Grupul german Lufthansa, cel mai mare transportator aerian din Europa, a inaintat o oferta pentru preluarea unei participatii minoritare la ITA Airways. Lufthansa nu a precizat care este participatia pe care o vizeaza la compania publica italiana. ITA Airways a fost infiintata in 2021 din fosta companie aeriana Alitalia, si pe care Guvernul de la Roma incearca sa o vanda de un an.
Compania aeriana italiana este controlata de stat in proportie de 100%, dupa mai multi ani de tentative fara succes de gasire a unui cumparator. Surse financiare spuneau la finalul lunii noiembrie ca valoarea companiei ITA Airways este cuprinsa intre 1,2 si 1,4 miliarde de euro.
Directorul general de la Lufthansa, Carsten Spohr, are in vedere de mult timp piata italiana, cea mai importanta piata pentru grupul Lufthansa dupa pietele sale interne si cea din SUA.
„Planul este sa ajungem la un acord cu privire la achizitionarea initiala a unei participatii minoritare precum si cu privire la optiunile pentru preluarea restului actiunilor la o data ulterioara„, a informat Lufthansa intr-un comunicat de presa.
Compania precizeaza ca spera sa semneze un memorandum de intelegere cu Ministerul italian al Economiei si sa treaca in faza discutiilor cu caracter exclusiv.
„Importanta Italiei pentru calatoriile de afaceri si cele private rezida in economia sa puternica orientata spre export si statutul sau de una din cele mai bune locuri de vacanta din Europa„, se precizeaza in comunicatul companiei.
Oferta celui mai mare transportator aerian european vine dupa doua tentative ratate ale Lufthansa de a intra in capitalul Alitalia, in 2009 si 2019.
In luna februarie a anului trecut autoritatile de la Roma au dat unda verde pentru privatizarea ITA Airways, controlata in totalitate de stat, dupa mai multi ani de cautari fara succes pentru a gasi un cumparator pentru fosta Alitalia.
Grupul german, care pe langa Lufthansa detine si companiile Austrian, Swiss, Eurowings si Brussels Airlines, profita de o relansare puternica a traficului aerian si in doilea trimestru din 2022 a realizat primul sau profit trimestrial din ultimii doi ani.
La finalul anului trecut, conducerea Lufthansa lua in calcul o gama larga de optiuni, inclusiv sa devina partener minoritar sau sa renunte la tranzactie. Lufthansa a fost atunci fortata sa-si evalueze urmatoarele decizii dupa ce partenerul si principalul licitator – MSC Mediterranean Shipping Company SA – a anuntat in 21 noiembrie 2022 ca abandoneaza procesul, o lovitura pentru eforturile Italiei de a vinde ITA dupa anii de pierderi masive inregistrate de compania aeriana si de predecesoarea sa.
De cativa ani se discuta preluarea principalului operator aerian italian de catre Lufthansa. O astfel de tranzactie ar preveni ca o firma rivala sa-si stabileasca un hub transatlantic important la Milano, ceea ce ar putea ameninta zborurile pe distante lungi profitabile ale Lufthansa din Munchen.
Piata aviatiei din Italia este mult mai competitiva decat cea din Germania, operatorii aerieni low-cost, inclusiv Ryanair, reusind sa-si majoreze cota de piata si pun presiune asupra preturilor biletelor.
Lufthansa trebuie sa-si majoreze profitabilitatea pentru a-si achita datoriile facute in perioada pandemiei.
Ministrul italian de Finante, Giancarlo Giorgetti, sustine la acel moment ca Lufthansa „inca este interesata„, iar baza de date a ITA ramane deschisa.