Ministerul Transporturilor vrea sa reaprobe indicatorii tehnico – economici aferenti variantei de ocolire Timisoara Sud, judetul Timis. Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA): 815.876.000 lei, din care partea de constructii + montaj (inclusiv TVA) inseamna 630.997.000 lei.
Valoarea totala a restului de executat (inclusiv TVA): 560.852.000 lei, din care partea de constructii si montaj este de 447.696.000 lei, arata un proiect de Hotarare de Guvern publicat de Ministerul Transporturilor.
Lungimea drumului este de 25,690 km, iar latimea platformei este de10 metri, din care latimea partii carosabile va avea 7 metri.
Obiectivul „Varianta de ocolire Timisoara Sud” are indicatorii tehnico-economici aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 892/2017.
In prezent contractul pentru proiectarea si executia lucrarilor incheiat in anul 2018 este reziliat la un stadiu fizic al lucrarilor de 58,26%.
”Pentru stabilirea conformitatii lucrarilor realizate a restului ramas de executat in vederea actualizarii proiectului au fost efectuate expertize tehnice pe domeniile de specialitate drumuri si poduri”, se arata in nota de fundamentare.
Durata restului de executat a investitiei este de 12 luni.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Operational Infrastructura Mare (P.O.I.M.) 2014 – 2020 si Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
”Fata de solutiile si elementele stabilite in cadrul documentatiei tehnico – economice initiale aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 892/2017, in cadrul proiectului au mai fost incluse lucrari pentru adaptare la cerintele din teren functie de dezvoltarile socio – economice ulterioare, la valorile de trafic, la normele in vigoare, precum si la actualele preturi care sa tina cont de costurile la principalele materiale de constructii, manopera, carburant, energie, care au inregistrat cresteri semnificative incepand cu precadere din anul 2021”, se mentioneaza in proiect.
In cadrul proiectului pentru restul de executat expertii tehnici recomanda ca prealabil continuarii lucrarilor proiectate sa se realizeze o serie de remedieri necesare pentru categoriile de lucrari ramase in diverse stadii de executie, nefinalizate si neprotejate.
Principalele categorii de lucrari incluse in proiect fata de indicatorii tehnico economici aprobati:
– amenajare unei intersectii de tip giratie in zona km 19+280 unde adiacent obiectivului au fost realizate o serie de constructii si dezvoltari socio-economice ulterioare, coroborat cu faptul ca Primaria Municipiului Timisoara a realizat un drum care se intersecteaza cu traseul Variantei de ocolire;
– amenajare nod rutier de la km 11+576 ca urmare a solicitarii autoritatiilor locale, pentru reglementarea circulatiei de pe trama stradalaaa aferenta, fiind prevazuta realizarea suplimentara a unor bretele de acces din/pe Varianta de ocolire, respectiv modificarea pasajului initial pentru asigurarea traversarii peste strada Trandafirilor.
– amenajare nod rutier de la km 25+690 este prevazut pentru completarea nodului rutier existent pe Centura Timisoara Nord.
– panouri fonoabsorbante suplimentare pentru protectia asezarilor umane – conform documentului autoritatii de mediu A.P.M. Timis prin care se mentioneaza locatiile suplimentare necesare de amplasare a panourilor, astfel in documentatie s-au suplimentat numarul panourilor fonoabsorbante pe o lungime de 1.440 m.
– iluminatul public – s-au suplimentat lucrarile privind iluminatul public pentru noul sens giratoriu si s-a adaptat pentu noua configuratie a nodurilor rutiere.
– parcarile – au fost utilate suplimentar cu 3 statii de incarcare electrice dotate cu panouri fotovoltaice.
In concluzie, lungimea traseului se mentine, avand 25,69 km, latimea platformei drumului se mentine la 10 metri, se mentine numarul structurilor, respectiv 12 poduri si pasaje, se suplimenteaza intersectiile la nivel de la 4 la 5 intersectii, se suplimenteaza nodurile rutiere de la 2 la 4 noduri, se suplimenteaza lucrarile de iluminat, protectia mediului si amenajarea parcarilor.
Stadiul actual pe principalele categorii de lucrari executate: Lucrari de drum – 36,40 %; Lucrari de arta – 40,65 %; Podete – 94,71 %; Intersectii – 13,20 %; Noduri Rutiere – 13,20 %; Parcari – 1,03 %; Relocarile/protejarile retelelor 88%.
Pentru declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privata situate pe amplasament au fost emise: Hotararile Guvernului nr. 933/2019 si nr. 1072/2020, precum si Deciziile de expropriere aferente. Revizuirile si adptarile din cadrul proiectului conduc la necesitatea expropierii de suprafete suplimentare.
Traseul in plan: se mentine, avand o lungime de 25,69 km.
