Compania aeriana Dan Air a anuntat ca muta toate zborurile si toate operatiunile de pe Aeroportul din Brasov pe cel din Bacau. Incepand cu luna decembrie. Asta dupa ce Aeroportul din Brasov a amanat prelungirea programului de zbor pana in 15 ianuarie 2024.
Din data de 13 noiembrie, programul de iarna propus de la Brasov se vor opera conform programului, pentru destinatiile principale din Europa, cu decolare si aterizare de pe Aeroportul Bacau, urmand ca din 11 decembrie operatiunile sa fie mutate complet pe aeroportul din Bacau.
Din data de 13 noiembrie, cand cursele se vor desfasura conform programului de pe Aeroportul International Brasov, catre principalele destinatii din Europa, cu decolare si aterizare de la Bacau. Pasagerii care doresc in continuare sa zboare si sa se foloseasca de biletele achizitionate, vor beneficia de transfer gratuit, oferit de DAN AIR, pe ruta Brasov-Bacau si retur in ziua zborului. Calatorii au fost informati de noile modificari si au la dispozitie un formular special unde isi pot exprima optiunea pentru respectivele zboruri. Din data de 11 decembrie, va intra in vigoare noul orar de zbor si noile destinatii cu plecare exclusiv de pe aeroportul din Bacau, program ce va fi comunicat ulterior.
Dan Air a inceput sa zboare de pe Aeroportul International Brasov-Ghimbav imediat dupa inaugurarea lui, in luna iunie a acestui an. Proiectul a fost inaugurat in urma unei investitii de 120 de milioane de euro din banii publici. A fost, timp de doua luni, singurul operator aerian care efectua curse regulate de acolo.
”Compania aeriana 100% romaneasca Dan Air a decis sa renunte temporar la operarea zborurilor de pe Aeroportul International Ghimbav din Brasov. Decizia vine in contextul in care pe data de 30 octombrie 2023, reprezentantii aeroportului din Brasov au comunicat ca extinderea programului de functionare de la 12 ore, la 16 ore, se va face abia din data de 15 ianuarie 2024. Acest fapt inseamna ca pasagerii nu vor avea acces facil la zona Brasovului in plin sezon de iarna, in special de sarbatori. Totodata, in luna decembrie se vor inregistra cele mai multe pierderi intrucat este una dintre cele mai prolifice luni ale anului, faptul ca programul nu a fost prelungit ridica pierderi de peste 1.5 milioane de euro. Asadar, programul restrans, lipsa dotarilor corespunzatoare ale aeroportului, esentiale pentru efectuarea zborurilor pe timp de iarna si lipsa de facilitati oferite companiilor aeriene – sunt motivele care determina Dan Air sa isi mute cursele pe Aeroportul International din Bacau. Mai multi operatori aerieni romani si straini asteptau prelungirea programului Aeroportului Brasov, pentru a putea oferi un program de zbor care sa asigure macar supravietuirea companiilor insa in contextul dat, operarea nu mai poate continua. In urma plecarii Dan Air, pe aeroportul din Brasov va mai ramane o singura companie aeriana care are doar doua destinatii si se anticipeaza faptul ca si ultima companie va parasi aeroportul Brasov conform modelului de business anticoncurential promovat de compania low-cost”, anunta compania aeriana romaneasca.
La data de 1 septembrie 2023, Dan Air a transmis Aeroportului Brasov orarul de zbor pentru sezonul de iarna, cand trebuia sa intre in vigoare prelungirea programului de functionare, de la 12, la 16 ore, asa cum a fost promis de catre autoritatile locale. Pentru a se asigura ca Aeroportul Brasov va fi operational si in conditii de vizibilitate redusa, a adresat o scrisoare catre autoritatile locale si cele centrale si a cerut clarificari si confirmari pentru noul program. Astfel, Dan Air planuia sa aduca la Brasov inca o aeronava, pentru a creste frecventa curselor si implicit a traficului de pasageri. Urma ca frecventa zborurilor pe saptamana sa creasca, la fel si numarul de destinatii (se adaugau Paris, Malaga, Roma, Dublin, Tel-Aviv, Dubai si Olso).
