TRONSONUL SEBES-TURDA VA FI REDESCHIS PE 15 MAI – Autostrada s-a surpat iar, dupa ce tocmai a fost demolata si reconstruita

Autostrada Sebes-Turda, inchisa la finalul lunii ianuarie dupa ce o bucata de drum s-a rupt in urma unei alunecari de teren, urmeaza sa fi redeschisa pe 15 mai.

Tronsonul Sebes-Turda din autostrada A 10, care la finalul lunii ianuarie a fost inchis pe un sens de mers dupa ce o bucata din carosabil s-a rupt, din cauza unei alunecari masive de teren, are acum alte probleme, tot in zona de nord a orasului Alba Iulia, acolo unde s-a produs si alunecarea initiala. La scurt timp dupa ce zona afectata de alunecare a fost asfaltata, in apropierea acesteia au aparut o alta alunecare, dar si noi fisuri in drum. Imaginile surprinse de jurnalistii de la Ziarul Unirea arata crapaturi in dealul pe care a fost construit drumul. 

O noua fisura in asfalt si in taluz a facut ca muncitorii sa inceapa demolarea partiala la doar cativa metri distanta de locul unde corpul autostrazii abia ce a fost reconstruit de la zero pe o distanta de cateva zeci de metri dupa ce o alunecare de teren a afectat soseaua.

Constructorul va face insa o noua expertiza, dupa ce foarte aproape de zona in care s-a produs alunecarea initiala au aparut alte probleme, respectiv fisuri in dealul pe care a fost construit drumul de mare viteza.

Firma italiana Impresa Pizzarotti a realizat atat proiectarea, cat si executia tronsonului afectat de alunecari, iar lucrarea este inca in garantie.

Pe 1 februarie 2023 respectiva sectiune de autostrada a fost inchisa pentru refacerea completa a zonei surpate. Reparatiile ar fi trebuit sa dureze 30 de zile. Au trecut peste 90 de zile si inca lucrarile nu sunt finalizate. Si, colac peste pupaza, la cativa metri distanta autostrada s-a surpat din nou. Si a inceput o noua operatiune de demolare. Pe o autostrada noua, inaugurata de 2 ani si jumatate”, spune fostul secretar de stat in Transporturi din mandatul lui Catalin Drula la minister, Horatiu Cosma.

Tronsonul cu probleme a fost realizat de catre constructorul italian Impresa Pizzarotti, lucrarile acumuland atunci o intarziere de patru ani. Tronsonul a fost inaugurat in decembrie 2020, cu doar cateva zile inaintea alegerilor parlamentare si fara ca toate lucrarile sa fi fost gata.

Iar lucrarile la nodul rutier Alba Iulia Nord, in zona unde acum sunt probleme, au fost finalizate abia in vara 2021.

Constructorul italian Pizzarotti va realiza o noua expertiza, avand in vedere ca este vorba de o zona mai mare ce are probleme. Drumul va fi deschis, in timp ce se va realiza aceasta expertiza. 

Pizzarotti spune ca pana pe 15 mai termina lucrarile inclusiv la a doua zona in care au aparut fisuri. (…) Dar asta nu ii exonereaza de realizarea unei expertize care sa spuna exact care este situatia pe toata bucata de drum, in acea zona si in functie de ce va identifica expertiza trebuie sa ia masuri pentru remediere.. (…) Nu este normal ca un constructor care a realizat atat partea de proiectare, cat si executia, sa livreze o lucrare cu asemenea probleme”, spune purtatorul de cuvant al Companiei Nationale de administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Serbanescu.

 Tronsonul 1 Sebes – Alba Iulia a fost inaugurat de Lucian Bode in decembrie 2020, cu cateva zile inainte de alegerile parlamentare. Specialistii in infrastructura spun ca s-a asfaltat fara a fi respectate rigorile tehnice legale, iar ulterior asfaltul s-a crapat si au aparut gropi.

Dupa demolarea din 2015 a autostrazii Saliste – Cunta construita si inaugurata in 2014 de italienii de la Salini, in februarie 2023 italienii de la Pizzarotti au demolat ce au construit si inaugurat in decembrie 2020, chiar inainte de alegeri. Primul lot al Autostrazii A10 Sebes – Turda surpat in zona Alba Iulia Nord din decembrie 2022 a fost demolat in perioada de garantie, la solicitarea beneficiarului, CNAIR. Surparea a fost cauzata fie de infiltratii, fie de o executie neconforma.

Lucrarile la Autostrada Sebes – Turda (A 10) au inceput in 2014 si ar fi trebuit finalizate in 2016, conform planurilor initiale. Cu o lungime de 70 de kilometri, A 10 face legatura intre autostrazile A1 si A3. Din 2018 se circula pe 45,7 kilometri, pe loturile 3 si 4, intre Aiud si Turda. In decembrie 2020, a fost deschis lotul 1, intre Sebes – Alba Iulia, iar in noiembrie 2021 – lotul 2, intre Alba Iulia – Aiud.

Autostrada A10 Sebes – Turda

Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostrada de la Sebes pana la Paraul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Constructor: Impresa Pizzarotti

Valoare: 541.73 milioane lei (fara TVA)

Contract: semnat in 2014

Lucrari incepute: decembrie 2014

Trafic deschis: decembrie 2020

Lucrari finalizate: vara 2021

Articolul precedentTRONSONUL 4 AL AUTOSTRAZII SIBIU-FAGARAS ARE UN CONSTRUCTOR – Contractul de 1,19 miliarde de lei fara TVA a fost castigat de asocierea Makyol – Yapi
Articolul următorUN NOU TRASEU PROPUS PENTRU AUTOSTRADA PLOIESTI-BRASOV- Viteza maxima va fi de 80 km/h in zona de munte

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.