PODUL PESTE PRUT DE LA UNGHENI VA COSTA 198 MILIOANE LEI – Se va construi si un punct de trecere vamal

Un nou pod peste Prut va fi construit in regiunea transfrontaliera Romania – Republica Moldova, in lungime de 1 km. Pe teritoriul Romaniei amenajarile pentru drum si pod sunt amplasate in extravilanul comunei Golaiesti, judetul lasi, iar pe teritoriul Moldovei obiectivul se va conecta cu varianta de ocolire a orasului Ungheni din raionul Ungheni.

Valoarea totala a investitiei este de 198,21 milioane lei cu TVA. Durata de realizare a investitiei este de doi ani, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii “Pod peste Prut la Ungheni”, Romania – Judetul Iasi, Republica Moldova – Raionul Ungheni, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor.

Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile (Programul Connecting Europe Facility (CEF) 2021-2027) si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Platforme aferente punctului de frontiera

S-a proiectat un punct de trecere vamal care corespunde traficului rutier de perspectiva. Acesta se desfasoara pe o lungime de circa 540 m si este prevazut cu zona de parcare si cantar pentru autovehiculele de transport marfa, parcari pentru autoturisme si cladire administrativa.

Accesul in/din tara se va face pe cate sapte benzi pentru fiecare sens de circulatie (doua benzi pentru autobuz/autocar/microbuz cu latimea de 5 m fiecare, trei benzi pentru autoturisme cu latimea de 3,50 m fiecare si doua benzi pentru tiruri cu latimea de 5 m fiecare).

Podul va fi echipat cu panouri fonoabsorbante performante pe toata lungimea lui.

Pe fiecare pod aferent unui sens de circulatie este asigurata o parte carosabila de 8 m pentru doua benzi de circulatie si un trotuar de 2,05 m pentru pietoni separat de partea carosabila printr-un parapete de siguranta metalic.

Tinand cont de faptul ca punctul de frontiera se afla intr-o zona locuita pe ambele maluri, s-a optat pentru realizarea unui trotuar pe fiecare pod.

Podul peste Prut va contribui la dezvoltarea conexiunilor rutiere cu Republica Moldova contribuind, de asemenea, la conectivitatea Republicii Moldova la reteaua europeana de transport TEN-T”, se arata in document.

Solutia tehnica consta in realizarea a doua poduri paralele cu tablier mixt otel-beton, ginda continua cu inaltime variabila (un pod pentru fiecare sens de circulatie). Lucrarea de arta va avea schema statica de grinda continua cu trei deschideri de 70 m + 100 m + 70 m si lungimea totala de 261,20 m.

Pentru executia podului peste Prut se vor executa lucrari pregatitoare ce constau in:

  • Degajarea terenului;
  • Devierea raului Prut prin profilarea albiei si executarea de diguri protejate cu anrocamente;
  • Executarea platformei de lucru;
  • Pichetarea de detaliu pentru poduri;
  • Demolarea digurilor de deviere;
  • Curatare si reprofilarea albiei.

Infrastructura fiecarui pod va fi alcatuita din doua culee si doua pile fundate indirect.

Pilele se fundeaza indirect pe cate 18 piloti forati de diametru mare 1,50 m si lungimea de 25 m. Inainte de realizarea pilotilor se vor analiza rezultatele pe pilotii de proba, privind capacitatea portanta a acestora. Pilotii sunt solidarizati la partea superioara cu radiere din beton armat cu inaltimea de 3 m.

Aparatele de reazem utilizate vor fi prevazute cu izolatori antiseismici.

Podul va fi echipat cu un sistem de iluminat.

Proiectul are ca scop crearea unei cai de comunicatie moderna cu implicatii in dezvoltarea regionala a zonei, in fluidizarea traficului, cresterea sigurantei utilizatorilor, micsorarea timpilor de parcurs, scaderea poluarii la toate nivelurile in zonele tranzitate in prezent si care scurteaza legaturile rutiere cu Republica Moldova, Ucraina si Rusia. Podul peste raul Prut la Ungheni va realiza legatura intre Autostrada lasi – Ungheni si zona de frontiera cu Republica Moldova. Cooperarea transfrontaliera la granita externa a UE reprezinta una dintre prioritatile Uniunii Europene in perioada de programare 2014-2020, unul dintre obiectivele strategice ale instrumentului European de Vecinatate (ENI – European Neighbourhood Instrument) fiind promovarea unor conditii mai bune pentru asigurarea mobilitatii persoanelor, bunurilor si capitalului”, se arata in Nota de fundamentare.

Conform Hotararii Guvernului nr. 839/2022 a fost aprobat Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Moldova privind aspectele tehnice, financiare, juridice si organizatorice referitoare la construirea, exploatarea, intretinerea si repararea podului rutier de frontiera intre cele doua state, peste raul Prut, intre localitatile Ungheni (Romania)-Ungheni (Republica Moldova).

Promovarea obiectivului este in concordanta si cu prevederile Hotararii Parlamentului nr. 42/25.11.2021 pentru acordarea increderii Guvernului, Programul de guvernare.

Documentatia tehnico-economica aferenta obiectivului de investitii ”Pod peste Prut la Ungheni”, Romania – Judetul Iasi, Republica Moldova – Raionul Ungheni a fost avizata in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr.6 din 24.02.2023.

Articolul precedentSELINA IESE DIN INSOLVENTA DUPA 9 ANI – Fosta companie Drum Asfalt a avut in 2022 afaceri de 100 milioane euro
Articolul următorO NOUA FABRICA DE SEMICONDUCTORI – Mitsubishi Electric Corp va investi 745 milioane dolari intr-o noua fabrica de cipuri in Kumamoto, Japonia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.