Comisia Europeana, impreuna cu Banca Europeana de Investitii (BEI) lanseaza un studiu de prefezabilitate pentru a stabili modalitatile optime de conectare a retelelor feroviare din Ucraina si Republica Moldova la reteaua transeuropeana de transport (TEN-T).
Studiul reprezinta o etapa esentiala a pregatirii pentru imbunatatirea conectivitatii dupa razboi intre UE, pe de o parte, si Ucraina si Republica Moldova, pe de alta parte.
Ecartamentul cailor ferate utilizat in cea mai mare parte a UE este diferit de cel din Europa de Est, ceea ce ingreuneaza transportul de marfuri in ambele directii. O solutie la aceasta problema ar fi ca ecartamentul feroviar utilizat in UE sa fie adoptat si in aceste tari vecine, si anume din Polonia si Romania in Ucraina si Moldova.
”Acest studiu face parte din masurile pe termen mediu si lung stabilite in Planul de actiune privind culoarele de solidaritate si este strans legat si de propunerea prezentata de Comisie in iulie 2022 privind extinderea TEN-T inspre Ucraina si Republica Moldova. In felul acesta, pregatim terenul pentru solutii pe termen mai lung, ajutand Ucraina sa isi organizeze schimburile comerciale de dupa razboi si eforturile de reconstructie, scopul imediat fiind mai ales eliminarea decalajului de interoperabilitate de la frontiere”, spune comisarul pentru transporturi, Adina Valean.
Serviciul de consultanta tehnica JASPERS din cadrul Bancii Europene de Investitii (BEI) este responsabil de finalizarea studiului pana in mai 2023, in stransa cooperare cu toate tarile in cauza.