Profil longitudinal: elementele geometrice ale profilului longitudinal sunt amenajate pentru viteza de proiectare de 80 km/h, rambleul avand o inaltime medie de 1,50 m.
Profil transversal tip: Latimea platformei se mentine si este de 10,00 m, din care parte carosabila 2×3,50 m; acostamente 2×1,50m, din care banda de incadrare 2×0,75 m.
De asemenea, sunt prevazute mai multe tipuri de solutii de imbunatatire a terenului de fundare si consolidari, cu aplicabilitati functie de natura terenului din amplasament.
Intersectii si Noduri rutiere
Intersectie km 0+290: este prevazuta o intersectie tip “giratorie” intre varianta de ocolire Timisoara Sud, strada Paul Morand si un acces la unitatile economice a zonei industriale. Amenajarea include o intersectie in cruce intre strada Paul Morand si devierea Strazii Wilhelm Teii, respectiv strada Rudolf Otto, la aproximativ 50.00 m de giratie, partea stanga.
Nod rutier km 5+366: la intersectia intre traseul Variantei de ocolire Timisoara Sud si drumurile existente: DN 59 (E70) si DJ 593 s-a prevazut amenajarea unui nod rutier care include o intersectie “giratorie” la nivel pentru continuitatea DN 59 (E70) si DJ 593 si un pasaj pe varianta de ocolire peste DN 59 cu bretele care asigura toate relatiile.
Nod rutier km 11+576: Ca urmare a analizari cu autoritatile locale respectiv Primaria Municipiului Timisoara s-a decis ca intersectia cu drumul existent (Str. Trandafirilor care face legatura intre localitatea Giroc si padurea Giroc) sa se amenajeaze dupa cum urmeaza:
Se renunta la pasajul prevazut initial peste varianta de ocolire inlocuindu-l cu un pasaj in corpul variantei ocolitoare a carui rampe se vor amenaja cu pamant armat pe partea dreapta proiect pentru a asigura zona de protectie a canalului ANIF. La capatul rampelor se vor executa bretele de acces in/din varianta de ocolire spre drumul existent, conexiunea cu acesta urmand a fi executata de catre Autoritatile locale. Pentru a nu afecta nici drumul existent (Str. Trandafirilor), podul sau pistele de biciclisti aferente executate din fonduri europene, s-au ajustat planurile de amenajare a intersectiei pentru a include amenajarea sensurilor giratorii si racordurile necesare in drumul existent (Str. Trandafirilor) – zona km 11+300 si km 12+020, urmand ca sensurile giratorii de conectare la Str. Trandafirilor sa fie executate de catre autoritatile locale.
Intersectie km 14+608: deoarece la km 14+608, drumul existent care urmeaza sa fie conectat la Varianta de ocolire este un drum de pamant, factorii implicati au decis ca executia acestei intersectii sa fie doar partiala, respectiv numai inelul giratoriului, urmand ca viitoarele conexiuni la drumul existent sa fie realizate de catre Autoritatilor locale.
Intersectie km 16+510: s-a ajustat solutia de amenajare a intersectiei:
– solutia initiala a fost modificata pentru a interzice virajul la stanga evitand posibilitatea de blocare a intersectiei;
– solutia considera posibilitati de intoarcere in intersectia de la km 14+600 si nodul rutier de la km 18+117. Insulele separatoare au fost amenajate denivelat (cu borduri);
– au fost ajustate racordurile intersectiei in cruce pentru a permite raze de racordare de 25.00 m;
– amenajarea racordurilor s-a realizat prin introducerea a doua benzi suplimentare de virare la dreapta pentru a permite raze de racordare de 25 m pe toate directiile, fara a demola podul existent. Aceasta solutie va necesita executia unui podet suplimentar peste canalul ANIF, partea dreapta.
Nod rutier km 18+117: este prevazut un nod rutier la intersectia dintre traseul Variantei de ocolire Timisoara Sud si DJ 592. Nodul rutier include o intersectie “giratorie” la nivel pentru continuitatea DJ 592 si un pasaj suprateran pe Varianta de ocolire cu bretele care asigura toate relatiile. Consiliul Judetean Timis solicita includerea in amenajare a pistelor de biciclete si trotuare pe ambele parti ale intersectiei.
– se va executa inelul sensului giratoriu al nodului rutier, adaugand pe exterior piste de biciclisti si trotuar (total latime 2,50m), fara zona verde;
– racordarea pe DJ 592 spre Timisoara se va executa de la limita inelului sensului giratoriu pana la capatul insulei denivelate, respectiv 19,50 m. Sectorul de racordare va avea 4 benzi, piste de biciclisti si trotuare pe fiecare parte, fara zona verde;
– racordarea pe DJ 592 spre Mosnita se va executa pana la limita inelului sensului giratoriu plus l,50 m lasand spatiul necesar executiei lucrarilor de largire a podului existent in cadrul proiectului Consiliului Judetean Timis;
– toate celelalte lucrari necesare pentru conectarea celor doua lucrari, respectiv varianta de ocolire si largirea la 4 benzi a DJ 592, vor fi executate de catre Consiliul Judetean Timis.
