Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontiera, lucrare de utilitate publica de interes national. Linia de cale ferata Bucuresti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontiera este parte a retelei TEN-T Comprehensive (reteaua TEN-T- globala sau extinsa) si este amplasata pe ruta fostului coridor IX Pan-European.
Valoarea totala a investitiei este de circa 2,89 miliarde de lei, iar durata de executie a proiectului de investitii este de 36 luni, informeaza Guvernul.
„Aceasta este o linie importanta, care face legatura intre Coridorul Rhin-Dunare (fostul Coridor IV) si tarile din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunarii pe Podul Prieteniei, in sectorul de granita dintre Romania si Bulgaria. Linia de cale ferata Bucuresti Nord – Giurgiu Nord este prima linie infiintata in Romania”, mentioneza Guvernul.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, si din venituri proprii ale CFR, precum si din alte surse legal constituite, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Proiectul face parte din Master Planul General de Transport al Romaniei (MPGT).
De asemenea, recent au fost aprobate exproprieri de 9,7 milioane de lei pentru modernizarea liniei de cale ferata intre Craiova si Caransabes. La propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, Guvernul Romaniei a aprobat declansarea procedurilor de expropriere necesare modernizarii liniei de cale ferata Craiova – Caransebes, valoarea estimata a despagubirilor fiind de 9,7 milioane de lei.
Licitatiile lansate de CFR SA pentru modernizarea acestei linii au fost insa anulate.
Procedurile de expropriere vizeaza imobilele proprietate privata situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Caransebes, parte a Coridorului Orient/Est – Mediteraneanˮ, aflate pe raza unitatilor administrativ-teritoriale: Craiova, Isalnita, Almaj, Cotofenii din Fata, Bradesti si Filiasi – judetul Dolj; Butoiesti, Stangaceaua, Strehaia, Voloiac, Tamna, Prunisor, Husnicioara, Simian, Drobeta-Turnu Severin si Orsova – judetul Mehedinti; Toplet, Baile-Herculane, Mehadia, Iablanita, Cornea, Domasnea, Luncavita, Teregova, Armenis, Slatina-Timis, Bucosnita, Buchin si Caransebes – judetul Caras-Severin.
Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a intocmit o documentatie tehnico – economica cuprinzand coridorul de expropriere stabilit pe baza studiului de fezabilitate in varianta finala si lista proprietarilor imobilelor care constituie coridorul de expropriere asa cum rezulta din evidentele Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, care cuprinde sumele individuale aferente despagubirilor estimate de catre expropriator pe baza unui raport de evaluare intocmit, avand in vedere expertizele intocmite si actualizate de camerele notarilor publici.
Lista proprietarilor de imobile proprietate privata supuse exproprierii, aflate pe raza localitatilor antementionate sunt in cuantum total de 9,7 milioane de lei pentru un numar total de 1.286 imobile (terenuri cu sau fara constructii) din care 1.255 imobile terenuri, proprietate privata.
Licitatiile lansate de CFR Infrastructura pentru reabilitarea celor sase loturi ale liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebes au fost anulate in septembrie 2023, potrivit informatiilor din Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Acesta urma sa fie cel mai mare proiect feroviar finantat prin Programul Transport 2021 – 2027.
CFR Infrastructura a anuntat in martie inceperea licitatiilor de peste 10 miliarde de lei pentru reabilitarea liniei Craiova – Caransebes (225 de kilometri).