Podul suspendat peste Dunare de la Braila s-ar putea deschide de-abia in vara anului viitor.
Constructorul, asocierea italo – japoneza WeBuild – IHI Infrastructure, nu a inceput inca asfaltarea podului.
In prezent, pe podul cu o lungime de doi kilometri nu s-a turnat nici macar un metru patrat de asfalt, iar drumurile de legatura sunt realizate doar 40%.
Podul suspendat de la Braila avea termen contractual de finalizare decembrie 2021, dar a primit o extensie de un an pana la sfarsitul lunii viitoare, intrucat Ministerul Transporturilor nu a rezolvat la timp relocarea utilitatilor. Ultimul termen anuntat era 20 decembrie, insa lucrarile sunt departe de finalizare.
Trecerea pe podul de la Braila, al treilea pod suspendat din Europa ca lungime, va fi gratuita cel putin 5 ani de la momentul inaugurarii.
“Iata ca ne aflam la sfarsitul lunii noiembrie 2022 si se zareste foarte departe momentul finalizarii macar a posibilitatii folosirii podului, cu niste minime drumuri de acces. Putem vorbi de vara anului 2023”, declara Alin Serbanescu, purtatorul de cuvant al Companiei de Drumuri, potrivit Radio Romania Actualitati.
De cealalta parte, reprezentantul constructorului din Italia spune ca la 4 ani de la semnarea contractului, nu poate lucra pe tot santierul.
“Caile de utilitati nu s-au facut, trebuiau facute, au avut licitatii organizate din 2017 si nu au fost in stare sa le faca decat in 2020”, spune inginerul Dragos Burlan.
Pe rolul instantelor sunt 21 de litigii intre CNAIR si WEBUILD SPA, iar constructorul castiga procesele cu statul.
Podul suspendat peste Dunare de la Braila va fi cel mai scump pod construit vreodata in Romania. Constructia face legatura intre judetele Braila si Tulcea. Podul va avea, la final, doi kilometri lungime si o inaltime de aproape 200 de metri.
Acesta este primul pod suspendat realizat in Romania. Este ultimul pod peste Dunare inainte de varsarea in Marea Neagra, cel mai mare din Romania si al treilea din Europa, ca dimensiune.
Potrivit reprezentantilor WEBUILD, doar drumurile de acces vor fi construite in totalitate pana la sfarsitul acestui an (2022), astfel incat circulatia pe pod sa poata fi deschisa.
Investitia presupune amenajarea a 23 kilometri, dintre care 17 kilometri sunt pe teritoriul judetului Tulcea. Deasupra Dunarii este podul suspendat, in lungime 1,9 kilometri.
Podul are trei deschideri: o deschidere principala (1120 m) si doua deschideri laterale de 489,6 m pe malul Braila si de 364,6 m pe malul Tulcea. De o parte si de alta sunt prevazute doua viaducte de acces in lungime de cate 110 m fiecare. Drumul principal va avea doua benzi pe sens si va lega judetul Braila de judetul Tulcea, iar drumul de legatura spre Macin va avea o banda pe sens, in lungime de 4,3 km. In rest, vor fi realizate intersectii giratorii, 33 de poduri, podete, pasaje si o statie de taxare.
Pilonii au 192 m inaltime totala de la partea superioara a fundatiei si sunt localizati in aproprierea malurilor. Fiecare pilon este prevazut cu scari si lift, accesul fiind permis din benzile de intretinere localizate pe ambele parti ale tablierului.
La pilonul Braila sunt 72 piloti de 40 metri lungime, iar la pilonul Tulcea sunt 72 piloti de 38 metri lungime.
In cadrul Master Planului General de Transport, podul figureaza ca parte a Drumului Expres Buzau – Braila – Tulcea – Constanta, drum planificat a se realiza in perioada 2020–2030, care va conecta Nordul Munteniei si Sudul Moldovei de Nordul Dobrogei, unde se afla Delta Dunarii.
Valoarea contractului: 2.375.159.389,70 lei cu TVA;
Lungime pod suspendat: 1.974,30 m;
Lungime drum principal Braila – Jijila: 19,095 km;
Lungime drum de legatura cu DN22 Smardan – Macin: 4,328 km;
Data semnarii contractului: 19.01.2018;
Termen contractual finalizare: 2021.