Revenirea completa a volumelor de pasageri in Europa va avea loc abia in 2025, si nu in anul 2024, potrivit ACI Europe, o organizatie care reprezinta 500 de aeroporturi din 46 de tari europene. Organizatia si-a revizuit astfel estimarile anterioare privind revenirea industriei din pandemie, transmite Reuters.
„In prezent ne asteptam ca revenirea traficului aerian de pasageri sa se plafoneze in viitor, iar orizontul de timp a fost amanat pentru 2025, cand aeroporturile Europei ar urma sa revina, in sfarsit, la nivelul la care erau inainte de lovitura data de COVID-19„, a declarat directorul general de la ACI Europe, Olivier Jankovec.
Anterior, analistii se asteptau ca oamenii sa continue sa calatoreasca de sarbatori, chiar daca se confrunta cu o majorare a costului vietii.
Anuntul vine in conditiile in care Europa este ingrijorata de spectrul unei recesiuni si continua sa se confrunte cu o inflatie de doua cifre precum si cu consecintele razboiului din Ucraina.
Chiar daca este posibil ca inflatia in zona euro sa fii atins nivelul de varf, scaderea va fi una atat de lenta incat va fi nevoie de mai multi ani pentru a reveni la nivelul de 2% pe care il vizeaza Banca Centrala Europeana.
Exista insa in continuare incertitudini, inclusiv o revenire lenta a calatoriilor in interes de afaceri si noi probleme economice neasteptate in viitor, iar acestea ar putea afecta sectorul. Un element particular in cazul aeroporturilor il reprezinta noile taxe pe care le au in vedere guvernele.
„Ne asteptam ca mai multe aeroporturi, in special, cele care se bazeaza preponderent pe turism, sa depaseasca volumele de pasageri de dinaintea pandemiei inca de anul urmator. Insa multe altele nu vor performa la fel de bine si vor avea nevoie de mai mult timp pentru a-si reveni„, a adaugat Olivier Jankovec.
La inceputul acestei luni si Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA) a anuntat ca se asteapta la un profit net de 4,7 miliarde de dolari generat de transportatorii aerieni in 2023, cand peste patru miliarde de pasageri ar urma sa zboare cu avionul. Anterior, IATA preconiza ca transportatorii aerieni „ar putea sa genereze profituri” in 2023.
Unii directori de companii aeriene au avertizat in ultimele saptamani ca ar putea aparea probleme in 2023. De exemplu, directorul general de la Virgin Atlantic a spus ca 2023 va fi un an „dificil„, in timp ce directorul aeroportului Heathrow din Londra a spus ca liniile aeriene sunt din ce in ce mai ingrijorate cu privire la evolutia cererii.
ACI Europe reprezinta peste 500 de aeroporturi din numarul total de 740 de aeroporturi din Europa care au pasageri platitori.
900 de milioane de calatorii turistice in Europa, in 2021
Rezidentii din cele 27 de state membre UE au efectuat anul trecut 879 milioane de calatorii turistice cu un sejur de cel putin o noapte, un avans de 23% fata de 2020, cand au fost 713 milioane calatorii, dar inca sub nivelul de dinaintea pandemiei, cand s-au inregistrat 1,1 miliarde calatorii, in 2019, potrivit datelor Oficiului european pentru Statistica (Eurostat).
Rezidentii din trei state membre UE au efectuat mai mult de jumatate dintre calatoriile inregistrate in 2021: Franta (200 milioane de calatorii), Germania (178 milioane de calatorii) si Spania (131 milioane de calatorii).
Pandemia a stimulat turismul intern. In 2020 si 2021, europenii au petrecut aproximativ 85% din toate calatoriile lor turistice in tara lor de rezidenta, fata de un nivel de 73% in 2019.
In 2021, calatoriile in alte state membre UE au reprezentat 12% din total calatorii turistice (comparativ cu 11% in 2020 si 20% in 2019). Pe de alta parte, numarul calatoriilor spre o destinatie din afara blocului comunitar a reprezentat doar 3% din toate calatoriile turistice (comparativ cu 3% in 2020 si 8% in 2019).
In privinta innoptarilor, in medie, calatoriile turistice interne tind sa fie mai scurte decat cele externe. Ponderea noptilor petrecute de turisti in tara lor de rezidenta din totalul noptilor petrecute in 2021 a fost de 73% (comparativ cu 76% in 2020 si 58% in 2019).
In 2021, calatoriile de afaceri au reprezentat 8% din toate calatoriile raportate (comparativ cu 9% in 2020 si 11% in 2019).
Anul trecut, numarul calatoriilor in scop personal s-a redresat la 80% din nivelul de dinaintea pandemiei (811 milioane de calatorii, fata de un miliard in 2019). Totusi, numarul calatoriilor in scop de afaceri s-a redresat mult mai putin, situandu-se la 55% din nivelul de dinaintea pandemiei (68,4 milioane de calatorii, fata de 125 milioane in 2019).