Raspunsul a venit abia pe 30 octombrie, odata cu anuntul oficial de amanare a prelungirii programului pana in 2024, arata compania.
“Aeroportul Brasov a demonstrat un potential imens si s-a clasat deja in topul celor mai importante aeroporturi din Romania. Este o investitie strategică si de importantă natională care continuă să fie neglijată, despre care se vorbeste de ani de zile si cand este gata, autoritatile descopera ca nu au personal calificat suficient sau capabilitatile tehnice ale acestuia nu sunt aprobate la nivelul la care sa permita operarea aeroportului intr-un mod eficient si in conditii de siguranta. Trebuie sa mentionez că Dan Air nu a beneficiat si nu beneficiază̆ de niciun sprijin din partea autoritatilor locale pentru stimularea cresterii traficului de pe aeroportul din Brasov, chiar daca mare parte dintre aeroporturile din tară ofera aceste facilitati/subventii per pasager sau alte servicii gratuite. Dan Air a achitat tarifele cerute de aeroport si nu le-a negociat niciodata, tocmai pentru a sustine dezvoltarea aeroportului. In pofida caracteristicilor de functionare ale Aeroportului Brasov, echipa Dan Air s-a incapatanat sa opereze pe Brasov pentru ca am crezut in potentialul acestui oras si am dorit sa sustinem dezvoltarea lui. Dan Air a „subventionat” existenta Aeroportului Brasov si a fortat alti operatori sa deschida curse regulate pe acesta ca efect direct al prezentei companiei noastre insa ca orice business, avem nevoie de predictibilitate. In aproximativ 5 luni, Dan Air a pierdut deja 2,6 milioane de euro, iar brasovenii au pierdut 120 milioane de euro bani publici”, a declarat Matt Ian DAVID, CEO Dan Air.
Problemele Aeroportului Brasov si solutiile oferite de DAN AIR
- Programul redus de operare – 12 ore din lipsa controlorilor de trafic aerian
Aeroportul din Brasov a avut inca de la inaugurare un program redus de functionare, de doar 12 ore, insa promisiunea fata de companiile aeriene a fost ca acesta se va extinde la 16 ore incepand cu 3 noiembrie 2023, arata compania. Intr-un raspuns oficial dat de ROMATSA, la solicitarea DAN AIR, Aeroportul Brasov a depus cererea de extindere a programului de functionare pe data de 27 septembrie 2023, insa fara a trimite toate documentele necesare acestui demers. Desi intentia autoritatilor locale de a prelungi programul aceasta nu a fost fundamentata corespunzator, in ciuda faptului ca la 1 septembrie 2023 aeroportul Brasov cunostea deja programul de iarna propus de DAN AIR iar cum istoria avea sa se repete, autoritatile locale nu au oferit niciun raspuns oficial pana in ultimul moment, asigurand DAN AIR doar telefonic sau la intalnirile organizate de faptul ca orarul aeroportului se va prelungi. Orarul redus de functionare a pus companiile aeriene in situatia de a ateriza pe alte aeroporturi, atunci cand era depasita ora 19:00 si nu a existat niciun fel de flexibilitate din partea autoritatilor de fiecare data cand a fost solicitata o prelungire de cateva minute, lucru care a generat costuri in plus pentru transferul cu autocare de la Bucuresti la Brasov si un disconfort crescut pentru pasageri, care au fost nevoiti sa isi prelungeasca traseele sau chiar sa piarda legaturile cu alte zboruri, lucruri care s-au rasfrant doar asupra companiei.
DAN AIR a propus de mai multe ori solutii:
- Fie mutarea turnului de control virtual de la Arad la Bucuresti unde exista mai multi controlori de trafic calificati;
- Fie contractarea unor furnizorii de servicii de informare, care sunt folosite cu succes in multe alte aeroporturi din Europa, in afara orelor de functionare a turnului;
- Fie derogarea de la regulamentul de bază in ceea ce priveste licentierea controlorilor de trafic in temeiul art. 71 alin. (1) din Regulamentul (UE) 1139/2018, lucru care ar fi permis ROMATSA sa urgenteze calificarea personalului specializat pentru operarea turnului de control virtual.
