Blue Air nu si-a indeplinit obligatiile asumate in cadrul ajutorului de stat oferit de statul roman, respectiv neachitarea dobanzilor si a ratelor de capital aferente creditului de peste 300 milioane lei contractat cu garantia statului. Ministerul cere bancii de stat Eximbank sa puna in aplicare prevederile scrisorii de garantie, care acordau finantatorului dreptul de executare a acesteia. Asta intrucat Eximbank este singura institutie indreptatita, in mod unilateral, sa solicite executarea scrisorii de garantie, in conformitate cu prevederile legale.
”Ministerul Finantelor, in calitate de garant al imprumutului acordat companiei aeriene Blue Air Aviation de catre Eximbank SA, a semnalat bancii, in calitatea sa de creditor, sa analizeze posibilitatea punerii in aplicare a prevederilor Scrisorii de Garantie care acordau finantatorului dreptul de executare a acesteia. Demersul a fost necesar ca urmare a neindeplinirii in mod repetat de catre compania aeriana Blue Air a obligatiilor asumate in cadrul ajutorului de stat oferit de Statul Roman, respectiv neachitarea dobanzilor si a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garantia statului”, informeaza Ministerul de Finante.
Pe 19 august 2020, Guvernul decidea prin Ordonanta de Urgenta 139, acordarea unor ajutoare de stat companiilor Tarom S.A si Blue Air S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite din cauza pandemiei de Covid.
In cazul Blue Air Aviation, in baza actului normativ, Ministerul Finantelor Publice era abilitat sa garanteze, in numele si pe contul statului, unul sau mai multe imprumuturi bancare in valoare totala de 300.775.000 lei, pe o perioada de pana la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat si ajutor de salvare, acordate in conditii speciale.
Contractele de imprumut urmau sa fie incheiate cu banca de stat Eximbank care evalua capacitatea de rambursare, clasa de risc si structura garantiilor constituite de Blue Air in favoarea statului.
Blue Air anunta in septembrie ca ajutorul de stat a fost dimensionat strict pentru a acoperi pierderile suferite de Blue Air in perioada de suspendare a zborurilor, ca urmare a declararii starii de urgenta in perioada martie-iunie 2020 si a deficitului de numerar al societatii limitat la data de 31 decembrie 2020, in conditiile in care pandemia a afectat in mod profund veniturile societatii in perioada 2020 – 2021.
Garantiile pe care le aducea Blue Air pentru primirea imprumutului erau: un teren intravilan de 94.479 mp situat in sectorul 1 din Bucuresti, sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 97 A si padurea amplasata pe acest teren; sase aeronave aflate in proprietatea Blue Air Aviation; actiunile detinute de Airline Invest si Rada Mihai Catalin (CEO si actionar principal al companiei), in proportie de 75%, pe care le aveau la Blue Air Aviation; 75% din actiunile detinute de Rada Teodor Cristian si Rada Mihai Catalin in capitalul social al Airline Invest (societate actionara la randul ei in compania Blue Air Aviation) si actiunile detinute de Airline Invest si Aurora Engineering in capitalul social al Blue Air Technic SRL.
Liderul USR, deputatul Catalin Drula, a spus ca Blue Air a primit un ajutor de stat in urma cu un an si jumatate, desi banca implicata a avertizat ca firma prezinta riscuri financiare mari. AFM a suspendat poprirea pusa pe conturile Blue Air, dupa ce compania a cerut esalonarea datoriilor.
Drula l-a acuzat pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, ca stia despre situatia de la Blue Air, dar i-a lasat pe romani sa-si „ia teapa„.
„Domnul Grindeanu stia ce urmeaza sa se intample, dar nu le-a spus si romanilor ca sa nu-si cumpere bilete si sa ia teapa. Domnul Grindeanu s-a pus aici in Parlament la adapost, in mai, printr-un amendament prin care Blue Air trece acum la AVAS – la acea autoritate care se ocupa de toate epavele comuniste – nu la Ministerul Transporturilor, cum era in Ordonanta de Urgenta prin care i s-a dat imprumut. Deci a mutat mortul din casa preventiv, in luna mai – s-a pus la adapost atunci, stiind ca o sa crape Blue Air, dar pe romani i-a lasat sa-si ia teapa”, a declarat Drula.
Potrivit acestuia, si alti doi ministri trebuie sa mai dea explicatii in situatia Blue Air.
„Trebuie sa dea explicatii si domnul Bode, cel care a dat Ordonanta de Urgenta in toamna lui 2020, prin care s-au dat 300 de milioane de lei cu care statul roman ramane in paguba acum si domnul Burduja, cel care a semnat garantiile pentru acest imprumut. Atentie, trebuia sa semneze domnul Citu, dar si-a luat concediu, intr-o zi de 15 octombrie 2020 – stim cu totii, „o perioada aglomerata de concedii” – a plecat Citu de la MF si domnul Burduja, actualul ministru al digitalizarii, atunci secretar de stat, a semnat Hotararea de Guvern cu garantiile, care sunt o batjocura. Sunt 6 epave de avioane descompletate care daca fac 5% din valoarea imprumutului e bine si undeva un teren undeva in padure la Baneasa care e neconstruibil, e numai padure pe el”, a explicat liderul USR.
Sute de mii de pasageri au fost afectati de anularile zborurilor, acestia primind trei variante – reprogramarea zborului, crearea unui portofel virtual pentru viitoare achizitii si rambursarea. Peste 17.500 de portofele electronice au fost create totalizand 1,9 milioane de euro. Rambursarea depindea insa de reluarea zborurilor.