CFR Marfa a realizat in primul semestru al anului o cifra de afaceri de 356 milioane lei, in crestere cu 36% fata de aceeasi perioada a anului trecut, si un profit operational de aproximativ 77 milioane lei.
In prezent parcul inventar CFR Marfa este de 27.243 de vagoane si 907 locomotive. Compania foloseste in activitatea curenta circa 8.500 de vagoane si 220 locomotive. Vagoanele si locomotivele aflate sub sechestru asigurator ANAF inca din martie 2020, nu sunt utilizate in activitatea curenta a societatii, acestea se afla in conservare, cu reparatiile neefectuate in termen, pentru ca valoarea reparatiilor este mai mare de 60% din valoarea de inlocuire.
Diferenta intre parcul inventar al CFR Marfa si parcul activ genereaza taxe, impozite si costuri majore pentru paza si utilitati. In prezent peste 8.000 de vagoane neutilizate in activitatea de exploatare a societatii se afla in proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitatii care se repeta succesiv.
Procesul de valorificare a vagoanelor prin intermediul ANAF a inceput in luna mai 2022, iar pana in prezent s-au valorificat si facturat 1.274 vagoane. Pretul evaluat initial al acestora a fost de 42,88 milioane lei, s-au valorificat la o valoare de 27,92 milioane lei reprezentand practic un procent de aproximativ 64%.
„In vederea stingerii ajutorului de stat, suntem nevoiti sa intensificam efortul de valorificare a activelor excedentare, urmand sa valorificam si navele ferryboat Mangalia si Eforie prin licitatie publica, in cadrul procedurii de concordat preventiv”, precizeaza compania.
Valorificarea celor 7.157 de vagoane si 508 locomotive aflate sub sechestru ANAF vine in scopul maximizarii veniturilor si accelerarii procesului de stingere a ajutorului de stat, avand in vedere faptul ca nerambursarea acestuia conduce la cresterea penalitatilor.
CFR Marfa a primit 23 de oferte in cadrul acestei actiuni. Din cele 7.157 de vagoane si 508 locomotive din anuntul de valorificare s-au primit oferte pentru 1.224 de vagoane, respectiv pentru 212 locomotive. Ofertele au fost inaintate catre ANAF, si s-a solicitat acordul de valorificare in conformitate cu prevederile Codului de Procedura fiscala.
In continuare procedura se va relua, pe masura ce vor fi valorificate mijloacele fixe, cu termene de depunere a ofertelor comunicate ulterior, pana la epuizarea lotului de vagoane si locomotive mentionat.
„In plus fata de cele mentionate mai sus, in aceasta perioada am renegociat toate contractelor comerciale si le-am adus in marja de profit, am atras noi clienti si in general am utilizat riguros resursele materiale si investim in derularea activitatilor de exploatare care genereaza plusvaloare”, a declarat Daniel Apostolache, care din martie 2022 ocupa functia de director general al CFR Marfa SA.
Pe de alta parte, valoarea totala a ajutorului de stat pe care CFR Marfa il datoreaza statului roman este de circa 2,6 miliarde lei, suma compusa din: 1 miliard de lei datorie catre ANAF, respectiv 1,6 miliard de lei catre Compania Nationala CFR SA – gestionarul de infrastructura. Aceasta valoare a datoriilor a fost stabilita prin Decizia Comisiei Europene in februarie 2020, la care se adauga penalitati, ajungand in prezent la aproximativ 3,63 miliarde lei.
„Este prima oara de la inceputul mandatului meu cand comunicam rezultate financiare. Am decis sa facem asta ca parte din strategia de a comunica transparent situatia CFR Marfa precum si eforturile echipei de a redresa compania si a o transforma intr-una eficienta din punct de vedere financiar si operational. CFR Marfa vine cu datorii istorice majore, pe care, datorita rezultatelor financiare bune din ultimul an, a inceput sa le achite. Astfel, in perioada 1.03.2022-15.06.2023 CFR Marfa a achitat catre ANAF aprox. 155 mil lei iar catre CFR SA achita constant datoriile curente, respectand conventiile de esalonare la plata a datoriilor asumate de comun acord. CFR Marfa efectueaza de asemenea plati la zi catre Bugetul de Stat care sunt directionate pentru stingerea obligatiilor de plata in ordinea vechimii lor, conform legislatiei in vigoare”, a declarat Daniel Apostolache.
CFR Marfa a initiat un proces de privatizare in anul 2013 care nu a fost finalizat si a presupus la momentul respectiv majorarea capitalului social prin conversia in actiuni a obligatiilor fiscale ale CFR Marfa administrate de catre ANAF, precum si preluarea obligatiilor fiscale ale CFR SA catre ANAF in contul datoriilor CFR Marfa catre administratorul de infrastructura. Aceste sume au fost considerate de Comisia Europeana drept ajutor de stat ilegal si trebuie rambursate.
In martie 2022, odata cu aprobarea actului aditional la concordatul preventiv, valoarea totala a ajutorului de stat a ajuns la 3,8 miliarde lei, ca urmare a acumularii de dobanzi penalitati si a intarzierii deciziei de stabilire a modalitatilor de recuperare a ajutorului de stat. In prezent, iulie 2023, ajutorul de stat ce trebuie rambursat este de 3,63 miliarde lei, deci in usoara scadere.
„In contextul cresterii accelerate a valorii ajutorului de stat am luat decizia de valorificare a vagoanelor si locomotivelor, in conformitate cu art. 248 pct. 1 din Codul de Procedura Fiscala in vigoare. Acesta precizeaza faptul ca valorificarea bunurilor sechestrate poate fi facuta de catre debitor cu acordul organului de executare silita, astfel incat sa asiguram o recuperare corespunzatoare a creantei fiscale”, a continuat Daniel Apostolache, director general CFR Marfa SA.