- Lipsa certificarii/aprobarii dotarilor aeroportului pentru operarea in conditii de vizibilitate redusa
Aeroportul din Brasov nu are certificare pentru operarea zborurilor in conditii de vizibilitate redusa, pentru ca echipamentele desi existente unele dintre ele nu au fost montate corespunzator, fie nu s-a inceput procesul de autorizare a acestora. Astfel, odata cu debutul sezonului rece, vizibilitatea redusa va restrictiona si mai mult operatiunile pe aeroportul Brasov si va reduce efectiv programul acestuia la doar 8-9 ore pe zi, fapt care face imposibila continuarea operatiunilor de pe acest aeroport. Tot la presiunea DAN AIR, ROMATSA a raspuns intr-o scrisoare ca exista probleme din partea Aeroportului Brasov in ceea ce reprezinta operatiunile in vizibilitate redusa.
„Astfel, DAN AIR a constatat in fapt ca nu a existat o implicare reala din partea autoritatilor locale si centrale pentru a rezolva problemele aeroportului Brasov intrucat solutiile aflate la indemana celor doua institutii principale, Aeroportul Brasov si ROMATSA nu au fost niciodata applicate”, mai spun reprezentantii companiei.
Anuntul Consiliului Judetean Brasov
Programul Aeroportului International Brasov-Ghimbav va fi extins la 16 ore, in intervalul orar 07:00-23:00, incepand cu data de 15 ianuarie 2024.
Aceasta decizie a fost convenita de comun acord, in cadrul unei intruniri care a avut loc luni, 30 octombrie, la sediul Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA RA, in prezenta oficialilor brasoveni si a conducatorilor autoritatilor care reglementeaza domeniul aeronautic.
Discutiile au fost purtate de Serban Todorica-Constantin – presedintele Consiliului Judetean Brasov, Marius Adrian Cojoc – directorul general ROMATSA RA, Nicolae Stoica – directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR), Florin Virgil Manta – directorul Centrului de Dirijare a Zborurilor DSNAR Arad, Alexandru Anghel – directorul general al Regiei Autonome „AIBG”, alaturi de Daniel Ivan – sef serviciu Aerodromuri in cadrul AACR, si alti specialisti, in virtutea protocolului de colaborare tripartita CJ Brasov – ROMATSA – AACR care a facut posibila operationalizarea Aeroportului International Brasov la 15 iunie 2023.
La discutii a participat si Adrian-Ioan Vestea, ministrul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, cel care in perioada in care s-a aflat la conducerea CJ Brasov a coordonat intregul parcurs al implementarii proiectului AIBG, pana la momentul inaugural.
”Prelungirea orarului de functionare a Aeroportului Brasov este o necesitate obiectiva, rezultata atat in urma consultarii companiilor care in momentul de fata asigura curse spre si dinspre Brasov, respectiv DAN AIR si WIZZ AIR, cat si a operatorilor care au exprimat intentii ferme de a initia zboruri in perioada urmatoare, asa cum este cazul FLY LILI”, anunta CJ Brasov.
Programul de functionare extins la 16 ore va putea asigura un numar semnificativ mai mare de curse si de destinatii, fapt care vine in intampinarea doleantelor explicite formulate de operatorii aerieni.
„Decizia pe care am convenit-o astazi reprezinta un prim pas spre dezideratul pe care ni l-am propus de la bun inceput, si anume acela de a avea un aeroport functional 24 de ore din 24. Vom continua intalnirile de lucru cu partenerii nostri de la ROMATSA si AACR, fara sprijinul si sustinerea carora nu am fi putut deschide Aeroportul Brasov la 15 iunie. Le multumim si pe aceasta cale atat pentru faptul ca au inteles necesitatea si oportunitatea extinderii programului dupa care functioneaza Aeroportul nostru, de la 12 la 16 ore, cat mai ales pentru ca au reusit sa identifice resursele umane si materiale pentru a realiza acest lucru”, a spus presedintele CJ Brasov, Serban Todorica-Constantin.