Solutia de amenajare a intersectiei: s-au prevazut benzi de accelerare si decelerare cu lungimea de 70 m si pene de 35 m pentru bretelele de acces in/din Varianta de ocolire la capatul rampelor pasajului peste DJ 592; Intersectie km 19+280: amenajarea intersectiei giratorii este o solutie suplimentara aparuta ca urmare a solicitarilor autoritatilor locale ce deruleaza un proiect pentru realizarea unui drum local “Drum de legatura intre Calea Mosnitei si DC 149” ce interfereaza cu traseul Variantei de ocolire Timisoara Sud respectiv retele de utilitati; infrastructura si suprastructura drum; santuri pentru colectarea si evacuarea apelor pluviale.
Realizarea giratiei prevede devierea canalului de desecare secundar ANIF si amenajarea pe traseul drumului local a unui podet din cadre prefabricate tip C2” astfel incat sa fie asigurata continuitatea canalului.
Intersectie km 23+004: Consiliul Judetean Timis a solicitat translatarea intersectiei la km 23+050 si realizarea acesteia ca o intersectie “giratorie”. In urma analizarii cu autoritatile locale s-a decis translatarea intersectiei la km 23+004 si amenajarea acesteia ca un sens giratoriu, deviind local traseul pentru a putea asigura distanta de protectie fata de canalul ANIF existent.
Nod rutier km 25+690: este prevazuta completarea nodului rutier existent pe Centura Timisoara Nord – la km 549+076 pe DN6. Nodul rutier existent construit in semitrefla (numai 2 bucle) care in prezent deserveste accesul traficului din DN 6 spre/dinspre DN 69 (prin varianta Timisoara Nord) trebuie completat prin construirea celorlalte doua bucle ale treflei rutiere.
Datorita constrangerilor existente in teren (constructii, spatiu limitat), solutia presupune o amenajare asimetrica pentru a evita demolarea cladirilor existente adiacente DN 6 asigurand totusi completarea treflei nodului rutier si asigurarea tuturor relatiilor, cu respectarea lungimilor tuturor benzilor de accelerare/decelerare.
Pentru aceasta amenajare este necesara o suprafata de expropiat de aproximativ 43.746,50 mp.
Parcari de scurta durata: km 10+670 (stanga); km 19+870 (dreapta) Parcarile sunt dotate cu cate o cladire pentru grup sanitar si anexele necesare acestora, cu regim de inaltime parter. Parcarile au fost utilate suplimentar cu 3 statii de incarcare electrice dotate cu panouri fotovoltaice 8KW pentru incarcarea instalatiilor electrice. Restul caracteristicilor raman neschimbate.
Restabiliri drumuri vicinale:
Traseul Variantei de ocolire intersecteaza drumuri vicinale existente, care au fost deviate in lungul variantei de ocolire si restabilite prin deschiderea lucrarilor de arta proiectate. Solutiile de asigurare a continuitatii drumurilor vicinale existente sunt prevazute astfel incat traseul variantei de ocolire sa nu obtureze accesul la parcelele/terenurile din zona.
Poduri si pasaje
- Pasaj km 0+608 peste DJ591 si linie dubla tramvai
Varianta de ocolire Timisoara Sud traverseaza DJ 591 si doua linii de tramvai
adiacente cu un pasaj pe 3 deschideri. Gabaritul minim de libera trecere pentru liniile de tramvai este de 6,00 m. Traseul in plan al pasajului este intr-o curba cu raza R=810 m.
- Pasaj km 1+528 peste CF 132 Timisoara Vest-Cruceni (km CF 6+486)
Traseul in plan al pasajului este intr-o curba cu raza de 750 m, iar fata de calea ferata are o oblicitate de 24°. Gabaritul de libera trecere va fi de 7,50 m. Distantele de la axul caii ferate existente la marginea elevatiei infrastructurilor adiacente sunt de 9,15 m , repectiv 9,21 m.
- Pasaj peste conducte de gaz si drum tehnologic km 3+509
Varianta de ocolire Timisoara Sud va traversa oblic la 59º conductele de gaz si un drum tehnologic de deservire a acestora prin intermediul unui pasaj cu o deschidere. Gabaritul de libera trecere pentru drumul tehnologic este de 5,50 m. Traseul in plan al pasajului se afla intr-o curba cu raza de R=1800 m.
