Portul Constanta anunta un proiect plutitor inedit de producere a energiei fotovoltaice, in premiera. In portul Constanta a fost lansat un proiect inedit de producere a energiei fotovoltaice prin intermediul unui sistem fotovoltaic plutitor, situat in zona danei 99.
Acest sistem de producere a energiei fotovoltaice mai este folosit in porturile din Belgia.
Sistemul este prevazut sa produca 15.000 de kW anual si rezista la o amplitudine a valurilor de un metru, este inedit prin mobilitate si poate fi mutat acolo unde apare o necesitate de alimentare cu energie electrica. Administratia Porturilor Maritime Constanta si-a propus ca energia produsa prin acest sistem inovativ sa alimenteze cu energie electrica zona danei 99 si prelungirea acesteia, pe partea de iluminat public si remorchere.
In componenta sa are flotoare, sistem de ancorare, o platforma accesibila personalului care il deserveste, echipamente pentru montarea cablurilor, panouri solare, sisteme de stocare a energiei si permite transmisia datelor la distanta cu usurinta.
”In functie de cum evolueaza noul proiect, acesta ar putea fi multiplicat pentru zonele din portul Constanta fara acces la energie electrica”, anunta portul.
Trafic intens in porturile romanesti
Marfurile incarcate si descarcate in porturile in care sunt operate nave maritime au totalizat 29,472 milioane tone in primul semestru din 2022, transportul de containere insumand 313,000 TEU, arata datele Institutului National de Statistica.
In transportul pe cai navigabile interioare au fost inregistrate 15,39 milioane tone in primele sase luni ale acestui an.
Porturile in care a fost desfasurata cea mai intensa activitate de transport maritim in semestrul I 2022 au fost Constanta, cu o pondere de 94,7% si Galati, cu o pondere de 4,1%.
A fost transportata cu preponderenta tipul de incarcatura vrac solid, care a insumat 16,773 milioane tone.
In semestrul I 2022, cele mai insemnate cantitati de marfuri incarcate si descarcate au fost inregistrate in relatie cu urmatorii parteneri: Rusia (6,487 milioane tone) si Turcia (4,908 milioane tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spania (1,548 milioane tone) si Tarile de Jos (814.000 tone) au inregistrat cele mai mari volume de marfuri transportate.
Cele mai insemnate cantitati de marfuri incarcate au fost produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit in proportie de 65,7%. In ceea ce priveste descarcarile, ponderea a fost detinuta de carbune si lignit, titei si gaze naturale, respectiv 36%.
In portul Constanta, cele mai insemnate cantitati de marfuri incarcate in semestrul I 2022, au fost produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit in proportie de 67,6%. Dintre marfurile descarcate, ponderea cea mai insemnata a fost detinuta de carbune si lignit, titei si gaze naturale, in proportie de 37,1%.
In ceea ce priveste transportul pe cai navigabile interioare, porturile in care au fost inregistrate cele mai mari cantitati de marfuri (valori in mii tone) au fost: Constanta, cu o pondere de 52,1% si Galati, cu o pondere de 19,1%, la nivelul semestrului I 2022.
Marfurile inregistrate in transport international pe cai navigabile interioare au avut ca destinatie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, in proportie de 34,3%. Per total, Serbia a detinut cea mai mare pondere ca origine si destinatie a marfurilor transportate in semestrul I 2022, cu un nivel de 2,393 milioane tone.
Tipul de marfuri pentru care au fost inregistrate cele mai insemnate cantitati in transport international pe cai navigabile interioare a fost produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit in proportie de 31,7%. In transport national pe cai navigabile interioare au fost inregistrate cu preponderenta minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de cariera, turba, uraniu, thoriu, in proportie de 55,6%.