Circulatia pe drumul care face legatura dintre Oradea si A3 va fi deschisa anul acesta, anunta ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Stadiul fizic al lucrarilor a ajuns deja la 73%. Drumul costa 545,9 milioane lei fara TVA.
Este un proiect complex care prevede si constructia a 3 noduri rutiere, 9 pasaje, 3 poduri si 31 de podete.
Grindeanu a anuntat totodata ca a fost reziliat contractul cu firma italiana Todini pentru descarcarea de pe autostrada A1 catre Timisoara de la Santandrei. Oficialul spune ca in acest an firma construit cumai 5% din drum.
”Sanse reale ca pe cei 19 km ai drumului care face legatura dintre Oradea si A3 circulatia sa fie deschisa anul acesta! Antreprenorul este bine mobilizat inca din luna martie 2022 cand a fost dat Ordinul de incepere. Dupa 1 an si 5 luni constructorul a ajuns la un stadiu fizic de 73%. Valoarea contractului finantat prin Programul Transport 2021-2027 este de 545,9 milioane lei fara TVA”, spune ministrul Sorin Grindeanu.
La randul sau, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, vorbeste de mobilizarea buna pe santierul drumului de legatura dintre centura Oradea si A3 (Biharia).
”Desi termenul contractual de finalizare a acestui obiectiv este luna martie #2024, situatia din teren ne indreptateste sa credem ca cei aproximativ 19 km ai acestui drum vor fi deschisi circulatiei pana la sfarsitul acestui an. Mobilizarea constructorului si stadiul fizic actual, 73%, coroborate cu conditiile atmosferice, fac posibil acest lucru”, spune Pistol.
Contract reziliat
De asemenea, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anuntat rezilierea contractului cu firma italiana Todini pentru descarcarea de pe autostrada A1 catre Timisoara de la Sanandrei. Progresul este de doar 5% in acest an, a explicat ministrul. Contractul pentru construirea noii descarcari de pe Autostrada A1, la Timisoara, a fost castigat de firma italiana Todini Costruzioni Generali S.p.A., aceasta fiind si singura companie care a depus o oferta in vara anului 2020. Lucrarea a fost adjudecata la pretul de 189.571.920,62 de lei (fara TVA), adica aproximativ 46 de milioane de euro cu TVA, iar perioada de garantie a lucrarii este de 7 ani.
”Legat de descarcarea de pe A1 de la Sanandrei, firma Todini. Rabdarea a ajuns la capat, reziliem contractul. Modul in care au gestionat aceasta lucrare nu poate fi acceptat. Au facut progres, de la inceputul anului, 5 la suta. Este un lucru pe care nu il putem accepta. Nu sunt adeptul rezilierii contractelor ca nu e treaba unui ministru sa faca lucrul acesta. Dar atunci cand lucrurile nu merg, trebuie sa iei decizii. O sa incercam sa intram pe o procedura rapida astfel incat sa avem foarte repede un costructor”, spune Sorin Grideanu.
Ministrul Transporturilor a adaugat ca a vizitat si alte santiere unde lucrurile merg mai bine decat pe acest tronson de drum.
”Vin de pe santiere unde sunt lucrari foarte grele. Astazi am fost pe Autostrada Transilvania, am vazut doua loturi care cred eu ca sunt cele mai grele din tara in acest moment, de la Nadasel la Poarta Salajului, unde se lucreaza extraordinar de greu pentru ca o iau la vale dealurile, dar se lucreaza, e o mobilizare exemplara acolo, cu pasaje, cu poduri. Aici e drum drept de vreo 10 kilometri care nu trece niciun rau, nimic deosebit, dar domnii acestia nu au fost in stare sa se mobilizeze. Deci s-a terminat, se reziliaza contractul, asta este”, a spus Grindeanu.
Traseul drumului de legatura incepe cu 300 de metri inaintea intersectiei existente, dintre drumurile DJ 692 si E671 (DN 69), cu amenajarea unui nod rutier si se dezvolta pe directia Nord-Est, spre Autostrada A1. Traseul va avea o lungime de aproximativ 10 kilometri.
Clasa tehnica a drumului de legatura este II, iar viteza prevazuta in proiect pentru acest drum este de 100 km/h.
Durata de executie a contractului, semnat inca din ianuarie 2021, era de 24 de luni, din care 6 luni pentru proiectare si 18 luni pentru executia lucrarilor. Astfel, termenul de finalizare ar fi trebuit sa fie martie 2023, insa a fost prelungit.
Drumul, cu cate doua benzi pe sens, care va porni de la intersectia cu Sanandrei, va fi, practic, a treia descarcare de pe autostrada catre Timisoara, dupa Remetea si Giarmata. Vor tranzita noua legatura intre 25.000 si 29.000 de masini, conform estimarilor din proiect.