Pe 2 mai, la ora 12:00, la sala Hartilor din Min. Transporturilor are loc semnarea contractului pentru constructia magistralei Tokyo – Otopeni. La eveniment va participa ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, directorul general al Metrorex, Mariana Miclaus, directorul Consiliului de Asministratie Metrorex, Mihai Barbu, reprezentantii JICA din Japonia (agentia de cooperare guvernamentala care a acordat finantare pentru realizarea acestei magistrale), dar si reprezentatii companiei turce care a castigat licitatia.
Contractul prevede proiectarea si executia lucrarilor de structura de rezistenta pentru sectiunea 2 a Magistralei M6, respectiv Tokyo – Aeroport Henri Coanda.
Valoarea contractului este de 1,27 miliarde de lei, fara TVA, din fonduri externe nerambursabile, iar castigatorul GULERMAK AGIR SANAYI INSAAT VE TAAHHUT A.S. are la dispozitie 48 de luni de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.
Sectiunea 2: Tokyo – Aeroport Henri Coanda are un traseu de 7,6 km si cuprinde 6 statii:
- Washington
- Paris
- Bruxelles
- Otopeni
- Ion I.C. Bratianu
- Aeroport Otopeni
M6 este prima linie de transport public de mare capacitate, care face legatura intre nordul si sudul Bucurestiului, prima magistrala care leaga direct Capitala de localitatile din Ilfov (Otopeni-Bucuresti-Jilava).
In sedinta de Guvern din 2 octombrie 2021 a fost deblocat proiectul Magistralei M6, care leaga Sudul de Nordul Bucurestiului si de Ilfov, iar la data de 19 octombrie 2021 a fost lansata licitatia.
La licitatie s-au inscris atunci:
1. ALSIM ALARKO SANAYI TESISLERI VE TICARET A.S.
Ofertant lider: YUKSEL PROJE A.S. C
2. DOGUS INSAAT VE TICARET A.S.
Ofertant lider: TEKFEN İNSAAT VE TESISAT A.S. (TEKFEN CONSTRUCTION & INSTALLATION CO., INC.)
Ofertant: CONCELEX
3. GÜLERMAK AĞIR SANAYI İNSAAT VE TAAHHÜT A.S.
Ofertant lider: 3TI PROGETTI ITALIA – INGEGNERIA INTEGRATA S.P.A.
Tert si subcontractant: TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL.
Tert si subcontractant: SOMET
Ofertant: VERTATEL INTERNATIONAL
Este vorba despre proiectarea si executia lucrarilor de structura de rezistenta pentru Lotul 1.2 (Tokyo – Aeroport Otopeni), care are un traseu de 7,6 km si cuprinde 6 statii: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Bratianu, Aeroport Otopeni.
De asemenea, pentru Sectiunea 1, care este cuprinsa intre statia 1 Mai si Tokyo, etapa de proiectare a intrat in faza finala si incep pregatirile pentru executia lucrarilor. Pe 8 martie 2022, Metrorex a semnat cu asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.S. – MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. contractul pentru Magistrala 6 de metrou, primul tronson, 1 Mai – Baneasa Shopping City.
Tronsonul va avea o lungime de 6,6 km si va cuprinde sase noi statii:
-Pajura
-Expozitiei
-Piata Montreal
-Gara Baneasa
-Aeroport Baneasa
-Tokyo (Centrul comercial Baneasa)
Contractul, in valoare de 1,2 miliarde de lei fara TVA, este finantat din fonduri europene nerambursabile si din bugetul de stat. Asocierea de constructori turci are la dispozitie 48 de luni (patru ani) pentru a finaliza lucrarile.
M6 este o ramificatie din Magistrala M4 Straulesti – Gara de Nord – Palatul Parlamentului – Eroii Revolutiei – Gara Progresu. Prin implementarea proiectelor de metrou M4 si M6 se asigura functionalitatea completa a acestei investitii, locuitorii din sudul Capitalei avand acces direct in zonele de nord.
Linia de Metrou M6, pe relatia Statia 1 Mai – Statia Aeroport Otopeni, este inclusa in toate scenariile analizate pentru obtinerea unei strategii de mobilitate durabila in Bucuresti (PMUD 2016-2030) fiind selectata in Scenariul Optim: „Aceasta va oferi o conexiune importanta intre partea de sud a Regiunii Bucuresti-Ilfov si aeroport.”
Oportunitatea realizarii investitiei a fost stabilita in conformitate cu planurile generale de dezvoltare ale sistemului de transport public al orasului, propusa si justificata in planurile generale, studiile de transport si strategiile de dezvoltare din ultimii ani.
Actele normative de aprobare au fost obtinute pentru intregul traseu al proiectului, respectiv 14,2 km, 12 statii si achizitia a 12 trenuri. Indicatorii tehnico-economici ai M6 sunt aprobati de Guvernul Romaniei pe baza unor analize economice care iau in considerare impactul veniturilor de pe intreaga magistrala.
Aceasta linie, inca din faza de proiectare preliminara pentru studiul de fezabiliate, a fost pregatita prin crearea posibilitatii extinderii pana la Teminalul II al Aeroportului International Henri Coanda.
Impartirea in doua sectiuni, cu punct comun Statia Tokyo, a fost facuta pentru a permite abordarea in paralel a saparii tunelului, in doua directii, cu 4 utilaje TBM si, ulterior, pentru contractarea unitara a lucrarilor de finisaje, instalatii, semnalizari si de achizitii material rulant.
Sectiunea 1 (1 Mai-Tokyo) are un traseu de 6,6 km si cuprinde 6 statii cu urmatoarele denumiri: 1 Mai (existenta), Pajura, Expozitiei, Piata Montreal, Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, Tokyo.
Proiectul de introducere a trenului metropolitan Bucuresti – Ilfov are prevazuta o Statie Multimodala pe Centura Bucuresti / DN1 pentru asigurarea transferului intre tren si metrou.
Pe studiile necesare Magistralei M6 s-au cheltuit aproape 130 de milioane de lei. Romania a primit de la Japonia, acum un deceniu, un imprumut de peste 300 de milioane de euro pentru intreaga Magistrala M6 (anul trecut s-au aniversat si implinirea a 100 de ani de la stabilirea relatiilor diplomatice romano-nipone).
„In paralel, vom continua cu implementarea proiectelor legate de prelungirea magistralei de metrou M5, de la Eroilor pana la Pantelimon, cu extinderea magistralei de metrou M4, de la Gara de Nord pana la Piata Progresul (finantata prin PNRR), precum si cu modernizarea magistralei M2”, spunea anul trecut secretarul de stat Irinel Scriosteanu.