Ministerul Transporturilor pregateste modernizarea DN 73 Pitesti – Campulung – Brasov km 13+800 – km 42+850, km 54+050 – km 128+250, aflat in judetele Arges si Brasov.In anul 2020, lucrarile au fost sistate ca urmare a rezilierii contractului. Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA), pentru continuarea lucrarilor, este 1.005.735.000 lei, potrivit unui proiect de Hotarare a Guvernului pentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii.
Finantarea obiectivului de investitie se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Operational Infrastructura Mare (P.O.I.M.) 2014 – 2020 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Beneficiar este DRDP Brasov.
Amplasament: Judetul Arges (km 13+800 – km 92+000) si Judetul Brasov (km 92+000 – km 128+250)
Durata pentru restul de executat a investitiei este de 18 luni.
DN 73 este un drum national european (E574) si se desfasoara pe teritoriul a doua judete: Arges si Brasov. Sectorul de la km 13+800 – km 42+850 si km 54+050 – km 92+000 se desfasoara pe teritoriul judetului Arges, iar sectorul de drum de la km 92+000 – km 128+250 pe teritoriul judetului Brasov.
Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, constructia drumului va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 150 angajati pentru perioada executiei lucrarilor.
Traseul in plan: Solutia proiectata a traseului in plan a ramas in principal neschimbata, existand diferente mici la trasarea curbelor in plan. Pe zona km 126+050 si km 128+250, este prevazuta largirea la 4 benzi de circulatie, fiind necesare exproprieri suplimentare.
Profil transversal: se mentin solutiile de amenajare a latimii platformei de 8,00 m, 9,00 m si 11,50 m, din care:
Platforma de 8 m cu parte carosabila de 7 m;
Platforma de 8 m in localitati cu parte carosabila de 8 m
Platforma de 9 m cu parte carosabila de 7 m;
Platforma de 11,50 m – banda de vehicule grele cu parte carosabila de 10,50 m;
Pe tronsonul de drum amplasat intre km 126+050 si km 128+250 unde se realizeaza largirea platformei pentru 4 benzi, partea carosabila este de 14 m.
Poduri si pasaje – 13 structuri proiectate pentru restul ramas de realizat.
Obiectivul are indicatorii tehnico – economici aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 1142/2008.
– Pod km 40+049,09 (km 40+040) peste Valea Pechii la Schitu Golesti – reabilitare
– Pod km 41+963,84 (km 41+978.37) peste scurgere la Campulung – nou.
In anul 2020 lucrarile au fost sistate ca urmare a rezilierii contractului, iar pentru reluarea lucrarilor si finalizarea obiectivului de investitii, pentru sectorul km 54+050 – km 128+250 au fost realizate in anul 2022 expertize ehnico, pe specialitati, pentru stabilirea starii lucrarilor realizate anterior si inventarierea starii actuale a drumului pentru necesarul de realizat. In baza acestora si a studiilor de teren a fost realizat si actualizat proiectul, fiind stabilite solutiile ehnico, cantitatile de lucrari necesare si estimarea costurilor pe baza preturilor unitare actuale, care tin cont de cresterile preturilor la materiale, manopera, energie, carburant, adaptarile la normele si normativele ehnico in vigoare, in vederea promovarii pentru reaprobarea documentatiei tehnico – economice revizuite.
Dintre cele 13 poduri care se regasesc intre km 54+050 – km 128+250, 7 poduri sunt partial executate, 2 poduri sunt noi, 2 poduri au nevoie de lucrari complete de reabilitare, iar 2 poduri nu mai fac obiectul acestui proiect, fiind cuprinse in alte Contracte. Din 135 podete, 19 au fost realizate in cadrul contractului reziliat, iar 116 au ramas de executat sau reparat.
