LICITATIE DE 1 MILIARD DE LEI RELUATA – Autoritatea pentru Reforma Feroviara vrea sa cumpere 16 locomotive electrice noi

Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) a reluat licitatia pentru cele 16 locomotive electrice noi, dupa ce aceasta a fost suspendata, in urma contestatiei depuse la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) de Alstom Transport SA.

CNSC s-a pronuntat si a respins contestatia producatorului francez care viza modul de plata a avansului. Alstom Transport a considerat ca plata unui avans de 15% la semnarea contractului, urmata de plata locomotivelor la livrare, reprezinta o masura disproportionata, spune presedintele ARF, Stefan Roseanu.

Pretul variaza intre 702.453.762,18 lei si 1.036.568.887,80 lei.

Tipul procedurii este licitatie deschisa, criteriul de atribuire fiind cel mai bun raport calitate – cost.

Durata contractului va fi de 275 de luni.


Achizitia vizeaza 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile sa circule cu o viteza maxima situata in intervalul 160 km/h – 200 km/h si sa tracteze pana la 16 vagoane de calatori, destinate transportului feroviar de calatori, precum si achizitionarea serviciilor de mentenanta si reparatii pentru o perioada de 20 de ani, necesare functionarii in conditii optime de siguranta si confort a respectivelor locomotive, se mentioneaza in anuntul din SICAP.


Avand in vedere prevederile art. 221, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 98/2016, actualizata, privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, a art. 72, alin (1), lit. (a) din Directiva 2014/24/UE si concluziile studiului de fezabilitate in contractul de achizitie va fi prevazuta o Clauza de Revizuire, posibilitatea suplimentarii perioadei de mentenanta cu inca 20 ani (20 ani +20 ani), conform cerintelor din CS; Suplimentarea cantitatilor achizitionate va putea fi facuta fara organizarea unei proceduri competitive, prin incheierea unor acte aditionale la contractul de achizitie„, se spune in anunt.


Finantarea contractului este asigurata prin PNRR. 

ARF a propus plata unui avans de 15%, urmata de diferenta dupa receptia fiecarei locomotive. In urma deciziei Curtii de Apel Bucuresti, ARF a adus modificari, insa doar formale, de exemplu expresia in „termen de 60 de zile” a fost schimbata intr-un „termen ce nu poate fi mai mare de 60 de zile”.

Alstom a cerut CNSC suspendarea licitatiei pana la judecarea contestatiei sale, caci ar fi evident ca termenul ramas pana la depunerea ofertelor este mult mai mic decat cel necesar judecarii contestatiei sale.

In luna ianuarie 2023, Curtea de Apel Bucuresti a pronuntat o decizie prin care „obliga autoritatea contractanta la continuarea procedurii de atribuire prin refacerea documentatiei de atribuire in sensul prezentarii clare/detaliate a modului de efectuare a platilor, cu respectarea principiului proportionalitatii, conform considerentelor prezentei decizii”.

Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) a publicat la inceputul lunii octombrie in Sistemul Public de Achizitii anuntul de participare aferent proiectului de investitii “Achizitia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile sa tracteze pana la 16 vagoane de calatori”.

Cele 16 locomotive electrice care vor asigura legatura directa intre marile orase ale Romaniei trebuie sa aiba:

  • viteze de circulatie de pana la 200 km/h;
  • standarde tehnice europene de interoperabilitate;
  • fiabilitate si costuri reduse de operare;
  • diminuarea poluarii;
  • valorificarea investitiilor de modernizare derulate pe intreaga retea feroviara TEN-T de pe teritoriul Romaniei;
  • sustinerea programului de trecere la sistemul de comanda – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS/ ETCS.

Prin achizitia acestor locomotive, calatorii vor avea un nivel de siguranta si confort la standarde europene, afirma ARF. Finantarea proiectului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul National de Redresare si Rezilienta, „Componenta 4 – Transport durabil” si de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Valoarea achizitiei este cuprinsa intre 702.453.762,18 lei si 1.036.568.887,80 lei, in functie de durata mentenantei (intre 20 si 40 de ani).

Articolul precedentBLUE AIR A INTRAT IN INSOLVENTA – Pe lista creditorilor sunt circa 90 de nume, persoane fizice, fosti angajati, si institutii precum ROMATSA
Articolul următorPODUL SUSPENDAT DE LA BRAILA DE PESTE DUNARE INTRA IN ETAPA FINALA – Investitia de peste 2,37 miliarde lei este realizata in proportie de 92%

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.