PLANURI AMBITIOASE PENTRU INFRASTRUCTURA COMBUSTIBILILOR ALTERNATIVI – Comisia Europeana vrea un transport cu emisii zero si cresterea numarului statiilor de reincarcare electrica si de realimentare cu hidrogen

Comisia Europeana anunta semnarea unui acord asupra unui nou act legislativ ambitios pentru instalarea unei infrastructuri suficiente pentru combustibili alternativi. Parlamentul European si Consiliul au ajuns astfel la un acord politic pentru a spori numarul statiilor de reincarcare electrica si de realimentare cu hidrogen accesibile public. Noul regulament privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIR) stabileste tintele obligatorii pentru instalarea infrastructurii de reincarcare electrica si de realimentare cu hidrogen pentru sectorul rutier, pentru alimentarea cu energie electrica de la mal in porturile maritime si interioare si pentru alimentarea cu energie electrica a aeronavelor stationare.

Comisia saluta acordul politic la care au ajuns Parlamentul European si Consiliul pentru a spori numarul statiilor de reincarcare electrica si de realimentare cu hidrogen accesibile public in special din cadrul principalelor coridoare si noduri de transport din toata Uniunea Europeana. Este un acord de referinta care va permite tranzitia catre un transport cu emisii zero si va contribui la realizarea obiectivului nostru de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de sera cu cel putin 55% pana in 2030”, anunta Comisia Europeana.

Punand la dispozitie, in intreaga UE, o infrastructura minima de reincarcare si realimentare, regulamentul va pune capat preocuparilor consumatorilor legate de dificultatea de a reincarca sau a realimenta un vehicul. Totodata, prin intermediul AFIR, reincarcarea si realimentarea vor incepe sa fie usor de realizat, in contextul unei transparente depline a preturilor, al unor optiuni de plata comune minime si al unor informatii coerente pentru clientii din intreaga UE.

Noile norme privind AFIR vor asigura o infrastructura suficienta si usor de utilizat de combustibili alternativi pentru transportul rutier, transportul maritim si sectorul aviatiei. Aceasta infrastructura va face posibila utilizarea de vehicule rutiere cu emisii zero, in special vehicule usoare si grele electrice si alimentate cu hidrogen, precum si alimentarea cu energie electrica a navelor amarate si a aeronavelor stationare. Concret, urmatoarele tinte principale legate de instalare vor trebui atinse in 2025 sau 2030:

1) Infrastructura de reincarcare pentru autoturisme si camionete trebuie sa se extinda in acelasi ritm cu utilizarea vehiculelor. In acest scop, pentru fiecare autoturism electric cu baterie inmatriculat intr-un anumit stat membru, infrastructura de reincarcare accesibila public trebuie sa asigure o putere de iesire de 1,3 kW. In plus, din 60 in 60 de km de-a lungul retelei transeuropene de transport (TEN-T), trebuie instalate statii de reincarcare rapida de cel putin 150 kW incepand din 2025.

2) Statii de reincarcare dedicate vehiculelor grele cu o putere de iesire de minimum 350 kW trebuie instalate din 60 in 60 de km de-a lungul retelei centrale TEN-T si din 100 in 100 de km in reteaua mai extinsa, mai cuprinzatoare TEN-T incepand din 2025, pana in 2030 trebuind sa fie atinsa acoperirea completa a retelei. In plus, trebuie instalate statii de reincarcare in zone de parcare sigure si securizate pentru reincarcare pe timpul noptii, precum si in nodurile urbane pentru vehiculele de livrare.

3) Infrastructura de realimentare cu hidrogen care poate deservi atat autoturismele, cat si camioanele trebuie sa fie instalata incepand din 2030 in toate nodurile urbane si din 200 in 200 de km de-a lungul retelei centrale TEN-T, asigurand o retea suficient de densa pentru ca vehiculele alimentate cu hidrogen sa se poata deplasa in intreaga UE.

4) Porturile maritime in care au loc cel putin 50 de escale ale navelor mari de pasageri sau 100 de escale ale navelor portcontainer trebuie sa furnizeze energie electrica de la mal pentru respectivele nave incepand cel tarziu din 2030. Se va contribui astfel la reducerea nu numai a amprentei de carbon a transportului maritim, ci si, in mod semnificativ, a gradului de poluare atmosferica locala a zonelor portuare. 

5) Aeroporturile trebuie sa furnizeze energie electrica aeronavelor stationare la toate pozitiile de stationare cu contact (porti) incepand cel tarziu din 2025 si la toate pozitiile de stationare la distanta (pozitii de parcare in larg) incepand cel tarziu din 2030. 

6) Operatorii statiilor de reincarcare electrica si de realimentare cu hidrogen trebuie sa asigure deplina transparenta a preturilor, sa ofere o metoda de plata comuna ad-hoc precum cartea de debit sau de credit si sa puna la dispozitie datele relevante, precum localizarea, prin mijloace electronice, garantand astfel informarea deplina a clientului.

Acordul politic la care s-a ajuns in aceasta saptamana trebuie sa fie acum adoptat oficial. Dupa finalizarea acestui proces de catre Parlamentul European si Consiliu, noile norme vor fi publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si vor intra in vigoare dupa o perioada de tranzitie de 6 luni.

Pactul verde european este strategia de crestere pe termen lung a UE menita sa asigure neutralitatea climatica a UE pana in 2050. Pentru a atinge acest obiectiv, UE trebuie sa isi reduca emisiile cu cel putin 55% pana in 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Acordul din aceasta saptamana reprezinta inca un pas important in adoptarea pachetului legislative ”Pregatitit pentru 55” al Comisiei pentru punerea in aplicare a Pactului verde european. Acest acord urmeaza altor acorduri recente, ultimul privind combustibilii in sectorul transportului maritim.

Articolul precedentLICITATIA ROMANEASCA DE 14,6 MILIARDE LEI FARA TVA – ARF reia licitatia pentru achizitia celor 12 rame electrice pe hidrogen
Articolul următorLICITATII RELUATE PENTRU REABILITAREA LINIILOR DE TRAMVAI – Reabilitarea celor 50 de km de linii de tramvai este cea mai mare achizitie publica a Primariei Bucuresti

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.