Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu, a mers impreuna cu Ionel Bogdan, presedintele Consiliului Judetean Maramures, si vicepresedintele regiunii Transcarpatia, Myroslav Biletskyy, pe santierul Podului peste raul Tisa, a carui proiectare si implementare se realizeaza in sistemul Building Information Modeling (BIM), ce integreaza mai multe programe intr-o platforma ce faciliteaza vizualizarea digitala a proiectului de catre toate partile implicate, in timp real, prin eliminarea planselor traditionale din santier.
Scriosteanu a condus delegatia din partea Romaniei in prima reuniune a comisiei tehnice a Grupului de lucru romano-ucrainean pentru constructia Podului peste raul Tisa, care a avut loc la Sighetu Marmatiei, eveniment la care a participat si Ionel Bogdan, presedintele Consiliului Judetean Maramures.
Pe teritoriul Romaniei, constructorul se afla intr-un stadiu avansat, stadiul fizic al acestora ajungand la 22%.
”Consiliul Judetean Maramures, prin presedintele Ionel Bogdan, isi doreste ca pana la finalul anului urmator, proiectul sa fie finalizat”, afirma secretarul de stat.
Au inceput lucrarile de realizare a fundatiilor aferente structurilor (poduri pe malul romanesc).
Se lucreaza la partea de elevatii a suprastructurilor. Se lucreaza la realizarea fundatiilor si a suprastructurilor aferente celor 5 poduri de descarcare, fiind realizate in procent de 90%.
De asemenea, se executa lucrari de terasamente si umpluturi, fiind realizate in procent de 40%. In plus, se executa lucrari aferente cladirilor administrative, fiind realizati 30% din structura de rezistenta a acestora.
A fost deja contractata partea de structuri metalice.
”Imediat dupa obtinerea avizelor din partea ucraineana, se va monta un pod provizoriu necesar pentru dotarea malului ucrainean cu echipamente si utilaje”, spune Scriosteanu.
Caracteristicile acestui Pod peste Tisa sunt:
- 1,2 km constructie drum nou
- va fi format din doua poduri paralele, cu o distanta de 3 metri intre ele – un pod pentru fiecare sens de circulatie, cu o lungime totala de 268 metri
- doua benzi pe sens
- trotuare
- 5 poduri de desecare
- 1 intersectie tip giratie
- 1 punct de frontiera
Iar caracteristicile Punctului de Trecere a Frontierei aferent Podului peste raul Tisa sunt:
- 6 benzi per sens: 2 benzi pentru autovehicule mici, 2 benzi transport marfa, 1 banda pentru Corp Diplomatic si 1 banda pentru transport persoane
- 2 cladiri administrative pentru politia de frontiera si vama
- 4 hale de control, dotate cu toate lucrarile necesare pentru a respecta prevederile ghidului Schengen
In urma cu doua saptamani secretarul de stat a semnat la Kiev Acordul intre Guvernul Romaniei si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind constructia podului rutier de frontiera peste raul Tisa, prin care ambele parti au convenit:
- constructia podului rutier peste raul Tisa, la granita de stat romana si ucraineana, in zona localitatilor Sighetu Marmatiei (RO) si Bila Tserkva (UA)
- realizarea infrastructurii conexe: DN18 Sighetu Marmatiei – frontiera de stat (RO) si H09 Bila Tserkva – frontiera de stat (UA)
- infiintarea unui sistem de control al persoanelor, mijloacelor de transport, marfurilor sau altor bunuri, care se va realiza in punctele de trecere a frontierei, situate la ambele capete ale podului
- deschiderea Punctului de Trecere a Frontierei
- infiintarea unei comisii mixte romano-ucraineana
Astfel, scopul acestei intalniri a constat in stabilirea tuturor detaliilor tehnice din partea Ucrainei, pentru a i se permite constructorului roman sa avanseze cu lucrarile si pe malul ucrainean, intrucat pe partea Romaniei, Consiliul Judetean Maramures si constructorul au avansat foarte bine de la inceputul lucrarilor (iunie 2023), stadiul fizic ajungand la 22%.
”Tinand cont de urgenta emiterii Autorizatiei de Construire pe partea ucraineana, am discutat cu reprezentantii delegatiei ucrainene despre obtinerea acesteia in cel mai scurt timp posibil, dar si despre alte avize sau permisiuni necesare. Totodata, am cerut partenerilor ucraineni transmiterea si corelarea calendarului comun de lucru, avand in vedere termenul asumat de catre constructor si Consiliul Judetean Maramures de a finaliza proiectul in a doua parte a anului 2024”, spune Scriosteanu.
Este primul proiect realizat in cadrul parteneriatelor dintre Consiliul Judetean Maramures si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin CNAIR si totodata, ”un exemplu de coordonare necesara intre autoritatile locale si autoritatile centrale pentru dezvoltarea si implementarea proiectelor care vin in sprijinul cetatenilor si in economia judetului”.
Acest pod, precum si celelalte 7 puncte de trecere a frontierei care vor fi construite, vor veni si in sprijinul reconectarii directe comunitatilor de romani din Ucraina cu Romania si Europa.
La aceasta intalnire au participat reprezentantii autoritatilor ucrainene, iar din partea Romaniei, au fost reprezentanti din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, CNAIR, Consiliul Judetean Maramures, reprezentanti ai antreprenorului general si supervizor si ai Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontiera Sighetu Marmatiei.