, care vor intra in vigoare la data de 01.01.2026. In forma actuala, Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 contine o serie de prevederi care necesita a fi modificate sau completate astfel incat sa se creeze un cadru legislativ unitar si complex in ceea ce priveste exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligatia de plata a tarifului de utilizare si in ceea ce priveste controlul valabilitatii rovinietei si a peajului in cazul utilizatorilor straini din SM UE, precum si in cazul vehiculelor inmatriculate in state non UE.
Noul act normativ urmareste aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) in conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362, astfel:
a) pentru tipurile de vehicule prevazute la lit. A-B din anexa nr. 1: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile, 12 luni. Tariful de utilizare cu valabilitate de o zi nu depaseste 9% din tariful pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 10 zile nu depaseste 12% din tariful de utilizare pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 30 de zile nu depaseste 19% din tariful de utilizare pentru 12 luni, iar tariful de utilizare cu valabilitate de 60 de zile nu depaseste 30% din tariful de utilizare pentru 12 luni.
b) pentru tipurile de vehicule prevazute la lit. C-H din anexa nr. 1: o zi, 7 zile, 30 de zile si 12 luni. Tariful de utilizare zilnic nu depaseste 2% din tariful pentru 12 luni, tariful de utilizare pe 7 zile nu depaseste 5% din tariful de utilizare pentru 12 luni, tariful de utilizare pe 30 de zile nu depaseste 10% din tariful de utilizare pentru 12 luni.
Tariful de utilizare a drumurilor nationale (rovigneta) pentru autoturisme are un pret de 2,5 euro pentru o zi, 3,3 euro pentru 10 zile, 5,3 euro pentru 30 de zile, 8,4 euro pentru 60 de zile sau 28 de euro pentru 12 luni.
Totodata, pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone, tarifele sunt de 8,6 euro pentru o zi, 11,5 euro pentru 10 zile, 18,2 euro pentru 30 de zile, 28,8 euro pentru 60 de zile sau 96 de euro pentru 12 luni.
”Avand in vedere prevederile Legii nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, se reglementeaza emiterea rovinietelor astfel incat sfarsitul perioadei de valabilitate a acestora sa nu depaseasca data de 01.01.2026”, se precizeaza in Nota de fundamentare.
In cazul vehiculelor inmatriculate in state non UE procesele verbale de constatare a contraventiei pentru lipsa rovinietei si a peajului urmeaza a fi intocmite pe numele conducatorilor auto, dupa identificarea acestora la momentul constatarii contraventiei.
De asemenea, contravaloarea rovinietelor emise, pe baza solicitarii transmise CNAIR de Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situatii de Urgenta, pentru vehiculele care efectueaza transporturi in cadrul unor misiuni de protectie civila sau misiuni umanitare pe teritoriul Romaniei sau care tranziteaza Romania in acest scop, bianual CNAIR SA de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, din sumele alocate de la bugetul de stat, prevazute cu aceasta destinatie in legile bugetare anuale, pe baza situatiei transmise pana la data de 15 a primei luni din fiecare semestru, pentru semestrul anterior.
Tariful de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania (rovinieta) a fost introdus in legislatia romana prin transpunerea Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
In anul 2011 a fost adoptata Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 27 septembrie 2011 de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri, prin care au fost stabilite, in principal, noi rapoarte intre nivelul anual si intermediar al tarifului de utilizare cu valabilitate de 1 zi, 7 zile si 30 zile in cazul vehiculelor care au intrat sub incidenta acesteia, respectiv vehiculele de transport marfa cu masa totala maxima autorizata – MTMA mai mare de 3,5 tone.
In anul 2022 a fost adoptata Directiva (UE) 2022/362 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 februarie 2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE si (UE) 2019/520, in ceea ce priveste taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, ce are ca termen de transpunere in legislatia nationala a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma acestei directive data de 25 martie 2024.