Ministerul Transporturilor vrea sa reabiliteze drumul national DN 17C din judetul Bistrita-Nasaud. Este drumul national secundar ce leaga localitatiile Bistrita si Viseu de Sus. Trece printre Muntii Rodnei si Muntii Tibles prin Pasul Dealul Stefanitei, avand punctul terminus in localitatea Moisei.
Lungimea sectorului de drum este de 7, 82 km.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 279,39 milioane lei, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii „Reabilitare drum national DN 17C, km 1+200 – km 9+020”, judetul Bistrita-Nasaud, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor.
Durata de executie este de doi ani de zile.
Obiectivul se va proteja antiseismic.
Sectorul de drum proiectat incepe la km 1+200 si se termina la km 9+020.
Traficul rutier intens si mai ales cel greu din ultimii ani au cauzat degradari masive ale sistemului rutier, fiind necesare lucrari de investitii pe acest sector de drum.
”In prezent drumul existent este asfaltat cu zone aflate in diferite stadii de degradare, avand un profil tip mixt, cu latime variabila cuprinsa intre 7 si 8 metri si structura rutiera care prezinta fisuri si deformatiile (fagase, denivelari, faiantari etc.) aparute la nivelul carosabilului care au ca principala cauza, diminuarea capacitatii portante la nivelul terenului de fundare, sub efectul cantitatilor mari de apa care se infiltreaza in terasamentul drumului. Au fost identificate fenomene active de alunecare pe suprafete extinse, care se intind mult in afara zonei drumului, atat pe amonte, cat si pe aval”, reiese din Nota de fundamentare.
Traseul actual se incadreaza cu greu chiar si in limitele unui drum de clasa tehnica IV, geometria curbelor existente permitand vitezele de proiectare de 25 – 30 km/h, se arata in Nota de Fundamentare.
Conform normelor tehnice privind proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor si infrsastructurii nr. 1296 din 30.08.2017 viteza de proiectare recomandata, chiar si in conditii de viteze reduse, pentru drumurile de clasa tehnica III, in zona de deal, trebuie sa fie de 60 km/h, iar Categoria de importanta a obiectivului este (C). Geometrizarea unui astfel de traseu nu este posibila pe amplasamentul existent, fara parasirea totala a traseului existent si realizarea unor lucrari speciale de constructie (consolidari, etc.) cu interventii majore prin corectia geometriei traseului si amenajarea unei benzi suplimentare de vehicule lente. Curbele au fost proiectate pentru viteze cuprinse intre 25 – 30 – 60 km/h specifica zonei de deal, cu supralargiri ale carosabilului si serpentine.
”Avand in vedere ca, in corpul terasamentului apar, pe lungimi mari (aproape 50% din traseu) pachete maloase sau zone afectate de fenomene de instabilitate, zestrea drumului existent nu poate fi pastrata, astfel incat s-a coborat cota liniei rosii (in masura in care vecinatatile au permis acest lucru), pentru inlaturarea straturilor moi din complexul rutier, sau grosimea acestora sa se reduca pe cat posibil. Declivitatea maxima 8%, declivitatea minima 0,9%”, se mentioneaza in document.
De asemenea, s-au prevazut pe toata lungimea drumului dispozitive de colectare, dirijare si evacuare a apelor de suprafata. Apele pluviale sunt dirijate cu ajutorul pantelor transversale catre santurile si rigolele proiectate de la marginea partii carosabile si dirijate prin panta longitudinala catre podurile si podetele intalnite pe traseu.
Pentru colectarea apelor din zona de debleu, s-au prevazut santuri de beton.
Cu exceptia podetului de la km 4+218, care a fost inlocuit relativ recent, cu un podet din cadre prefabricate tip C2, toate celelalte 21 podete existente vor fi inlocuite. Pe sectoarele cu declivitate pronuntata (peste 4%), s-au prevazut drenuri transversale la distanta de maxim 50 m unul de altul.
Drumurile laterale vor fi amenajate cu imbracaminte asfaltica pe o latime minima de 5,50 metri, pe o lungime de minim 15 m si maxim 25 m de la carosabilul DN 17C, avand panta de maxim 4%, dupa care, in functie de tipurile de imbracaminte existenta pe drumurile laterale, acestea se vor racorda cu imbracaminte asfaltica, sau cu structura pietruita, la carosabilul existent pe drumurile laterale. Pe sectorul studiat sunt amenajate 22 de drumuri laterale.
Se vor monta dispozitive laterale pentru siguranta circulatiei – parapeti de siguranta tip H2, H3. Se vor realiza marcajele rutiere si indicatoarele rutiere asigurand in mod corespunzator amenajarea semnalizarii rutiere, orizontala si verticala.
Pe sectorul de drum studiat se vor amplasa doua zone amenajate sub forma de refugiu destinat depanarii.
Intersectia de la km 1+200 se va ilumina pentru a asigura vizibilitatea pe timp de noapte. Aceasta intersectie deserveste o zona rezidentiala si este amplasata in proximitatea unei curbe.
Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, constructia drumului, va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 65 angajati pentru perioada proiectarii si executiei lucrarilor.
Drumul national secundar DN 17C este situat in zona de Nord-Est a Transilvaniei si realizeaza legatura dintre DN 17 (E 576) – Salva si DN18 – Moisei. Sectorul de drum cuprins in cadrul acestui proiect este amplasat pe DN 17C, intre km 1+200 si km 9+020, are o lungime de 7,82 km si se situeaza pe teritoriul judetului Bistrita-Nasaud. Acest sector incepe de la iesirea din Municipiul Bistrita si se termina dupa intrarea in localitatea Dumitra.