Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a pregatit proiectul de Hotarare care va permite inceperea procedurilor de expropriere in cazul centurii Galati, exproprieri care costa 18,2 milioane lei.
Noua Varianta Ocolitoare a Galatiului va avea o lungime de 33,6 kilometri, un tunel pe sub Valul lui Traian si mai multe noduri rutiere si giratii. Proiectul are deja un constructor desemnat prin licitatie.
Centura Galatiului reprezinta o investitie de aproximativ 840 de milioane de lei.
Suma totala, de 18.264.290 lei, va fi alocata de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, potrivit unui proiect de Hotarare a Guvernului pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 345/2022 privind declansarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata care constituie coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national „Varianta de ocolire Galati”.
Pentru continuarea lucrarilor la acest drum, este necesara ocuparea unei suprafete suplimentare de teren cu sau fara investitii, respectiv suprafata totala de 679.825 mp, aferenta unui numar de 275 imobile, pentru care este necesara declansarea procedurii de expropriere.
De asemenea, pentru realizarea acestei autostrazi, este necesara ocuparea unei suprafete de 37.423 mp apartinand domeniului public al statului si a unei suprafete de 9.674 mp apartinand proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale Branistea si Sendreni din judetul Galati.
“Prin prezentul proiect de act normativ se propune aprobarea declansarii procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata care constituie coridorul lucrarii de utilitate publica de interes national„Varianta de ocolire Galati”, (…) aflate pe raza localitatilor Branistea si Sendreni din judetul Ilfov, aprobarea listei cuprinzand imobilele supuse exproprierii, situate peamplasamentul lucrarii de utilitate publica de interes national„Varianta de ocolire Galati”, (…) precum si sumele individuale aferente despagubirilor, in cuantum de 18.264.290 lei, pentru o suprafata totala de 679.825 mp, teren cu sau fara investitii, aferente unui numar de 275 imobile”, se arata in document.
Suma de 18,26 milioane lei aferenta imobilelor proprietate privata, reprezentand terenuri cu sau fara investitii rezulta din raportul de evaluare intocmit in anul 2023, de catre evaluatorul autorizat ANEVAR Gradinaru Nicolae.
Varianta de ocolire Galati va realiza legatura intre DN 25 Galati – Tecuci, DJ 251 Galati-Smardan, DN 26 Galati – Oancea, DN 24D Galati – Giurgiulesti, astfel incat traficul de tranzit va fi scos din municipiul Galati.
Varianta de ocolire Galati se desprinde din DN 25 prin nodul rutier Traian, supratraverseaza DN 25 si calea ferata Tecuci – Galati, traverseaza Vaile Branistea si Odobescu, apoi Valea Rusca Mare, dupa care se indreapta spre nord-vest, pe la originea Vaii Obreja iar de aici spre sud-est traversand Balta Malina, la sud de localitatea Smardan.
Dupa traversarea DJ 251, varianta de ocolire se indreapta spre nord – est apoi printr-o curba la dreapta cu R= 4000 m si un aliniament de trece de pe zona de platou in Campia Bratesului si a Prutului. In continuare, printr-o alta curba la dreapta cu R=4000 m, trece la nord de Lacul Brates, indreptandu-se spre DN 2B, respectiv, Vama Giurgiulesti.
“Realizarea lucrarii de utilitate publica de interes national „Varianta de ocolire Galati” se va executa in primul rand pentru a asigura imbunatatirea conditiilor de circulatie la nivel de retea rutiera nationala de transport, inclusiv sub aspect de siguranta rutiera si va influenta infrastructura rutiera nationala majora in special la nivelul drumurilor nationale din zona proiectului si constituindu-se ca o varianta ocolitoare, avand ca principale obiective:
- Devierea traficului de tranzit in afara Municipiului Galati si implicit imbunatatirea conditiilor de trafic urban si a conditiilor de viata a locuitorilor;
- Traversarea rapida a Municipiului Galati;
- Realizarea unor economii de timp in transportul rutier pe Varianta de ocolire Galati prin ridicarea limitei de viteza si prin reducerea blocajelor rutiere”, se mentioneaza in document.
Prin realizarea acestei variante de ocolire se preconizeaza:
- sporirea capacitatii de circulatie, prin marirea fluentei traficului;
- decongestionarea traficului din localitate;
- marirea confortului participantilor la trafic;
- marirea sigurantei circulatiei;
- reducerea numarului de accidente;
- imbunatatirea mediului inconjurator din localitate prin reducerea noxelor si a poluarii sonore.
Pentru obiectivul de investitii „Varianta de ocolire Galati”, indicatorii tehnico-economici au fost aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 726/2019.
Centura mare a municipiului Galati, contract atribuit constructorului UMB, este singurul proiect major de infrastructura rutiera finantat exclusiv de la bugetul de stat, nu prin fonduri europene, a transmis in mai 2022, la Galati, ministrul transporturilor Sorin Grindeanu.
Contractual pentru proiectarea si executia Centurii Galati (34 km) a fost semnat in septembrie 2020 in prezenta fostului premier Ludovic Orban si a fostului ministru de resort Lucian Bode, dar proiectarea a inceput un an mai tarziu pentru ca nu au fost asigurate fonduri.
Centura Galati, sosea cu o banda pe sens si acostament lat de 1,5 metri, face parte din proiectul Drumului Expres Focsani – Braila – Galati. Traseul se desprinde din DN 25 prin nodul rutier Traian, supratraverseaza DN 25 si Calea Ferata Tecuci – Galati, trece de Parcul Natural Lunca Joasa a Prutului Inferior si intersecteaza DN 2 B inainte de vama Galati – Giurgiulesti (cu Republica Moldova).
Durata contractului este de 12 luni – proiectare, 42 luni – executie si 120 de luni – garantie. Pe traseu vor fi proiectate 34 de lucrari de arta: poduri, pasaje si viaducte.
Finalizarea lucrarilor este estimata pentru octombrie 2026.