Contractul pentru cea mai asteptata magistrala de metrou, Magistrala M6, se afla in grafic, dau asigurari reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Secretarul de stat Ionut Savoiu spune ca lucrarile ar putea incepe in luna mai.
„La metrou s-a inceput contractul, deja este in faza de proiectare si este in grafic pentru magistrala M6. Acolo este prima faza, este contract de proiectare si executie, cu asociere de antreprenori turci. Este un mix de finantare la care contribuie si Agentia de Dezvoltare a Japoniei. Eu cred cu tarie ca se va intra in santier la finele primaverii acestui an, deci undeva la inceputul verii – luna mai, asa cum este prevazut in contract. (…) Lucrurile vor fi putin mai disfunctionale, dar eu am incredere in specialistii de la metrou si in dirigintii de santier, proiectanti, constructori, ca vor asigura un plan de management al traficului si organizare de santier corespunzatoare„, a spus Savoiu.
Pentru tronsonul dintre Baneasa si Otopeni este asteptat raspunsul la procedura de achizitie publica pentru lucrari.
„In primul trimestru eu sunt convins ca vom avea un raspuns cu privire la aceasta procedura – si speram sa intram cat mai repede in contract si pe acest segment. Legat de M4, aici este magistrala care este inca in faza de obtinere a acordului de mediu. Dupa obtinerea acordului de mediu se poate obtine si hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti si poate pe Planul Urbanistic Zonal (PUZ). Deci, PUZ-ul a creat probleme suplimentare, de intarziere. Dupa aceasta etapa administrativa, de pregatire a proiectului, o sa se intre in finantare. Suntem convinsi ca vom asigura o finantare prin Programul Operational Transport pentru aceasta magistrala si finantarea din PNRR sa fie aprobata la finele etapei de negocieri cu Comisia Europeana„, a mai spus Cristian Savoiu.
Contractul de servicii de proiectare si executie lucrari de structura pentru Lotul 1. 1 Mai – Tokyo a fost semnat pe 8 martie 2022. A fost emis Ordinul de Incepere in data de 11.07.2022 cu indicarea datei de 18.07.2022 ca data de incepere. durata de realizare a proiectarii este de noua luni, dupa care incepe perioada de realizare a lucrarilor.
Lotul 1 Mai – Tokyo al Magistralei 6 va avea o lungime de 6,6 km si va cuprinde 6 noi statii:
- Pajura
– Expozitiei
– Piata Montreal
– Gara Baneasa
– Aeroport Baneasa
– Tokyo (Mall Baneasa)
Contractul, in valoare de 1,2 miliarde de lei fara TVA, este finantat din Fonduri Europene nerambursabile si din bugetul de stat.
Pe 11 octombrie 2021, Metrorex a desemnat a doua oara castigatoare oferta asocierii Alarko – Makyol. Asocierea de constructori turci are la dispozitie 48 de luni (patru ani) pentru a finaliza lucrarile.
Linia noua de metrou va avea un traseu de 14,2 km si va cuprinde 12 statii, cu urmatoarele denumiri: Statia 1 Mai (existenta), Pajura, Expozitiei, Piata Montreal, Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Bratianu, Aeroport Otopeni.
Magistrala 6 de metrou, de la Gara de Nord – 1 Mai – Tokyo (complex Comercial Baneasa) – Aeroport Otopeni, are o valoare totala estimata la 1,4 miliarde euro.
M6 este o ramificatie din Magistrala M4 Straulesti – Gara de Nord – Palatul Parlamentului – Eroii Revolutiei – Gara Progresu. Prin implementarea proiectelor de metrou M4 si M6 se asigura functionalitatea completa a acestei investitii, locuitorii din sudul Capitalei avand acces direct in zonele de nord.
Linia de Metrou M6, pe relatia Statia 1 Mai – Statia Aeroport Otopeni, este inclusa in toate scenariile analizate pentru obtinerea unei strategii de mobilitate durabila in Bucuresti (PMUD 2016-2030) fiind selectata in Scenariul Optim: „Aceasta va oferi o conexiune importanta intre partea de sud a Regiunii Bucuresti-Ilfov si aeroport.”
Oportunitatea realizarii investitiei a fost stabilita in conformitate cu planurile generale de dezvoltare ale sistemului de transport public al orasului, propusa si justificata in planurile generale, studiile de transport si strategiile de dezvoltare din ultimii ani.