Suplimentar fata de solutiile initiale, este prevazuta largirea la 4 benzi a drumului DN 73, intre km 126+050 – km 128+250, pe 2,20 km, largire necesara datorita valorilor mari de trafic, precum si a geometriei drumurilor DN 73G si DN 73, km 128+250 – Brasov, ambele avand profile de 4 benzi de circulatie, zona unde in cadrul Studiului de Fezabilitate initial era prevazuta mentinerea platformei existente. Tot suplimentar sunt prevazute fundatii adancite de parapeti pe 7.266 m.
Degradarile constatate pe toata lungimea sectorului de drum studiat, pe care nu s-au realizat lucrari in cadrul contractului reziliat, sunt: fisuri si crapaturi in stratul de uzura, pelade, faiantari, suprafete cu ciupituri, suprafete slefuite, cedari de acostamente, rupturi de margine, degradari produse de lucrarile de canalizari in special in localitati. Degradarile provocate de fenomenul de inghet – dezghet sunt: burdusirile, tasari, faiantari si valuriri
Poduri si pasaje – 13 structuri proiectate pentru restul ramas de realizat.
- POD km 40+049 (km 40+040) – repararea podului existent.
- POD km 41+963,84 (km 41+978) – pod noucu o deschidere de 10 m. Lungimea totala a podului va fi de 13,10 m.
- POD km 57+600 (km 57+505) – repararea podului existent. Lungimea totala a podului 30 m, are trei deschideri ( 2×6+18) m.
- POD km 66+775 (km 66+705) – pod noucu o deschidere de 10 m. Lungimea totala a podului va fi de 13,10 m.
- POD km 68+548 (km 68+477) – pod noucu o deschidere de 15 m. Lungimea totala a podului va fi de 21,10 m
- POD km 72+560 (km 72+501) – repararea podului existent. Lungimea totala a podului este de 117,40 m, are cinci deschideri ( 3×22,02+21,80+21,50) m.
- POD km 73+055 (km 72+986) – pod nou. Podul are o lungime totala de 11,25 m si o deschidere de 10 m.
- POD km 105+640 (km 105+561) – repararea podului existent. Lungimea totala a podului este de 30,30 m, are 3 deschideri
- POD km 106+755 (km 106+679) – repararea podului existent. Lungimea totala a podului este de 23,70 m, are o deschidere de 14,50 m.
- – repararea podului existent. Lungimea totala a podului este de 32,65 m, are o deschidere de 20,65 m.
- – repararea podului existent. Lungimea totala a podului este de 18,85 m, are o deschidere de 13,50 m.
- – repararea podului existent. Lungimea totala a podului este de 11,04 m, are o deschidere de 10 m.
- Lungimea totala a podului este de 33,20 m, are o deschidere de 21,60 m.
Sistemul de colectare si evacuare a apelor pluviale
Pentru asigurarea scurgerii apei in lungul drumului acolo unde panta in profil longitudinal depaseste valoarea de 3% au fost proiectate rigole pereate sau santuri pereate in grosime de 10 cm asezate pe un strat de nisip de 5 cm.
Sunt prevazute podete noi si reparatii la podetele existente.
Mutari si protejari de instalatii
Se vor reloca/proteja retelele identificate pe traseu, de tipul: retele electrice; retele de distributie gaze naturale; retele de apa si canalizare; retele de telecomunicatii; drumuri locale.
Intersectii cu drumuri laterale
Drumurile laterale care de intersecteaza cu DN 73, se vor amenaja pe o lungime de 25 m si o latime de 4 m pana la 8 m.
- pe primii 15 m este prevazuta urmatoarea structura rutiera: 20 cm fundatie din balast; 10 cm fundatie din piatra sparta amestec optimal 6 cm BAD 22,4 si 4,00 cm strat de uzura MAS 16;
- pe ultimii 10 m este prevazut un strat de 20 cm din agregate naturale granulare/balast.
Pentru asigurarea continuitatii scurgerii apelor in lungul drumului national la intersectiile cu drumurile laterale si intrarile in curti s-au prevazut podete tubulare.