- Pasaj km 5+366 peste DN 59 si linii de tramvai
Varianta de ocolire Timisoara Sud, intersecteaza la km 5+366 drumurile DN 59 si DJ 593. La intersectia dintre DN 59 si DJ 593 se va proiecta o intersectie giratorie la nivel, se va tine cont la proiectarea pasajului de viitoarele linii de tramvai. Pasajul va fi amplasat in plan in curba cu raza de 1.800 m. Gabaritul de libera trecere pentru sinele de tramvai va fi de 6,00 m iar peste drum de 5,50 m.
- Pasaj km 7+156 peste CF 124 Timisoara Nord – Voiteni, (km CF 9+467)
Calea ferata dubla neelectrificata Timisoara Nord- Stamora Moravita va fi traversata de catre varianta de ocolire la km 7+156 cu un pasaj pe 9 deschideri. Pasajul este in aliniament, iar fata de calea ferata are o oblicitate de 55°, respectiv 61°. Pasajul va avea lungimea totala de 256.20 m, deschiderea peste calea ferata fiind de 32.00 m iar celelalte 8 deschideri avand lungimi de 27.00 m. Gabaritul de libera trecere peste liniile CF este de 7,80 m.
- Pasaj peste varianta de ocolire la km 8+567
La km 8+567 Varianta de ocolire Timisoara Sud traverseaza drumul care leaga localitatile Chisoda de Manastirea Sag. Pentru aceasta traversare va fi proiectat un pasaj peste varianta de ocolire, acesta va avea 3 deschideri, deschiderea centrala traversand Varianta de ocolire. Gabaritul de libera trecere peste varianta de ocolire va fi de 5.50 m. Pasajul va fi in aliniament si va intersecta varianta de ocolire la un unghi de 70º.
- Pasaj peste strada Trandafirilor la km 11+576
La km 11+576 Varianta de ocolire Timisoara Sud va traversa strada Trandafirilor. Pentru aceasta traversare va fi proiectat un pasaj peste DN 6 avand o deschidere. Pasajul este in aliniament si intersecteaza drumul la 37°.
- Pasaj km 15+072 peste CF 125 Timisoara Sud-Buzias, (km CF 5+275)
Calea ferata simpla neelectrificata Timisoara Sud-Buzias este traversata de catre varianta de ocolire la km 15+072. Pasajul este amplasat pe curba cu raza de 1750 m, iar fata de calea ferata are o oblicitate de 85°. Gabaritul de libera trecere peste liniile CF este de 7900 mm.
- Varianta de ocolire Timisoara Sud va intersecta la km 18+117 drumul DJ 592. Pasajul este amplasat in plan pe o curba cu raza de 1200 m. Gabaritul de libera trecere peste drumuri (sens giratoriu) este de 6,00 m.
- Pod peste canal de irigatii la km 18+926. Varianta de ocolire Timisoara Sud traverseaza un canal de irigatii la km 18+926 printr-un pod, traseul acestuia in plan fiind pe o curba cu raza de R =1500 m.
- Pod peste canal de irigatii la km 20+875. Varianta de ocolire Timisoara Sud intersecteaza un canal de irigatii la km 20+875 motiv pentru care se impune construirea unui pod cu o singura deschidere. Zidurile intoarse situate in apropierea canalului de irigatii vor fi continuate cu ziduri de sprijin pentru amplasarea optima a sferturilor de con. Podul va fi amplasat pe o clotoida si va avea o oblicitate de 75°, podul intesectand canalul cu o oblicitate de 40°.
- Pod km 24+725 peste canalul Bega . Varianta de ocolire Timisoara Sud traverseaza canalul Bega la km 24+725, care in plan se afla in aliniament si intersecteaza normal cursul canalului Bega
Parapete de protectie: marginal partii carosabile s-au prevazut parapete de protectie, pe lucrarile de arta se vor amplasa parapete de siguranta directionale cu nivel de protectie H4b cu exceptia partii carosabile a structurii care este incadrata cu parapete New Jersey cu asigurare nivel H4b. Se vor amplasa parapetelor de siguranta directionale cu nivel de protectie H4b in zona rampelor nodurilor rutiere, prin batere.
Sunt prevazute indicatoare si marcaje rutiere definitive.
Iluminatul: Pentru a spori siguranta traficului pe timpul noptii si a imbunatati vizibilitatea in zona nodurilor rutiere, a podurilor /pasajelor cu lungimi mai mari de 100 m si a parcarilor de scurta durata se va asigura iluminatul folosind corpuri de iluminat echipate cu lampi cu LED. Lucrarile de iluminat au fost prevazute si pentru intresectia si nodurile suplimentare din proiect.
Pentru protectia apei si solului sunt prevazute bazine de sedimentare, separatoare de grasimi, bazine de retentie, inierbari taluze