Actele normative de aprobare au fost obtinute pentru intregul traseu al proiectului, respectiv 14,2 km, 12 statii si achizitia a 12 trenuri. Indicatorii tehnico-economici ai M6 sunt aprobati de Guvernul Romaniei pe baza unor analize economice care iau in considerare impactul veniturilor de pe intreaga magistrala.
Aceasta linie, inca din faza de proiectare preliminara pentru studiul de fezabiliate, a fost pregatita prin crearea posibilitatii extinderii pana la Teminalul II al Aeroportului International Henri Coanda.
Impartirea in doua sectiuni, cu punct comun Statia Tokyo, a fost facuta pentru a permite abordarea in paralel a saparii tunelului, in doua directii, cu 4 utilaje TBM si, ulterior, pentru contractarea unitara a lucrarilor de finisaje, instalatii, semnalizari si de achizitii material rulant.
Sectiunea 1 (1 Mai-Tokyo) are un traseu de 6,6 km si cuprinde 6 statii cu urmatoarele denumiri: 1 Mai (existenta), Pajura, Expozitiei, Piata Montreal, Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, Tokyo.
Proiectul de introducere a trenului metropolitan Bucuresti – Ilfov are prevazuta o Statie Multimodala pe Centura Bucuresti / DN1 pentru asigurarea transferului intre tren si metrou.
Pe studiile necesare Magistralei M6 s-au cheltuit aproape 130 de milioane de lei. Romania a primit de la Japonia, acum un deceniu, un imprumut de peste 300 de milioane de euro pentru intreaga Magistrala M6 (anul trecut s-au aniversat si implinirea a 100 de ani de la stabilirea relatiilor diplomatice romano-nipone).
Finantare si pentru metroul din Cluj-Napoca
Savoiu spune ca Romania are un program important si pentru metrou, iar Programul National de Redresare si Rezilienta asigura finantare atat pentru dezvoltarea metroului bucurestean, cat si pentru cel clujean.
Romania are un program important pentru modernizarea garilor cu ajutorul fondurilor europene, fiind prioritizate cele din zonele turistice, atat de pe litoral, cat si din statiunile montane, afirma secretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.
„Exista un program de 47 de gari pentru care avem indicatori tehnico-economici aprobati si exista documentatii de licitatie in pregatire. Au fost prioritizate garile din zonele turistice, atat de pe litoral, cat si din statiunile Romaniei. (…) Va trebui sa gasim solutii care sa asigure o modernizare si o reabilitare a garilor, care arata cum arata – si, sincer sa fiu, uneori mi-e si mie rusine de felul cum arata – si de aceea sunt convins ca trebuie sa gasim solutii si in acest aspect„, a spus Savoiu.
Secretarul de stat a subliniat ca si pentru Gara de Nord au fost aprobati indicatorii tehnico-economici, anul trecut.
„Exista un proiect cu trei faze: faza I, care include cladirea istorica – anul trecut a implinit 150 de ani. Chiar daca la inceputul existentei ei nu a fost in forma actuala, a fost doar o parte din actuala constructie – monument istoric, va primi finantare de peste 400 milioane de lei ca sa asigure un front pentru publicul calator, in asa fel incat la nivelul cerintelor zilei de astazi vor fi modificari, renovari, reabilitari ale retelelor, peroanelor, spatiilor publice. Prima etapa se va opri la nivelul peroanelor. Exista si etapa a II-a, care incepe tot anul acesta„, a adaugat oficialul.
Va fi modernizata zona de peroane si de automatizari din zona Garii de Nord.
„Peroanele vor fi corespunzator acoperite si vor avea acces de trecere dintr-un peron in altul si la latura dinspre nordul Garii de Nord, unde, dupa cum bine stiti, nu exista o traversare corespunzatoare a peroanelor. Urmeaza etapa a III-a, care este dincolo de zona peroanelor – si tine mai degraba de eficientizarea zonei de intrare in gara si asigurarea transportului intermodal, plus aparitia unor spatii noi, moderne in zona Garii Basarab„, a mai spus secretarul de stat.
Tot acest proiect este o componenta dintr-un program de reabilitare si modernizare a intregului inel feroviar al Bucurestiului, urmand sa fie asigurat transferul publicului calator intre Gara de Nord, in prima faza, si Gara Obor.
„Tot pe aceasta directie vor fi infiintate statii noi care sa corespunda actualei dezvoltari teritoriale a municipiului Bucuresti, in asa fel incat sa incercam sa atragem cu succes calatori pe acest sistem feroviar inelar al Capitalei„, a adaugat Cristian Savoiu.